Hot hatches zijn er in alle soorten en maten. Veel power, veelal op de voorwielen, gespierde looks, een vleugje coupé-daklijn, en felle lak. Maar meestal bieden ze ook veel luxe en iets van comfort. De Opel Astra OPC pakt het net iets anders aan. Om te beginnen is onze logé hip wit, Casablanca White, onlosmakelijk verbonden met een gelimiteerde uitvoering van de Astra OPC, de Nürburgring Edition. Deze ‘kleur’, gecombineerd met koolstofvezel accenten op de deurstijlen, spiegels en in het interieur maken deze gelimiteerde uitvoering direct herkenbaar. Normaliter worden er ook witgelakte 18 inch wielen gemonteerd, ons exemplaar is echter voorzien van een maatje groter dat antraciet van kleur is. Tot slot is de voorbreedte 2 mm toegenomen, maar dan moet je goed kijken. Het moet gezegd worden, dit alles maakt ‘m nog meer ‘hard-core’. Zowieso is de OPC al direct herkenbaar als sportiefste jongetje uit de Astra-klas. De sportieve bumpers, de snel aflopende daklijn, een set skirts, maar vooral ook de centraal geplaatste hoekige uitlaat laat niets aan de verbeelding over. Mensen, dit is geen lieverdje!
In het interieur herhalen zich de sportieve en agressieve genen niet helemaal. De cockpit is wel donker – dat maakt het ook wat grauw- maar dat versterkt wel het ingesloten gevoel. Een vlezig sportstuur en racy pedalen zetten de Astra sportief op de kaart. Niet in de laatste plaats is de zit erg goed, te danken aan het Recaro zitmeubilair. Je kunt daar zelfs de lengte van het zitvlak verstellen, zodat je benen goed ondersteund zijn. Wel zaten we liever nog iets lager. Dan zat ook de forse binnenspiegel minder in het toch al niet riante zicht. Dat we niet zomaar met een OPC te maken hebben is te zien aan de afdruk van de Nürburgring in de rugleuning van de stoelen, alsmede de koolstofvezel accenten op het dashboard én de badge met het productienummer. Meer dan 835 exemplaren rollen er niet van de band – dit aantal verwijst naar de rondetijd van 8:35 die met deze auto is neergezet. In Nederland worden slechts 16 exemplaren uitgeleverd, waarmee déze Duitser een zeldzame verschijning zal blijven.
Zoals het een sportieveling betaamt is het onderstel lekker stevig. We moeten toegeven, ‘lekker’ is subjectief, het is ons goed voor te stellen dat de niet-subtiele doorgifte van drempels, putdeksels en oneffenheden op den duur gaat vervelen. Al stel je je wel hier een beetje op in als je zo’n auto koopt. Met de sportstand van IDSPlus is ingeschakeld – alsof ie zonder die modus nog niet sportief genoeg is – is de OPC nog alerter en venijniger en harder. Sturen gaat iets zwaarder en de gaspedaalrespons wordt feller. Ook zetten de dempers zich nog meer schrap, en dat is goed te merken... Een uitkomst voor het echte racewerk, op vlak asfalt welteverstaan. Vooral in heftig bochtenwerk komt het felle karakter van de OPC naar voren. Gas los laten in een bocht na versnellen resulteert subiet in een ‘kwispelende' achterzijde. Geen nood, het ESP houdt een oogje in het zeil (tenzij je het uitschakelt natuurlijk). Misschien wat listig, maar het maakt de beleving compleet. Dit is het serieuze werk.
Voor de nodige race-uurtjes zijn nog meer ingrediënten nodig, onder de kap moeten er potente paarden schuilen. Opel weet van wanten en monteerde net als in elke andere Astra OPC een tweeliter turbomotor, met 240 pk, gekoppeld aan een stevige zesbak. Misschien wat veel kracht op de voorwielen, maar zolang het niet regent (helaas een zeldzaamheid in de testweek) is de grip subliem en zet de Astra OPC het op een razendsnel sprinten. Anders word je in de 1e en 2e versnelling afgestraft met de nodige wielspin en aandrijfreacties in het stuur. Nee, deze witte gifkikker moet je dan in toom houden door juist niet teveel gas te geven. Volgas komt later van pas, in de tussenacceleraties bijvoorbeeld. De 0 tot 100 sprint is in bijna zes en een halve tel voltooid, maar daarna wordt het geblaas eigenlijk pas veel leuker. Letterlijk, want boven de 4500 toeren blaast, fluit en gromt de tweeliter als geen ander. Zo willen we het horen! Weer flink in de ankers gaan vereist vervolgens wel een harde remvoet, maar het resultaat is er niet minder om.
De Astra mag dan een flitsende wildebras zijn, Opel is qua luxe niet spartaans geweest. Dat zou ten koste gaan van het dagelijks gebruik. Zoals gezegd beschikken we over Recaro lederen stoelen, sportstuur en -pook, cruise control (...), automatische airco en het IDSPlus2 onderstel. Wat gaat deze witte bliksemschicht dan kosten? De Opel Astra OPC Nürburgring Edition staat voor net geen 40 euromille in het prijzenboek en is daarmee wel wat duurder dan de standaard OPC-versie, die 38.550 euro kost. Exclusiviteit heeft zo zijn prijs. Met opties zoals bi-xenon, navigatie en het grotere lichtmetaal kwam het prijskaartje van ons testexemplaar uit op ruim 43.000 euro. Niet misselijk, maar wel te verklaren.
Opel heeft de term hot hatch radicaal geintepreteerd en heeft met de Astra OPC een agressief heethoofd neergezet. Met brutale kracht, levendige, maar stugge wegligging en uitdagende looks verovert hij de Nederlandse wegen, en vele harten. Voor wie dit allemaal teveel van het goede is, heeft Opel nog plan B; een 175 pk sterke Astra GTC 1.6 Turbo Sport. Of bestel het OPC-line pakket voor als je alleen de looks wilt.
Schrijf een review