Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend

Fel oranje auto’s zie je niet vaak. Toch is er één auto waarbij die kleur helemaal thuishoort, en dan hebben we het

Fel oranje auto’s zie je niet vaak. Toch is er één auto waarbij die kleur helemaal thuishoort, en dan hebben we het niet over de General Lee van de Dukes of Hazzard. En als je de motor tot leven wekt, wordt de grijs op je gezicht nog veel groter. We hebben het over de Ford Focus ST, die zo een geheel eigen plaats tussen al het concurrerend pk-geweld weet te bemachtigen.

Wist je dat de Electric Orange lakkleur voor de Focus ST een optie is? En dat terwijl deze felle verschijning eigenlijk het visitekaartje is geworden! Geen wonder dat de importeur zo’n exemplaar klaar had staan. Net als de rest van de Focus-range onderging de ST een subtiele facelift rondom. De voorzijde straalt nog meer kracht uit – de ST heeft daarenboven nog donkerder getinte koplampbehuizingen - en is op en top ‘Kinetic’, de flanken zijn ‘smooth’ en aan de achterzijde doemt een diffusor en twee verchroomde uitlaatpijpen op. Gek genoeg levert Ford naast de standaard dakspoiler nog een ST-versie tegen meerprijs. Altijd doen, het maakt het geheel juist net compleet. Het totale design is wel wat druk, dat is nou eenmaal de kracht van de designfilosofie, maar het maakt de Focus wel sprekend. Over sprekend gesproken, die gigantische ondergrille aan de voorzijde mag er wezen. Een heuze vliegenvanger!

Maar onze ST is ook een praktische vijfdeurs, misschien dat dat een reden is geweest. Naast zijn potente motor – daar komen we zo te spreken over – is dat een opvallend kenmerkende van deze ST. De entree is toegankelijk en eenmaal zittend bekruipt ons geen ingesloten gevoel. Om je heen zitten (portier)ruiten van normaal formaat, wat voor een prettig overzicht zorgt. Wel is de hemelbekleding donker uitgevoerd, ter compensatie. Het dashboard is opgetrokken uit antraciet-grijze materialen, afgewisseld met aluminiumlook strips en carbonlook in de middenconsole. Op het dashboard prijkt een extra klokkencluster, voor de olietemperatuur, oliedruk, turbodrukmeter. Geinig! Uiteraard mag een lederen ST-sportstuur niet ontbreken. De met leder beklede stoelen zijn afkomstig van Recaro; zelfs de achterbank is van die makelij. Daardoor wordt de Focus ST wel een vierzitter, maar blijkt de zit – als je niet te lang bent - ook achterin voortreffelijk, met veel ondersteuning. Zo blijven ook de achterpassagiers lang op hun plaats als het wat harder gaat, wat geen zeldzaamheid hoeft te zijn...

Want wanneer je de startknop hebt ingedrukt (een sleutel is niet meer nodig), wordt vrij snel duidelijk dat de ST meer is dan een ‘bespoilerde’ Focus. Onder de kap is er geen sprake van het modieuze downsizing, er is namelijk een 2.5 liter vijfcilinder turbomotor gehuisd. Deze ‘roffel’ is afkomstig van Volvo en past maar net dwars in de motorruimte. Maar goed, wat maakt het uit, het blok produceert 225 pk en brengt daarbij – ondersteund door het dubbele uitlaatsysteem – tot boekdelen sprekende klanken ten gehore. Wanneer je rustig rijdt – en dan voelt de ST zich ook prima thuis - klinkt er een sonore brom, maar zodra je het gaspedaal ietsje meer beroert, gromt, fluit en roffelt de vijfcilinder als geen ander. Ook na een week rijden blijft dit werkelijk verslavend. Een inhalende vrachtwagen is opeens helemaal niet vervelend. Terug van zes naar vier en gáán! Als je vol aan de bak gaat vanuit stilstand weet de Focus in z’n 2e versnelling nog gewoon voor spinnende wielen te zorgen. In 6.8 tellen zit je op de honderd en net na 240 km/u is de koek op. Ford geeft voor de sprint van 50-100 een tijd op van 6.1 seconden (in de 4e versnelling), bijna twee keer zo snel als de tweeliter benzine erover doet. Daar kun je mee thuis komen! Tijdens acceleraties voel je dat de ST na 4000 toeren er nog meer zin in krijgt. Je wordt getrakteerd op een extra duwtje. Het bewijs levert het 18 inch rubber, dat die voorwaartse drang dan niet altijd bij kan houden. Overigens moeten we wel toelichten dat de weergoden ons niet mee zaten. Wanneer je gas loslaat is het trouwens nog niet over met de pret. De uitlaat geeft acte de présence met een paar plofjes. Gezellig!

Hoe donker en aanzwepend dit oranje monster turbomotor klinkt, qua rijgedrag en wegligging gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe. Dat dat ook voordelen heeft, is een kwestie van smaak en intentie. Natuurlijk, de ST is stevig geveerd en stuurt snaarstrak door de bochten, maar op heftige reacties kunnen we de Focus niet betrappen. Niet zo gek als je bedenkt dat de Focus-range geprezen wordt om zijn uitgebalanceerde onderstel. Veel hoeft er dus niet aan gesleuteld te worden. Het is net wat lager, wat stugger, zwaarder en scherper. Overigens kun je via de boordcomputer een ‘personal touch’ aan de stuurbekrachtiging kenbaar maken. De sportstand geniet onze voorkeur; het iets zwaardere sturen past perfect bij het potentieel van deze auto en inparkeren is nog steeds geen halszaak.

Het is over met de pret, tijd voor het prijsfestijn. Althans, voor wie 34.795 euro paraat heeft. Dan staat er een vijfdeurs Focus ST voor de deur, voorzien van moderne en luxeuze snufjes. Airco is zoals gewoonlijk standaard, net als ESP, zes airbags, radio/CD, mistlampen, (andere) verwarmbare Recarostoelen voorin en het 18 inch lichtmetaal. Handig is ook de automatisch dimmende binnenspiegel. Liefhebbers van cruisecontrol moeten we teleurstellen, daar hebben de technici (bewust?) niet aan gedacht. Ons exemplaar was verder uitgerust onder andere met automatische airco, bi-xenon, parkeersensoren achter, touchscreen DVD-navigatie, het Recaro pakket en een elektrisch verwarmde voorruit. Het drijft de basisprijs op naar 42.825 euro. Een smak geld, maar zoals gezegd begint de pret voor minder en doe je niet alleen jezelf een plezier. Een goed doel, eigenlijk! In alle gevallen heb je plezier van een fijngeslepen gespierde Focus, met een dijk van een motor, behendig als het er op aan komt, maar ook ruim en praktisch genoeg voor de boodschappen op zaterdag of een snel bezoekje aan de dierentuin met zoonlief. Op zoek naar een échte rauwdauwer? Wacht dan en spaar door voor de Focus RS. Dan is het beest helemaal los.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST oogverblindend en oorstrelend
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.