Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd

De nieuwe smart fortwo is sinds vorig jaar op de markt. Na een groeispurt van 20 centimeter heeft smart nu een

De nieuwe Smart Fortwo is sinds vorig jaar op de markt. Na een groeispurt van 20 centimeter heeft Smart nu een volwassen stadsauto in de aanbieding. Dit voorjaar breidde het merk onder het motto ‘een beetje schoner voor de stad’ het gamma uit met nog zuiniger mhd-uitvoeringen. Dankzij een slim start-stop systeem wordt de benzinemotor uitgeschakeld bij lage snelheden of stilstand en verbruik je dus niet onnodig brandstof. Slimme vondst? Om dat te ervaren stapten we in de Smart Fortwo cabrio passion mhd.

De nieuwe smart fortwo is sinds vorig jaar op de markt. Na een groeispurt van 20 centimeter heeft smart nu een volwassen stadsauto in de aanbieding. Dit voorjaar breidde het merk onder het motto ‘een
smart fortwo cabrio mhd passion

Bij de eerste aanblik van de foto’s zul je wel denken; weer een witte? Jazeker, wit is het nieuwe zwart en zilvergrijs in autoland. Steeds meer merken presenteren hun modellen in deze ‘kleur’. Misschien ook omdat deze maagdelijke tint een schoon geweten kan vertegenwoordigen. In dit geval komt dat goed uit, want de Smart Fortwo die wij reden is namelijk de micro hybrid drive uitvoering. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een echte hybride is het niet. Er is namelijk geen elektromotor aan boord die de benzinemotor een handje helpt, of een omvangrijk accupakket waar energie in opgeslagen wordt. Wel is de tweezitter met een innovatief start-stop systeem uitgerust, die bij snelheden onder de 8 km/u de motor uitschakelt. Als de rem ook is ingetrapt, tenminste. Wanneer je het pedaal weer loslaat, bijvoorbeeld omdat het verkeerslicht op groen is of omdat de file weer is gaan rijden, springt de motor haast onmerkbaar aan. Het bekende startmotorgeluid is dan niet aanwezig en de driecilinder loopt voor het gehoor ‘opeens’ weer. Het laat zich raden dat dit systeem brandstof kan besparen, vooral in de stad. Ja, je kunt het uitzetten, maar waarom zou je?

Het dak kan er af!

Heeft Smart verder nog de fortwo nog aanpassingen verricht? Er hangt immers een onzichtbaar groen randje om de auto heen. Nee, aan zijn vrolijke uiterlijk werd niet getornd. Slechts een mhd-badge verraadt zijn status. Het groene woord hoeft niet breed verkondigd te worden, was vast de gedachte. Niet zo gek, de fortwo was immers al geen slurper. Mogen we zeggen dat het guitig gemodelleerde karretje met de witte bodypanels, korte neus, zilvere tridion veiligheidskooi en fraai lichtmetaal wel chique oogt? De cabriolet die wij rijden maakt het nog een beetje leuker in de stad. Met een druk op de knop in de middentunnel of de afstandsbediening schuift het stoffen tritop-dakje knisperend naar achter en tover je de witte tweezitter om in een soort targa-model. Nog een keer drukken – dat mag ook gewoon tijdens het rijden - resulteert in een neerklappend dak en (glazen) achterruit. Voor het echte cabriogevoel – daar koop je hem immers voor - kun je de zijbalken uitnemen en deze opbergen in de daarvoor gereserveerde ruimte in het achterklepje. Doordacht, want zo blijft de bagageruimte onaangeroerd en slingert de boel niet nodeloos rond. Liefhebbers die veel in weer en wind open willen rijden worden in de fortwo niet teleurgesteld. Met gesloten ramen blijf je lang uit de wind en de optionele stoelverwarming – wat kan die warm worden! – houdt de rit nog lang aangenaam.

Voorin is de zit aangenaam ruim en heb je niet direct het idee in een heel kleine auto te zitten. De zitpositie is redelijk hoog, waarbij het opvalt dat het stuur zich niet in hoogte of diepte laat verstellen. Ruimte voor frutsels of ander grut is wel voorhanden, maar de portiervakken zijn vrij smal en dan blijft het vak in het donker uitgevoerde dashboard rond het stuur en naast de radio als enige andere mogelijkheid over. Voor wie dit ook uit het zicht wil opbergen is er dan een afsluitbaar dashboardkastje te bestellen, voor het luttele bedrag van 41 euro. Achter de stoelen is er overigens nog plaats voor een kleine tas, en anders biedt de bagageruimte uitkomst. Is ‘ruimte’ niet een te groot woord? Oke, een bezoekje aan de Ikea is wel erg gedurfd, maar met een inhoud van 220 tot maximaal 340 liter is er genoeg plek voor een kleine kofferset, wekelijkse boodschappen of andere zaken.

Rijd ie een beetje?

Onder de bagageruimte bevindt zich het kloppend hart van de fortwo. Smart – met kleine letter, inderdaad - heeft voor de mhd-uitvoering de 71 pk sterke 1-liter driecilinder gemonteerd. Het torretje is afkomstig van Mitsubishi en werd voor de mhd-versie niet speciaal onder handen genomen. Tijdens de testweek weet hij zich enthousiast te gedragen en snorde een vrolijk deuntje mee, leuk! Zeker, het is wel even een verschil met de 98 pk sterke Brabus die we een tijd terug aan te tand voelden, maar duidelijk is wel dat je met 71 pk allerminst slecht bedeeld bent, ook buiten de stad. Op de snelweg kom je adequaat mee, desnoods schakel je een tandje terug. De semi-automatische vijfversnellingsbak heeft langer gespatieerde verhoudingen maar beschikt over volwassen manieren en functioneert heel behoorlijk. Met een tik tegen de pook schakelt hij op en terug en hoeft er niet zelf gekoppeld te worden. Een druk op de knop schakelt het softtouch-schakelprogramma in, waarna de Smart zelf schakelt en je met twee handen aan het stuur kunt blijven. Wat opvalt is dat de versnellingsbak in de automatische modus wat meer de tijd neemt. Ons advies is om gewoon zelf het pookje ter hand te nemen, dat geeft net wat meer plezier en voelt bovendien het meest natuurlijk aan. F1-aanbidders kunnen optioneel flippers aan het stuur laten monteren, voor nog meer fun to drive.

Is dat dan echt wel leuk rijden, zo’n smart? Met enige huiver een veelgestelde vraag. Als je je realiseert met een licht en compact en wendbaar karretje onderweg te zijn die ook nog eens adequaat gemotoriseerd is, wordt een deel van de vraag al met ‘ja’ beantwoord. Natuurlijk brengt de korte wielbasis wel beperkingen mee als het gaat om stabiliteit en comfort, maar hij doet dat niet in doorslaggevende storende mate. Op kwalitatief goede wegen is de Smart best comfortabel, maar op hobbels en kuiltjes reageert de Smart onverbiddelijk, een keerzijde van het compacte concept. Bij snelwegtempo weert de Smart zich kranig en voelt de fortwo vertrouwwekkend aan. Ook in bochtige trajecten is er geen reden tot hevige kritiek. Overhellen blijft binnen de perken, en de stoelen geven prima steun. Wie het te bont maakt wordt getrakteerd op een dosis onderstuur. Het standaard ESP roept dan de bestuurder op het matje. Het stabiliteitssysteem is wel ijverig afgesteld, en doet soms enig afbreuk aan de rijbeleving. Al met al is de fortwo in de meeste omstandigheden wel je vriend. De in het algemeen veelgebruikte ‘overtuig uzelf’ reclamekreet kunnen we in dit geval ook op de Smart plakken. Die kans ligt overigens dichterbij dan je denkt want het merk maakt momenteel met een aantal mhd’s een tour door het land.

(Verbruik)cijfertjes

Het speelkwartier is over, na krap 600 km is de tank zo goed als leeg. Wat blijkt, we hebben 1 op 18.4 verbruikt. Met de weet dat ons testexemplaar nog erg vers was en dus nog iets meer verbruikt is dat een heel goede score. Smart geeft zelf aan dat bijna 1 op 23 wel moet lukken, maar zoals zo vaak zijn de fabriekswaarden meestal niet haalbaar. Een Smart zonder mhd moet – met dezelfde motorisering – 1 op 20.4 verbruiken. Zie het dus als een efficiënt extraatje op de trendy stadsauto. Op termijn zal elke fortwo met mhd zijn uitgerust, en daar is niets op tegen. De auto krijgt een gunstiger energielabel (A), waardoor de BPM-korting op de aanschafprijs hoger is en zo de meerprijs gelukkig gering blijft. Omdat de CO2-uitstoot onder de grenswaarde van 110 gr/km ligt, is de fiscale bijtelling geen 25 maar 14%.

Nu we toch de knip in de hand hebben, openen we het prijzenboek maar meteen. De Smart Fortwo cabriolet is leverbaar vanaf 14.950 euro. Voor 245 euro meer heb je de mhd-variant. Ons testexemplaar is een 17.695 euro kostende Passion, die standaard onder meer beschikt over airconditioning, radio/cd-speler, elektrische ramen en lichtmetaal. Minder te spreken waren we over de regensensor, die moet echt nog even op cursus. Naar wens is de tweezitter verder aan te kleden met allerhande volwassen opties. Zo zaten wij op antraciet lederen stoelen en waren ze indien nodig te verwarmen. Stuurbekrachting is beschikbaar, maar strikt gezien niet noodzakelijk. Ook zonder opties blijft de aanschafprijs een smak geld, maar een relatief lage brandstofrekening, hoge funfactor én veel bekijks is wel bij de prijs inbegrepen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Luchtig door de stad met de smart fortwo cabrio mhd
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5