De 159 is echt een auto die je uit velen kunt herkennen. Scherpe lijnen en een spitse snuit met donkere ogen zijn stuk voor stuk stijlelementen des Alfa’s. De berlina – laat het woord sedan niet horen – is een stijlvolle verschijning, en hoewel de zwarte lak voor een fraai contrast zorgt met het lichtergetinte interieur, zouden wij voor een lichtere of fellere kleur opteren. Het laat het stijlvolle lijnenspel er beter uitkomen. Maar goed, we rijden een Business Pro en zilvergrijs en zwart metallic zijn nou eenmaal courante en verantwoorde lakkleuren. Alfa doet niet moeilijk met chroom en levert de 2.2 JTS standaard af met twee verchroomde eindstukken en dito afgewerkte handgrepen. Dat staat ‘m goed en geeft ook net weer die uitstraling waar de Alfa-rijder op zit te wachten.
Prettige ambiance
De entree is bij Alfa altijd een sfeervolle aangelegenheid. Het merk uit het land van de mode en stijl weet er altijd een eigen ambiance in aan te brengen en zeker de laatste jaren ook op een heel degelijke wijze. Bij het ene variant is de opzet vooral sportief, in ons geval draait het meer om luxe en comfort. Dat begint al bij de lederen stoelen, toch niet het meest onbelangrijke. Twee goed gevormde cognackleurige exemplaren met Alfa logo in de hoofdsteunen geven bestuurder en passagier een prettige aankomst. Niet te vergeten is de zit –en ruikt!- ook erg prettig. Het meubilair weet voor goede ondersteuning te zorgen en is weliswaar stevig, maar niet echt hard. Er moet immers ook instijl worden gereden. Het dashboard is afgewerkt met aluminium, waarbij de extra tellerinstrumenten in het naar de bestuurder toegedraaide middenconsole nog eens zijn rijderskarakter benadrukken. Net als bij het topmodel uit de 159-range is ook hier een olietemperatuurmeter van de partij. Dankzij het sportief gevormde lederen stuur – opnieuw met aluminiumafwerking – voel je je al snel startklaar voor een rit. Op de achterbank gaat het er namelijk minder florissant aan toe. De 159 is niet scheutig met de been- en hoofdruimte, en dat is jammer, want in deze klasse ligt de standaard (en de eisen van de klant) wel een trede hoger. Inschikken dus, dan is het wel te doen. Maximaal 405 liter bagageruimte is niet meer dan modaal, de toegang daartoe is wat krapjes – en opent zich via een knop tegen het dak aan - gezien de elegant geboetseerde achterzijde. Vorm boven functie, daar in Italië.
Doordouwer
Sleutelkaart in de sleuf, een druk op de startknop en rijden maar. Een licht gegrom dringt door uit het vooronder; de 2.2 JTS benzinemotor is tot leven gekomen. Deze viercilinder uit de Opel stallen (niet verder vertellen) beschikt over goede papieren. Hij produceert 185 pk en 230 Nm. Onderweg maakt de direct ingespoten krachtbron een tweeledige indruk. Je kunt er heel soepel rustig mee rijden, maar ook flink de toeren opzoeken. Wanneer je echter snel gas terugneemt na zo’n 2500 toeren, laat de 2.2 JTS met een schok weten dat je een spelbreker bent. Hij wilt namelijk best graag presteren – ook al voel je niet alle 185 paarden direct - en ‘baalt’ als je het weer rustiger aan doet. Dat is wel even wennen; met beleid doseren dus. Het koppel-en schakelwerk is in deze 159 een eenvoudiger kunstje dan in de 3.2 die we eerder reden. Koppeling en versnellingspook zijn naadloos op elkaar afgestemd waardoor soepel wegrijden en schakelen in feite fool-proof is.
Standaard kent de 159 een prettige balans tussen comfort en sportiviteit. Door de goede pro-actieve zitpositie en het lekker pakkende stuurwiel ben je al gauw gestemd om sportief te rijden, maar rustig kilometers vreten op de cruise control gaat de Italiaan ook heel goed af. De besturing is vrij zwaar maar dat geeft je als berijder ook veel feedback. Voor de echte sportievelingen mis je misschien wat karaktertrekjes in de zin van een hitstige motor en een sportonderstel, maar aan de andere kant is deze zwarte zakenman niet als racemonster bedoeld. Na een week rijden blijkt de 2.2 JTS een veeleisende kracht als het om brandstofvebruik gaat. 1 op 10 halen is een aardige opgave, maar Alfa heeft ook JTDm-diesels in de aanbieding.
Bespreekpunt
Dat deze stijlvolle Italiaan een Business Pro-uitvoering is, kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. Het betekent gewoon dat je ronduit wordt verwend met luxe en comfortverhogende zaken. We noemden al de lederen bekleding, maar ook automatische airco, verwarmbare voorstoelen, geintegreerde radio/cd-speler met 8 speakers, 16 inch lichtmetaal en parkeersensoren voor en achter behoort tot de standaarduitrusting. Ook zijn de nodige sensoren voor lichtbundel, ruitenwissers en ongewenste geuren van buitenaf aanwezig. Aan airbags ook geen gebrek, de 159 kent er maar liefst zeven. Tot slot houdt het stabiliteitssysteem een oogje in het zeil. Ons testexemplaar kreeg van de importeur nog iets groter lichtmetaal mee, de Nero Carbonio lakkleur was ook op de optielijst aangevinkt. Toch ontbreekt het nog aan iets. Bluetooth telefonie (Blue&Me) of enige vorm van navigatie wordt niet standaard meegeleverd. De moderne veeleisende zakenman kan eigenlijk niet meer zonder! Valt er toch nog iets te wensen...
Schrijf een review