Kiezen voor een MPV - ‘een busje?’ - is niet voor iedereen een vrijwillige keuze. Onterecht, want praktisch gemak en fraaie looks zijn ook voor dit soort auto’s prima te combineren. Ford ziet helemaal geen problemen, want ze noémen de S-MAX niet eens een MPV. Daar hebben ze de grotere Galaxy voor. Nee, de S-MAX is iets anders, iets sportievers. Een auto met weliswaar veel ruimte en flexibiliteit, maar wel waar sportieve rijeigenschappen eveneens bovenaan het lijstje staan.
Voordat we gaan rijden, bekijken we de S-MAX toch nog maar eens goed. Deze Kinetic Design-telg blijft uitstraling hebben, deze Ford heeft iets bijterigs. De voorzijde met dreigende lichtunits en de sportieve bumperpartij met scherpe vinnen laten niets aan de verbeelding over. De flanken zijn vrij strak gelijnd, waarbij de ‘luchtroosters’ in de wielkasten vervolgens weer de toon zetten. Een mooie creatieve uitspatting is de bijna driehoekige zijruit achter, die zo het grote glasoppervlak weer flitsend weet te maken. Fraai detail is de aluminiumlook strips op de deurgrepen. Ons testexemplaar is ook nog eens voorzien van donkerder getint en agressief gestyled 18 inch lichtmetaal, die de krachtige lijnen nog eens verder benadrukken. Zelfs 20 inch is mogelijk! Eigenlijk blijft de achterzijde dan wat achter bij de rest van de koetsbelijning. Gelukkig weten de dubbele uitlaatpijpen ‘het leed’ enigszins te compenseren. De Morello lak zien we niet vaak, en maakt nog eens duidelijk hoe een kleur de auto maakt. Zet er een zilvergrijs exemplaar naast en de S-MAX spreekt nog veel meer. Het is maar net wat je wilt, natuurlijk.
Het is bekend dat de Ford-modellen vooral de laatste jaren zich als een vis in het water op de weg voelen. Zeker voor wat betreft de rijkwaliteiten hebben de Duitsers een naam hoog te houden. Voor de technici is het des te meer een uitdaging geweest om een kolos – want met 4.77 meter lengte en 1800 kilo gewicht mag je dat toch wel zeggen – goed te laten sturen en rijden. In onze S-MAX Titanium hebben ze daar nog iets extra’s op gevonden, want deze is uitgerust met een elektronische demperregeling, die al naar gelang de wens van de bestuurder zich comfortabel, normaal of sportiever opstelt. Met een druk op de knop in de middenconsole zet de S-MAX zich schrap, of juist wat losjes. De verschillen zijn niet schokkend groot, maar wel merkbaar. In de comfort-stand gaat het er dan ook echt wat soepeler aan toe, meer glooiend. Best prettig, als je in de stemming bent voor een comfortabele rit. Maar een vliegend tapijt ervaren is er uiteraard niet bij, het is immers een Ford, dus enige mate van stevigheid zul je altijd ondervinden. Maar eigenlijk hoor je ons met het systeem in de normale stand ook niet klagen. Dat is een prima setting die twee werelden combineert. Het onderstel weet samen met het brede 18 inch rubber de rijpret heel lang plezierig te houden, en dat is maar goed ook, want de vaart zit er zo in.
Begin dit jaar werd het dieselpalet namelijk versterkt met de 2.2 TDCi dieselmotor. Deze viercilinder common rail dieselmotor is ontwikkeld in samenwerking met PSA, Peugeot/ Citroen. Die weten ook heel goed hoe je verfijnde diesels moet maken. Het is dan ook geen verrassing dat deze zelfontbrander heel geciviliseerd, stil en trillingsarm zijn werk doet. Toch is het altijd weer een aangename gedachte hoe dieselmotoren zo’n vooruitgang hebben geboekt. Pk’s en Newtonmeters zijn er in overvloed, want met 175 pk en 400 Nm (met een +20 Nm overboost in tussenacceleraties) kun je moeilijk spreken van ondergemotoriseerd. In een mum van tijd – net iets meer dan negen tellen – zit je op de 100 en ook een top van 211 is heel behoorlijk te noemen. Nee, echt nodig is het niet, maar ook wanneer je niet alle kracht aanspreekt blijft de krachtige inborst aanwezig; iets dat eveneens goed bij het karakter van de S-MAX past, ook als je met een aantal passagiers onderweg bent. Vanaf zo’n 1500 toeren begint de sleurkracht los te barsten, maar na 3000 toeren neemt dit wel voelbaar af. Gelukkig hebben we de zesbak nog, die prettig en zorgeloos zijn werk verricht. Wel moet je eerst even wennen aan de koppeling, die grijpt namelijk erg vlot aan en laat zich soms lastig doseren. Het testverbruik was met een vlotte rijstijl 1 op 12.3.
Hij staat er misschien niet om bekend – daar is de Galaxy nog meer voor – is dat de S-MAX ook als zevenzitter te leveren is. Het interieur is erg ruim opgesteld en eventueel is er nog plaats voor een derde zitrij in de forse bagageruimte. Daar moeten dan wel de kleinste passagiers gaan zitten, want erg ruim zal het daar niet aan toe gaan. Voor de overige inzittenden is er aan bewegingsvrijheid geen gebrek. Drie separate stoelen achterin bieden een stevige zit – daar moet je van houden uiteraard – en kunnen naar wens worden verschoven en neergeklapt. Het zitvlak van de stoelen voorin zou nog wel iets langer mogen zijn, om zo nog meer ondersteuning te bieden. Een bijzondere vermelding verdient de bekleding. De importeur heeft deze demo op smaak gebracht met een Individual interieurpakket. Dat betekent in ons geval om te beginnen antracietkleurige lederen bekleding (ook deels in portieren) met een lichtzilverkleurige bies. Om het geheel compleet te maken zijn ook de vloermatten in eenzelfde kleurstelling uitgevoerd en zijn de voorstoelen voor het gemak elektrisch te verstellen en te verwarmen. Een prijzige optie van 4.5 mille, , alhoewel het geheel zo naadloos aansluit op de kleurstelling van het dashboard en de middenconsole. Die laatste twee zitten heel redelijk in elkaar geschroefd. Op een diepgeplaatst en iets fragiel aanvoelend dashboardkastje na zijn er niet veel smetjes te bespeuren. De bediening van de handrem lijkt op een gashendel van een Boeiing, maar werkt anders: gewoon naar beneden duwen. Sportief element is nog de pedalenset en de instaplijsten in de high-tech ademende cockpit, eveneens onderdeel van de Individual-lijn.
Ook zonder Individual-aankleding ben je niet slecht af. De S-MAX is compleet uitgerust en zeker in de Titanium-uitvoering die wij reden heb je weinig reden tot klagen. Ford Nederland had nog wel wensen, dus werd naast de Individual-aankleding en demperregeling ook adaptieve cruise control, een panoramadak, xenon, touchscreen radio/navigatie met Bluetooth, parkeersensoren rondom en 18 inch wielen bijbesteld. Die cruise control met radar in de grille is aanrader. Wanneer de afstand tussen de voorligger te klein wordt – omdat deze bijvoorbeeld vaart mindert – wordt de snelheid zo aangepast dat de ingestelde volgafstand gewaarborgd blijft. De cruise op bijvoorbeeld 120 zetten geldt dan dus als maximumsnelheid, erg prettig. Tot slot is Hill Start Assist en ESP aan boord en zit het met de veiligheidsuitrusting ooj wel snor; twee airbags voorin, gordijnairbags, maar ook een voor de knieën van de bestuurder.
De vanafprijs van de S-MAX 2.2 TDCi is op een ronde 42.000 euro vastgesteld. Als je op zoek naar een auto met ruimte voor jezelf of gezinsleden, een overzichtelijke zit en de nodige dynamiek voor de filevrije uurtjes is de S-MAX nog steeds een kansrijke kandidaat. Zijn krachtige looks, hoogstaande rijkwaliteiten en verfijnde techniek werken bijzonder goed op el-
kaar in en maken de S-MAX sterker dan 'de som der delen'.
Schrijf een review