Het uiterlijk is slechts op details aangepakt en komt vooral tot uiting aan de voorzijde. Hier zien we de gebruikelijke wijzigingen aan grille en bumper. Daar houden de overeenkomsten met de Focus hatchback dan ook mee op. En dat is goed te merken aan de reacties van ‘het publiek’. Menigeen denkt dat het een geïmporteerd model betreft. Inderdaad, vanuit de overkant van de grote plas. Nee, de Focus CC staat toch echt in de Europese prijslijsten. En ja, zelfs in Nederland. ‘Een Focus?’ Ja, het is een Focus. ‘O, dat zou je niet zeggen.’
Achtersteven
Verantwoordelijk hiervoor is natuurlijk de uit de kluiten gewassen achtersteven. En dat is nog zacht uitgedrukt! Ford hakt namelijk de opvouwbare kap in slechts twee parten, waarbij het gehele dak uit één stuk bestaat en de glazen achterruit het tweede deel beslaat. Beide delen moeten een plek vinden in het achterste van de CC, dus dat resulteert automatisch in een dikke kont. Voordeel is wel dat je met het dak dicht een enorme kofferruimte tot je beschikking hebt met een inhoud van liefst 534 liter. Met het dak ingeklapt blijft daar nog maar bar weinig van over (248 liter). Bovendien kun je niet zoals bij menig concurrent het ingeklapte dak een beetje omhoog bewegen om de bagage eenvoudig naar binnen te schuiven. Nee, de speling tussen laadvloer en de opgevouwen delen is een vast gegeven en blijft gering.
Om de kont niet nóg groter te hoeven maken, laat Ford de voorruit behoorlijk ver het interieur in prijken. Bij een kortere A-stijl zou het dak namelijk nog langer moeten zijn en ja, dan waren waarschijnlijk extra steunwielen noodzakelijk om de overhang achter te stutten. We chargeren nu een beetje, maar feit is wel dat de proporties van de Focus CC niet helemaal kloppen. Door de positie van de voorruit dien je alert te zijn bij het instappen om onnodig contact met de A-stijl te voorkomen. Bovendien zitten personen met een lengte tot zo’n 1,70 meter voortdurend in de schaduw van de voorruitstijl.
Aangenaam
Over het algemeen is het goed toeven in het binnenste. Met het windscherm opgeklapt en de portierruiten omhoog is het genieten geblazen. De echte diehard cabriofan moet natuurlijk niets hebben van deze ‘hulpstukken’ en kan zelfs bij gebrek aan een windbreker (optioneel: 375 euro) nog een conversatie aan gaan met de passagiers, zonder gestoord te worden door het windgeraas. Vooral de eerder genoemde positie van de voorruit is hier debet aan. Op de bestuurdersstoel van onze Titanium-uitvoering hebben we weinig reden tot klagen. Het meubilair biedt voldoende steun, maar ook niet meer dan dat. Als je de 2,0-liter benzinemotor serieus de sporen geeft, dan verlang je eigenlijk naar wat meer zijdelingse steun. Overigens nodigt de CC allerminst uit tot sportief rijden. Ten eerste speelt het wagengewicht van 1.450 kilogram hem parten en daarnaast is de gekozen krachtbron ook meer op de comfortabele bestuurder afgestemd. Met zijn 145 pk is het absoluut geen strepentrekker. En dat hoeft ook niet. De sprint naar de honderd duurt 10,3 seconden en de topsnelheid ligt op 208 km/u. Ondanks de verstevigingen aan de carrosserie merk je wel degelijk dat de fabrikant het dak heeft afgezaagd. Torderen van de koets komt vooral op pokdalige wegen tot uiting, maar de koper van een Focus CC zal dat een worst zijn. Nee, zij (of hij) zal vooral de comfortabele afstemming appreciëren en neemt deze extra bewegingen voor lief.
De stuurinrichting kun je via de boordcomputer naar wens instellen. Overigens alleen bij stilstand. Je kunt tijdens het rijden niet switchen. In de modus ‘comfort’ is de bekrachtiging maximaal en kun je met één vinger het wiel ronddraaien. De ‘sport’ -stand biedt vanzelfsprekend meer weerstand en dat is dan ook meteen de betere keuze. Standaard is een handgeschakelde vijfbak die wat gewenning vraagt. Bij overschakelen van twee naar drie moet je de pook nadrukkelijk ‘sturen’ anders kan het zomaar zijn dat je de eerste versnelling in legt. En dat is in veel gevallen niet de bedoeling.
Ford levert de Focus CC in twee uitrustingniveaus, waarbij de Titanium naast de Trend de meest luxueuze van het tweetal is. Het door ons gereden exemplaar is bovendien voorzien van een aantal aantrekkelijke opties, zoals de mooie 18-inch lichtmetalen wielen, bi-xenon verlichting en een audio- en navigatiesysteem. Leuk en aardig natuurlijk, maar dat doet de aanschafprijs wel in rap tempo stijgen. Overigens is de Titanium standaard al rijkelijk uitgerust met zaken als 17-inch wielen, cruise control, leren bekleding, een radio met cd en mp3-speler en een licht- en regensensor. De Focus CC 2.0 16V Titanium is er vanaf 34.675 euro. Het door ons gereden exemplaar kost 41.260 euro.
Schrijf een review