Om misverstanden te voorkomen hebben de Italianen werkelijk alle merklogo’s vervangen door het beeldmerk met de schorpioen. Het is een Abarth, geen Fiat, laat dat duidelijk zijn! Sterker nog, je kunt niet zomaar een Fiat-dealer binnenstappen om dit nieuwe bommetje te bewonderen. Nee, in ons land komen speciale Abarth-dealers, die een apart ‘hoekje’ reserveren in hun Fiat-showroom. De eerste dealer, autobedrijf Nieuwkoop in Den Bosch, opent 19 juli haar deuren en trapt af met de Grande Punto en 500 Abarth. Eerstgenoemde versie debuteerde vorig jaar al, maar komt dus nu pas naar ons land.
Balocco
Wat onderscheidt de snelle 500 van zijn gewone, toch al niet onopvallend broertje? Nou, dat zie je eens en te meer als je beide versies naast elkaar zet. Zo beschikt de Abarth vanzelfsprekend over de specifieke bestickering, grotere wielen in de maat 16-inch (optioneel 17-inch), dikke bumpers en twee uitlaateindstukken aan weerszijde uit de achterbumper. Ook de afstemming is aangepakt en de buik ligt zo’n 1,5 centimeter dichter bij het asfalt. Wie binnenin plaatsneemt gaat direct op zoek naar de stoelhoogteverstelling en komt uiteindelijk bedrogen uit. Helaas, het meubilair voorin is in de laagste stand namelijk net wat te hoog gepositioneerd. Daarnaast kun je het sportstuur louter in hoogte verstellen en niet axiaal. Al met al niet de meest ideale uitgangssituatie, maar het went echter wel snel. Mede verantwoordelijk daarvoor is de positie van de pook, die ook ‘op hoogte’ is geplaatst en zich zodoende trefzeker laat bedienen. De sound uit de twee eindpijpen is duidelijk getuned, zodat de Abarth een lekker sportief geluidje ten gehore brengt. Aangezien we de eerste meters maken op het testcircuit van Fiat in Balocco hebben we maar meteen gebruik gemaakt van de sportfaciliteiten van de Abarth door de knop ‘sport’ op het dashboard te beroeren. Op het display in het instrumentarium verschijnt de aanduiding sport en de schakelindicator, samen met de turbodrukmeter als extra module aan het dashboard gehangen, licht pas op wanneer het meest ideale toerental wordt bereikt. De 1,4-liter turbomotor presteert dan optimaal en beschikt ook over een hoger koppel (206 Nm in plaats van 180 Nm in normale modus). In de praktijk betekent dat dus over het algemeen doortrekken tot het rode gebied. Wie graag wat verder wil komen op een liter brandstof drukt nogmaals op de sportknop om de normale modus weer in te schakelen. De schakelindicator beveelt je dan zo snel mogelijk het hoogste verzet op te zoeken. Logisch.
TTC
Maar goed, aangezien we op het circuit vertoeven, blijft de sportstand dus ingeschakeld. Niet dat we oog hebben voor deze indicator, want we hebben het veel te druk met zoeken naar de ideale lijn. De Abarth ontpopt zich tot een waar bommetje daar op Balocco. Wie met hoge snelheid op een bocht komt afstuiven, vol in de ankers gaat en vervolgens instuurt, krijgt gegarandeerd te maken met een beweeglijke (speelse) achterzijde. Gaat het de elektronica allemaal net wat te hard, dan grijpt het ESP-systeem in door het vermogen weg te nemen. Al ligt die grens toch behoorlijk ver weg. Voor de echte fanaten heeft Abarth bovendien een extra knopje op het dashboard verwerkt, dat het Torque Transfer Control (TTC) activeert, vergelijkbaar aan het Q2-principe van Alfa. Dat betekent dat de software het in eerste instantie niet in zijn hoofd haalt om het vermogen weg te nemen, en je dus sneller de bocht kunt uitaccelereren. Het systeem werkt perfect. Het Torsen-differentieel stuurt namelijk in bochten het vermogen naar het (voor)wiel met de meeste grip. Doe je goed je best dan kun je in de 500 Abarth in 7,9 tellen de 100 km/u aantikken en de pret eindigt pas bij 205 km/u.
De 500 Abarth is geen goedkope, maar wel een complete jongen. Zaken als het blue&me systeem, airconditioning, xenon verlichting, een radio cd-speler met MP3-functie, zeven airbags en een boordcomputer behoren tot de standaarduitrusting. En de prijs? Net zo duur als de Grande Punto Abarth, 21.990 euro dus. Vanaf 19 juli kun je beide versies zoals gezegd bij autobedrijf Nieuwkoop in Den Bosch bewonderen. Later volgen uiteraard meerdere verkooppunten. Als introductieaanbod komt Abarth met twee gelimiteerde versies, de Opening Edition en de Assetto Corse. Laatstgenoemd model is puur voor de racerij bedoeld en wordt in een oplage van 49 stuks gebouwd. Van de Opening Edition met 160 pk en een aantal extra voorzieningen verschijnen slechts 100 exemplaren. En dan nu het slechte nieuws: ze zijn al lang en breed uitverkocht.
Schrijf een review