Wie de specificaties bekijkt, zet al direct vraagtekens bij de naam SportCoupé. Wat is namelijk het geval? Of je je nou in de 3- of 5-deurs Ibiza verplaatst, er zit geen verschil in de prestatiecijfers. Het motorenpallet van beide versies loopt volledig met elkaar in de pas. Geen uitschieters dus in het voordeel van de driedeurs. En dat is jammer. Hier hadden de Spanjaarden nu juist het verschil kunnen maken. Dat doen ze overigens nog wel. Met de Cupra om precies te zijn, die in een later stadium verschijnt en over een opgepepte 1.4 TSI-motor in het vooronder beschikt.
Geen verassingen
Voorlopig moeten we het dus nog doen met drie benzinemotoren en eveneens drie diesels. Zoals gezegd geen verassingen, dus de instapper beschikt over een heuse 1.2 viercilinder met 70 pk. Over ‘sportief’ gesproken… Wel moeten we hier een kanttekening plaatsen dat Seat er alles aan heeft gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Ze maken onder meer gebruik van lichtere materialen en reduceren hiermee het leeggewicht met gemiddeld 47 kilogram. Dat neemt niet weg dat je rekening moet houden met een sprint naar de honderd in 15 seconden en een topsnelheid van 163 km/u. Meer power, een veel betere keuze én waarschijnlijk de verkooptopper wordt de 1,4-liter benzinemotor met 85 pk. In 12,2 seconden bereik je de 100 km/u en als topsnelheid zou 175 km/u tot de mogelijkheden behoren. Ook deze versie brengt nog geen 1.000 kilogram op de schaal. Dat geldt eveneens voor de 1.6 met 105 pk, waarvoor Seat zelfs een primeur heeft bedacht.
Primeur
Eind dit jaar komt de Spaanse fabrikant met een zeventraps DSG-transmissie in de optielijsten, overigens louter in combinatie met de 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor, het voorlopig topmodel. Zoals het er nu naar uit gaat ziet, vergt deze transmissie een extra investering van 2.000 euro. De bak schakelt zijdezacht en zoekt, geheel uit milieuoogpunt, zo snel mogelijk het hoogste verzet op. Raak je vervolgens het gas weer aan, dan schakelt ie zomaar twee tot zelfs drie tanden terug om de bestuurder optimaal te bedienen. Prima, alleen heeft hij even bedenktijd nodig. Bij vol gas zwiert allereerst de toerenteller naar de hogere regionen, dat uiteraard gepaard gaat met een schreeuwende krachtbron voorin, en dan duurt het gevoelsmatig te lang alvorens de acceleratie wordt ingezet. Nee, doe ons maar gewoon de handgeschakelde vijfbak. Spaar je een mooie cent uit, dat je vervolgens weer kunt besteden aan andere opties, zoals ESP, een panoramadak of bi-xenon verlichting. Een transmissie met dubbele koppeling associeert menigeen met flippers achter het stuur. Seat echter niet. Handmatig schakelen kan louter met een tik tegen de pook. Een sportstand voor de ‘automaat’ is dan weer wel aanwezig. Nog zo’n punt is de afstemming. Je verwacht in een SportCoupé een wat straffere afstemming. Seat durft dat op de een of andere manier niet en levert affabriek gewoon een meer op comfort beruste installatie. Tegen meerprijs kun je wel een sportophanging bestellen. Eigenlijk een must in een SportCoupé.
Dieselen
De veelrijders kunnen kiezen uit een 80 pk sterke 1.4 TDI en twee varianten van de 1.9 TDI. Inderdaad, louter pompverstuivers dus. We reden met de sterkste 1.9 TDI goed voor 105 pk en 240 Nm aan koppel. In de praktijk een prima metgezel, zij het aan de luide kant. Met name tijdens accelereren steekt de kenmerkende dieselbrom boven alles en iedereen uit. Standaard zijn alle krachtbronnen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en vooral in de diesel is de vijfde versnelling zodanig gespatieerd om het verbruik (en motorgeluid) te reduceren. Bij 80 km/u in vijf draait de motor net boven stationair en op snelwegtempo nog altijd onder de 2.000 toeren. ESP is een optie, maar we raden het je wel aan. Zeker in combinatie met deze sterkste diesel. Het verdient zich uiteindelijk toch terug. Zonder deze hulp maakt het rubber regelmatig overuren. Met spinnende wielen wegrijden is dan eerder regel dan uitzondering.
Net zoals bij de motorkeuze maakt Seat ook voor de uitrusting nauwelijks onderscheid tussen de 3- en 5-deurs koets. Al beschikt de SC standaard wel over lichtmetalen wielen in de maat 15-inch, terwijl de 5-deurs het hier met wieldoppen moet stellen. En de driedeurs Sport-Up uitvoering rolt standaard op een maatje groter lichtmetaal, 17-inch. Seat vraagt voor de Ibiza SC, die iets korter en lager is dan zijn broer een vergoeding van minimaal 13.795 euro voor de 1.2 Reference. Dieselen kan vanaf 17.995 euro in de 1.4 TDI. In augustus staat ie 'in de winkel'.
Schrijf een review