‘U komt voor de R36?’ krijg ik te horen wanneer ik klokslag negen uur de showroom binnenloop bij de importeur. Een meer concrete aanduiding heeft deze top-Passat niet nodig. Immers, de R32 is het codewoord voor een supersportieve Golf, en andere R-modellen heeft VW nog niet in het gamma. Die titel krijgt een model niet zomaar toebedeeld. Veel vermogen, 4Motion vierwielaandrijving met een sportonderstel, een uitlaatsound die er echt mag wezen en het nodige aan spoilers en skirts voor de uiterlijke vertoning. Nee, je ziet en hoort direct dat dit niet zomaar ‘een Passat’ is. De verlaging, blauwe remklauwen, de achterspoiler, rondom aangedikte wielkastranden en groot lichtmetaal laten niets aan de verbeelding over. De felblauwe lakkleur met de chromen grille aan de voorzijde én de dubbele verchroomde uitlaatpijpen achteraan zetten deze snelle gezinscombi nog eens extra op de voorgrond. Jazeker, we rijden de Variant, eigenlijk nog leuker. Want wie verwacht deze Wolf(sburger) in een – toegegeven, sportieve - gezinsverpakking?
Nu we het over spektakel hebben, Volkswagen Individual heeft ook zijn best gedaan om het interieur overeenkomstig aan te kleden. Naast het aangepaste instrumentarium - met een ambitieuze snelheidsmeter die tot 300 km/u reikt - zetten sportpedalen en het stevige, iets afgeplatte stuur de toon, de aluminiumlook middenconsole past daar tenslotte mooi bij. Het lederen/alcantara zitmeubilair ziet er niet alleen fraai uit, het zit ook werkelijk als gegoten. Naast de nodige verstelling aan rugleuning, lendesteun en zitvlak kun je ook de wangen aan weerszijden ‘opblazen’. Op die manier kun je jezelf helemaal klemzetten voor een snelle rit. Dat zien we graag, ze laten je niet meer los!
Als je de motor gestart hebt en een beetje met het toerental speelt, zal je dit gevoel nogmaals bekruipen. Onder de kap ligt namelijk een 3.6 FSI, met zes cilinders, directe inspuiting en een donkere sound die maar liefst 300 pk probeert te verhullen. Probeert, want hoewel deze krachtbron in de Passat CC wordt geleverd en daarin heel gedistingeerd klinkt, is dat in de R36 een heel ander verhaal. Na het starten klinkt er vooral een sonore brom, maar wanneer we het gaspedaal beroeren wordt het wilde zescilinderorkest opgetrommeld. Dat horen we graag! Samen met de standaard zestraps DSG-transmissie belooft de komende tijd heel plezierig te worden. Toch verlopen de eerste kilometers opmerkelijk rustig en behoedzaam. De snelschakelende bak met dubbele koppeling schakelt vlot naar hoogst mogelijke versnelling, waardoor we al snel 60 in 6 rijden. Maar geen nood, want wanneer de techniek is opgewarmd en het gaspedaal dieper ingetrapt mag worden, komt deze valse bescheidenheid op tafel. Razendsnel schakelt de bak van 6 naar 3, het toerental klimt direct en uit het vooronder begint de 3.6 enthousiasmerend te brullen. Wat gaat dat hard, maar wat wil je; 300 pk, 350 Nm, van 0-100 in 5.8 seconden en een top van 250 km/u. Om een vliegende start te maken kun je gebruik maken van een launch control, waarbij de bak in S-stand moet worden gezet met het ESP uitgeschakeld. Voet op de rem, gaspedaal naar beneden. De toerentellernaald blijft op 3200 toeren steken, waarna het loslaten van het rempedaal de koets zonder enig drama van rokend rubber of spinnende wielen zich lanceert. Lang leve 4Motion. Enerzijds is iets meer spektakel gewenst, aan de andere kant mogen we niet zeuren, wil je grip, krijg je grip! Blijf je rijden in de S-stand, dan houdt DSG een lage versnelling aan, waardoor je soms aan 4500 toeren of meer wordt blootgesteld. Niet altijd de bedoeling, maar wel duidelijk Sportief. Schakelen kan ook nog via de opvallend kleine paddles aan het stuur. Daarvoor hoeft de bak niet per se in de manuele modus te staan, al neemt DSG het dan later wel weer over als je de paddles niet meer beroert.
Dat deze zeer serieuze Passat ook serieus stug is afgesteld, laat zich raden. Niet als een sportwagen natuurlijk – het blijft een Passat – maar wel stevig, zonder irritatie op te wekken. Goed gedaan, want door het lage, voortreffelijk zittende meubilair ben je al snel te porren voor een binnendoorrit. Wanneer de techniek het te hard vindt gaan doemt er eerst onderstuur op, later volgt het ESP als vangnet. De besturing is in beginsel iets zwaarder dan je gewend bent, maar zodra je verder instuurt wordt dit nog veel zwaarder. Vooral met (par)keren is dit een onwennige gewaarwording.
Zoals verwacht mag worden van deze bijna 62.000 euro kostende Duitser is de uitrusting niet alledaags. Touchscreen DVD-navigatie, het prettige elektrisch verstelbare zitmeubilair van leder/alcantara zijn naast een ruime bewegingsvrijheid – we denken ook even praktisch! – gemonteerd op ons testexemplaar. Ook de 18 inch lichtmetalen zijn van de partij. De vraag die je kunt stellen is of je een dergelijk bedrag wilt besteden aan een Passat. Tegenwoordig is dat trouwens geen lastige opgave meer, na de komst van de Passat CC. De Passat R36 kost fors meer dan het voorgaande topmodel, de 3.2. Wel is de beleving gewoon heel anders; veel uitbundiger en sportiever. Hier wordt luxe en comfort weggedrukt voor kracht, grip en een heftige sound! Daarnaast zul je nu zeker een aantal verbaasde blikken voorbij zien komen…
Schrijf een review