Blijkbaar wel, kunnen we vaststellen na onze testsessie. Maar ja, de Nederlandse BMW-importeur heeft dan ook absoluut niet bezuinigd bij het bestellen van de nieuweling. De door ons gereden X6 xDrive 35d High Executive is volgehangen met nagenoeg alle denkbare optionele zaken. Dat doet de aanschafprijs van een niet misselijke 96.930 euro nog enigszins stijgen. Hoe dat tot uiting komt? Nou, onder meer door de grote 20-inch lichtmetalen wielen met megabreed rubber eromheen. Uit één achterband van de X6 kan Daihatsu vier banden voor zijn Cuore ‘snijden’.
Indrukwekkend is de X6 met aflopende daklijn dus zeer zeker. Vrijwel iedereen kijkt om en menigeen stapt zelfs van zijn fiets om een glimp op te vangen van BMW’s nieuweling. De fabrikant zelf plaatst de X6 in een apart hokje: het betreft een SAC, een Sports Activity Coupé. Het beestje kan maar een naam hebben. Het uiterlijk mag dan wel wat overeenkomsten vertonen met de Ssang Yong, maar daar blijft het dan ook bij, want wat een fantastische rijdersmachine is deze X6! Ongelooflijk. Te beginnen met de motoren. BMW zet hoog in. De instapper beschikt namelijk al over een drieliter zes-in-lijn met 306 pk. Regelrecht topmodel is de XDrive 50i. Nee, geen vijfliter, maar de nieuwe 407 pk sterke 4,4-liter V8 in het vooronder met zijn typische, donkerbruine Amerikaanse roffel. Wij moeten het doen met de XDrive 35d. Inderdaad, absoluut geen straf. We noteren een 3,0-liter lijnmotor met 286 pk en een machtig koppel van 580 Nm bij 1.750 tpm. De sprint naar de honderd is binnen 6,9 tellen achter de rug en de topsnelheid bedraagt 236 km/h. Deze oliestoker is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat, die desgewenst met de hand te bedienen is. Overigens weet de bak wel raad met de zes verzetten waardoor je nauwelijks zelf het heft in handen hoeft te nemen.
Het mooie van de X6 is dat je eigenlijk nimmer het gevoel hebt met zo’n grote kolos van ruim twee ton op pad te zijn. Ook op een bochtige traject niet. Verantwoordelijk daarvoor is onder meer het nieuwe DPC-systeem (Dynamic Performance Control) in het achterdifferentieel. De xDrive vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkrachten over de voor- en achteras, terwijl DPC nog eens speelt met de krachten tussen beide achterwielen. Met behulp van twee elektromotoren deelt het systeem in over- of onderstuursituaties in feite een corrigerende ‘tik’ uit, zodat de SAC te allen tijde de ingegeven koers blijft volgen.
Het lijnenspel van de carrosserie doet vermoeden dat het met de binnenruimte enigszins behelpen is. Niets blijkt echter minder waar. Dankzij welvingen in de dakhemel heeft BMW voldoende hoofdruimte weten te creëren voor beide passagiers op de achterbank. Beide? Jawel, je kunt maar met vier personen op pad in de X6. De achterbank bestaat namelijk uit twee aparte stoelen met een brede middentunnel. Ons testexemplaar heeft de beschikking over keyless entry. Je kunt dus de sleutel in je zak houden. Met een druk op de startknop ontwaakt niet alleen de zelfontbrander, maar komt ook het stuurwiel uit zijn rustpositie naar je toe. Tergend langzaam om eerlijk te zeggen. Even snel je X6 verplaatsen is er dus niet bij. Al kun je wel ‘gewoon’ wegrijden, ook al staat het stuur nog niet in positie. Behalve een navigatiesysteem en een breedbeeldscherm voor de achterpassagiers beschikt 'onze' X6 ook nog over het head up-display, voor het eerst geïntroduceerd op de M5. Dit systeem projecteert de gereden snelheid in de voorruit. Een prima optie. Hoef je niet steeds op het instrumentarium te kijken of je nog niet te hard gaat. Want ook met deze diesel bereik je binnen de kortste keren hoogst illegale snelheden. Tot slot het verbruik. Volgens de fabriek zou je op een liter brandstof toch zo’n 12 kilometer verder moeten komen. Wij kwamen echter niet verder dan 10 kilometer op een litertje diesel.