Op de ontwikkeling van de XF drukte dus een belangrijke vraag. Hoe blijven de huidige (veelal S-Type) clientèle Jaguar waarderen, en op welke manier kunnen nieuwe rijders interesseren. Het typisch klassiek-Britse design van de afgelopen jaren was immers statig en classic, met chromen accenten en veel houtafwerking. Een stijl die doet denken aan oudere heren met sigaren en cognac, duidelijk onderscheidend van de gevestigde (Duitse) orde. In 2006 bleek voor de Jaguar XK een revolutionaire rol weggelegd die het tij moest keren. De komst van de XF verenigt eigenlijk opnieuw de klassieke merkinterpretatie met meer dynamische en sportieve elementen. Naast welgestelde oudere heren zijn nu ook geslaagde zakenmannen helemaal geschikt voor deze Brit. Deze nieuwe koers is te danken aan Ian Cullum, een designer die voorheen bij Aston Martin aan de tekentafel stond.
Prince Charming
Geen wonder dat een aantal belangstellenden tijdens de testperiode hun gedachten naar Aston Martin lieten dwalen. Vooral zijn achtersteven, met de breed gevormde LED-achterlichten en dito uitlaatpijpen geven een hint in die richting. Het silhouet van de XF kent een stevige achterzijde die doet denken aan een vierdeurs luxe-coupé. De relatief korte overhang aan de voorzijde maakt deze jager weer agressief en dynamisch, terwijl de powervents laten zien dat er met de XF niet te sollen valt. Het front toont opnieuw – het blijft een Jag! - een imposante verchroomde grille, waarbij de gespierde roofkatloze motorkap fraai uitmondt bij de koplampunits. Deze sprekende kijkers springen behoorlijk in het oog, en doen an sich aan iets Aziatisch denken. Ze zijn echter fraai ‘ingevuld’ met een reliëf-profiel en ook is er subtiel met chroom gewerkt. De zichtbare oranje clignoteur is ook weer helemaal van deze tijd. Bij het overzien van de gehele koets toont de XF zich als een krachtige, uitgesproken strijder in het jachtveld. Enige charme is de XF ook niet vreemd. De Vapour Grey lak oogt samen met de chromen sierlijsten op raamlijn en kofferdeksel erg gedistingeerd. Ook het optioneel gemonteerde 19 inch Carelia lichtmetaal versterkt deze vertoning tweeledig; chique en sportief.
It's alive!
In het interieur zien we dezelfde opzet. De met leder beklede stoelen, dashboard en portieren verzorgen bij entree al direct een hoogwaardige indruk. In de middentunnel, het dashboard en de portieren werd gretig van moeder natuur gebruik gemaakt, want Jaguar claimt dat in het interieur van deze nieuwkomer het meeste hout (Burr Walnut) ooit is verwerkt! Het toepassen van metaalafwerking vertolkt op zijn beurt weer het nieuwe Jaguar. Vernieuwende elementen zien we verder nog op allerhande manieren gerealiseerd, zonder daarbij tot een afstandelijk resultaat te komen. Bij binnenkomst klopt het hart van de auto – de startknop – de bestuurder met een rode gloed tegemoet. The beast is alive! Het is slechts één van de moderne gadgets (mogen we die wel zo noemen?) die de XF in zich heeft. Wat dacht u van openschuivende ventilatieroosters bij het starten, de 6-trapsautomaat die zich met een draaiknop laat bedienen, of de touch-bediende interieurverlichting? Dan hebben we nog niet eens het uitgebreide communicatie- en navigatiesysteem met touch screen benoemd. Een subtiele feature vinden we bij de bediening van het dashboardkastje. Geen hendel of sleutel, maar een onzichtbaar aanraakgevoelige sensor verschaft de toegang tot deze opbergruimte. De klassieke uitgangspunten en sportieve en moderne elementen weten al met al gezamenlijk een rijke ambiance te creëren. Met deze fascinerende signalen doet Jaguar met de XF opnieuw de aanval in de roedel.
Spinnende kat
Motorisch wordt die strijd in ons geval verzorgd door een bi-turbo zescilinder dieselmotor, 2.7 liter groot, die ook in zijn voorganger S-type werd gelepeld. Deze zelfontbrander kenmerkt zich door zijn opmerkelijke zijdezachte en trillingsvrije loop en weet zijn krachten heel gelijkmatig te in te zetten. Onder de kap staan op verzoek 207 paarden in de startblokken; ook is een comfortabele 435 Nm paraat. Het 2.7D spint rustig, zeer relaxed en licht snorrend in de rondte, ook wanneer de aders van deze spierbundel nog niet helemaal op bedrijfstemperatuur zijn. Deze machine maakt niet het beest in de XF los, maar weet wel aansprekend en stil te presteren, zoals verwacht mag worden in deze upper-class. Een sprint van stilstand naar honderd duurt namelijk iets meer dan 8 seconden, en voor een topsnelheid van krap 230 hoeft deze Jag ook niet achteraan te sluiten. Je hebt mede dankzij de alerte automatisch transmissie – die ook met de peddles aan het stuur te bedienen is - geenzins het gevoel iets tekort te komen, al ligt er wel snellere concurrentie op de loer. Door de stil opererende oliestoker kunnen we onderweg windgeruis ter hoogte van de voorruitstijlen waarnemen. Iets dat ook te wijten is aan het feit dat je al gauw wat harder rijdt dan je zou denken.
Dat gaat de XF namelijk goed af. Hoewel deze Brit geen lichtgewicht is, beleef je als bestuurder toch een prettige omgang. De Jaguar-engineers hebben de XF een strakke onderstelsettings meegegeven, waarbij de XK als referentie diende. De balans tussen comfort en sportiviteit is echter niet uit het oog verloren. De besturing is prettig en dankzij de enthousiaste dieselmotor en vlot reagerende transmissie laat de XF zich naar wens hard door de bochten sturen.
Een dergelijke reismachine van stand moet natuurlijk ook op het gebied van ruimte-aanbod mee kunnen komen, zodat bij een auto-, of vliegvakantie voor alle passagiers voldoende bewegingsvrijheid aanwezig is en hun bagage niet achter hoeft te blijven. Ondanks zijn coupe-looks met sterk aflopende daklijn en schuin geplaatste achterruit stelt de XF niet teleur. De bagageruimte telt 540 liter, maar kent geen riante entree. Hoofd- en beenruimte voor de passagiers is in voldoende mate aanwezig, maar langere personen ervaren geen business-class seating. Is er toch nog een luxe-probleem...
For your convenience...
Jaguar heeft namelijk niet bespaard op convenience. De XF is standaard voorzien van een comfortabele en veilige uitrusting. Zo zul je geen XF zonder lederen bekleding aantreffen en rolt elk exemplaar met minimaal 17 inch van de band. Ook zijn de voorstoelen en het stuurwiel elektrisch te verstellen. Helemaal volgens deze tijd is de elektronische handrem aanwezig en biedt Bluetooth en een AUX-aansluiting mogelijkheden voor iPods en GSM’s. Prettig is ook de standaard parkeerhulp met visuele weergave. Ons testexemplaar is een Premium Luxury, die verder nog is voorzien van 18 inch lichtmetaal, gelooid leder op het dashboard, DVD-navigatie en het Jaguar Premium Sound System. En mocht je nog niet een juiste zitpositie gevonden hebben, dan moet dat met de nu 10-voudig elektrisch verstelbare stoelen ongetwijfeld wel gaan lukken. De importeur bestelde nog wel een aantal innovatieve opties bij. Te noemen valt het Bi-xenon systeem met hoekverlichting, de subtiel, maar feilloos werkende dodehoekdetectie en het Winter Package, waardoor onder andere het stuur te verwarmen is. In alle gevallen beleef je in een aangename mix van moderniteit en Britse traditie de XF als een excecutive saloon met sportieve aderen, waar iedere gentlemen zich in thuisvoelt.
Schrijf een review