Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch

Leuk en aardig zo’n afwijkende naam voor de driedeursversie van de nieuwe Seat Ibiza, maar is er ook daadwerkelijk

Leuk en aardig zo’n afwijkende naam voor de driedeursversie van de nieuwe Seat Ibiza, maar is er ook daadwerkelijk verschil met de eerder geïntroduceerde 5-deurs hatch? We gingen op onderzoek uit in Barcelona.

Leuk en aardig zo’n afwijkende naam voor de driedeursversie van de nieuwe Seat Ibiza, maar is er ook daadwerkelijk verschil met de eerder geïntroduceerde 5-deurs hatch? We gingen op onderzoek uit in B
Seat Ibiza SportCoupe

Wie de specificaties bekijkt, zet al direct vraagtekens bij de naam SportCoupé. Wat is namelijk het geval? Of je je nou in de 3- of 5-deurs Ibiza verplaatst, er zit geen verschil in de prestatiecijfers. Het motorenpallet van beide versies loopt volledig met elkaar in de pas. Geen uitschieters dus in het voordeel van de driedeurs. En dat is jammer. Hier hadden de Spanjaarden nu juist het verschil kunnen maken. Dat doen ze overigens nog wel. Met de Cupra om precies te zijn, die in een later stadium verschijnt en over een opgepepte 1.4 TSI-motor in het vooronder beschikt.

Geen verassingen

Voorlopig moeten we het dus nog doen met drie benzinemotoren en eveneens drie diesels. Zoals gezegd geen verassingen, dus de instapper beschikt over een heuse 1.2 viercilinder met 70 pk. Over ‘sportief’ gesproken… Wel moeten we hier een kanttekening plaatsen dat Seat er alles aan heeft gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Ze maken onder meer gebruik van lichtere materialen en reduceren hiermee het leeggewicht met gemiddeld 47 kilogram. Dat neemt niet weg dat je rekening moet houden met een sprint naar de honderd in 15 seconden en een topsnelheid van 163 km/u. Meer power, een veel betere keuze én waarschijnlijk de verkooptopper wordt de 1,4-liter benzinemotor met 85 pk. In 12,2 seconden bereik je de 100 km/u en als topsnelheid zou 175 km/u tot de mogelijkheden behoren. Ook deze versie brengt nog geen 1.000 kilogram op de schaal. Dat geldt eveneens voor de 1.6 met 105 pk, waarvoor Seat zelfs een primeur heeft bedacht.

Primeur

Eind dit jaar komt de Spaanse fabrikant met een zeventraps DSG-transmissie in de optielijsten, overigens louter in combinatie met de 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor, het voorlopig topmodel. Zoals het er nu naar uit gaat ziet, vergt deze transmissie een extra investering van 2.000 euro. De bak schakelt zijdezacht en zoekt, geheel uit milieuoogpunt, zo snel mogelijk het hoogste verzet op. Raak je vervolgens het gas weer aan, dan schakelt ie zomaar twee tot zelfs drie tanden terug om de bestuurder optimaal te bedienen. Prima, alleen heeft hij even bedenktijd nodig. Bij vol gas zwiert allereerst de toerenteller naar de hogere regionen, dat uiteraard gepaard gaat met een schreeuwende krachtbron voorin, en dan duurt het gevoelsmatig te lang alvorens de acceleratie wordt ingezet. Nee, doe ons maar gewoon de handgeschakelde vijfbak. Spaar je een mooie cent uit, dat je vervolgens weer kunt besteden aan andere opties, zoals ESP, een panoramadak of bi-xenon verlichting. Een transmissie met dubbele koppeling associeert menigeen met flippers achter het stuur. Seat echter niet. Handmatig schakelen kan louter met een tik tegen de pook. Een sportstand voor de ‘automaat’ is dan weer wel aanwezig. Nog zo’n punt is de afstemming. Je verwacht in een SportCoupé een wat straffere afstemming. Seat durft dat op de een of andere manier niet en levert affabriek gewoon een meer op comfort beruste installatie. Tegen meerprijs kun je wel een sportophanging bestellen. Eigenlijk een must in een SportCoupé.

Dieselen

De veelrijders kunnen kiezen uit een 80 pk sterke 1.4 TDI en twee varianten van de 1.9 TDI. Inderdaad, louter pompverstuivers dus. We reden met de sterkste 1.9 TDI goed voor 105 pk en 240 Nm aan koppel. In de praktijk een prima metgezel, zij het aan de luide kant. Met name tijdens accelereren steekt de kenmerkende dieselbrom boven alles en iedereen uit. Standaard zijn alle krachtbronnen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en vooral in de diesel is de vijfde versnelling zodanig gespatieerd om het verbruik (en motorgeluid) te reduceren. Bij 80 km/u in vijf draait de motor net boven stationair en op snelwegtempo nog altijd onder de 2.000 toeren. ESP is een optie, maar we raden het je wel aan. Zeker in combinatie met deze sterkste diesel. Het verdient zich uiteindelijk toch terug. Zonder deze hulp maakt het rubber regelmatig overuren. Met spinnende wielen wegrijden is dan eerder regel dan uitzondering.

Net zoals bij de motorkeuze maakt Seat ook voor de uitrusting nauwelijks onderscheid tussen de 3- en 5-deurs koets. Al beschikt de SC standaard wel over lichtmetalen wielen in de maat 15-inch, terwijl de 5-deurs het hier met wieldoppen moet stellen. En de driedeurs Sport-Up uitvoering rolt standaard op een maatje groter lichtmetaal, 17-inch. Seat vraagt voor de Ibiza SC, die iets korter en lager is dan zijn broer een vergoeding van minimaal 13.795 euro voor de 1.2 Reference. Dieselen kan vanaf 17.995 euro in de 1.4 TDI. In augustus staat ie 'in de winkel'.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Ibiza SportCoupé is gewoon een driedeurs hatch
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.