Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class

Als welgestelde zakenman staat een representatieve sedan vaak hoog op de shortlist. Deze lijst wordt veelal gedomineerd

Als welgestelde zakenman staat een representatieve sedan vaak hoog op de shortlist. Deze lijst wordt veelal gedomineerd door dynamische Duitse modellen, die door hun ingetogen looks ‘altijd kunnen’. Het Amerikaanse Chrysler heeft met de 300C een eigen visie op het zakensegment. Autovandaag ging op stap met de 300C Touring 3.0 CRD, gehuld in een prominent SRT-maatpak.

Als welgestelde zakenman staat een representatieve sedan vaak hoog op de shortlist. Deze lijst wordt veelal gedomineerd door dynamische Duitse modellen, die door hun ingetogen looks ‘altijd kunnen’. H
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design

‘There is no substitute for cubic inches’ gaat in het land der onbegrensde mogelijkheden nog steeds op. Toch hebben we hebben niet de sleutels van de machtige Big Block 6.1-liter Hemi V8 SRT8 meegekregen. In ons testexemplaar huist namelijk een drieliter common rail dieselmotor. Dat lijkt vreemd, want sinds wanneer zijn Amerikanen en diesel twee handen op een buik? Echter, onderhuids huist in basis het onderstel en techniek van de vorige generatie Mercedes E-klasse, dus dat verklaart een hoop. En wees eerlijk, een dieselmotor is in dit segment onontbeerlijk voor zakelijke rijders, daar moet de verkoopafdeling het gewoon van hebben. We laten de techniek nog even voor wat het is en aanschouwen eerst het exterieur van deze zwarte kluis.

Machtsvertoon

Want hier staat een statige mastodont hoor! Zijn diepzwarte metallic lak, lage daklijn, kleine donkergetinte (zij)ruiten en forse afmetingen maken bij het eerste oogcontact direct indruk. De 300C Touring meet namelijk net iets meer dan vijf meter, een maat groter dan bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse Combi. Het – overigens zeer populaire - gemonteerde Street and Racing Technology-design pakket geeft nog meer machtsvertoon. De meer prominente bumpers en het 20 inch lichtmetaal in de forse wielkasten zijn daar ‘credit’ aan. De segmentconcurrenten staan opeens in schril contrast... Elke Amerikaan is een grote hoeveelheid chroom niet vreemd. Deze Chrysler is daar, getuige de grille van formaat en de strips op de stootlijsten, geen uitzondering op. Bling-liefhebbers die hier nog meer van op prijs stellen moeten voor de ‘standaardversie’ gaan. Dan zijn buitenspiegels en handgrepen ook met dit materiaal afgewerkt.

Wanneer we instappen gaat Chrysler op dezelfde tour, en worden we geconfronteerd met de Amerikaanse roots. Naast de gebruikelijk gongetjes voor onjuist gebruik van de riem, handrem of verlichting is er ook zoiets als het fat man’s entry systeem. De lederen bestuurdersstoel en het full-size stuurwiel maken bij instap geheel elektrisch ruimte voor de (corpulente) chauffeur. Met een vijf meter lange koets is het een open deur om te zeggen dat de leefruimte goed geregeld is. Ook achterin kom je nooit ruimte voor de ledematen tekort. Het zitmeubilair doet fauteuilachtig aan, maar geeft dankzij gevormde wangen lekkere steun; erg prettig. Door de lage daklijn en de schuin aflopende achterzijde is het voor wat betreft de bagageruimte geen pakezel. Zeker, met 1600 liter kom je niet gauw iets te kort, en de wijdopenende achterklep vergemakkelijkt ook de besloten entree, maar de hoogte is natuurlijk beperkt. Voor het echte stouw-werk moet je dus ergens anders zijn. Voor de meesten is het echter allemaal meer dan voldoende.

Eenmaal plaatsgenomen schuift stuur en stoel weer op zijn plaats en kijken we uit op een antraciet dashboard, afgewerkt met aluminum-look panelen. Met de recente facelift vijzelde Chrysler ook de afwerkingskwaliteit van het dashboard op, en dat is goed te zien, te merken en te voelen. Tot de absolute top behoort de cockpit niet, maar het is meer dan acceptabel voor de veeleisende klant. De zitpositie voelt aan als aan het roer zitten op een onderzeeër. De lage voorruit geeft uitkijk op de machtige motorkap. De middenconsole is in lijn met de body hoekig en massief – en biedt plaats aan de bedieningshendel van de automaat, armsteun en de onvermijdelijke bekerhouders. Op het gebied van entertainment en navigatie heeft Chrysler het MyGIG Multimedia Infotainment System gemonteerd. De ingebouwde Jukebox biedt plaats aan de iPod collectie en ook met DVD’s kan het apparaat overweg. Ook voor handheld bellen is geen excuus meer te verzinnen.

Powered by Mercedes

Tijd om leven in de brouwerij te brengen. Na het omdraaien van de sleutel klinkt er een robuust geronk uit het motorruim. Het is de al eerder genoemde ranke 3.0 CRD dieselmotor uit de garage van Mercedes-Benz. Deze zescilinder – wat klinkt dat toch altijd zoveel harmonieuzer dan een viercilinder diesel! - levert 218 pk en weet 510 Nm trekkracht te ontwikkelen. Samen met de 5-traps automaat blijkt het een gemoedelijk partnership. De aandrijflijn is – zijn SRT-design pak ten spijt – op comfort afgestemd. Haastige spoed is zelden goed, moet het credo zijn geweest. De vijftrapsautomaat laat de dieselmotor rustig zijn rondjes draaien. King of the road! Vaak is een schamele 1400 toeren al genoeg om de zaak voldoende in beweging te brengen. Toepasselijk is ook het ontbreken van de bekende zichtbare ‘red line’. Die ligt bij diesels natuurlijk nooit ver, maar de Chysler heeft er dus niet eens een. Het maakt duidelijk dat de 300C daar niet voor bedoeld is. Bij diep intrappen van het gaspedaal schakelt de bak ook niet snel terug, en moet je ‘m echt porren tot actie. Toch blijkt de 1845 kg zware 300C tot heel aansprekende prestaties in staat. In 8 seconden kun je snelwegtempo bereiken en wie bewust ‘pedal to the metal’ houdt bereikt een snelheid van 227 km/u. De beleving zet je dus op het verkeerde spoor.

Onderweg ontgaat het je niet met flink wat gewicht onderweg te zijn. Het sturen gaat wat zwaar, het rempedaal vergt een flinke duw en ook het gaspedaal laat zich niet vederlicht te bedienen. De rijeigenschappen zijn eveneens een verrassing. We verklapten al eerder dat de 300C onderhuids techniek deelt met de E-Klasse van Mercedes. Zodoende is het onderstel niet Amerikaans afgesteld en is deinen hem vreemd. Maar - plat gezegd - scheuren moet je er gewoon niet mee doen.

Luxury all over the place

Last but not least moeten we nog duidelijkheid verschaffen over de prijs van deze high-end sedan. De 300C koper komt er niet bekaaid vanaf, want groot, véél en luxe is in Amerika immers gemeengoed. Op het gebied van luxe en verwennerij is Chrysler dus all the way gegaan. De automatische versnellingsbak is standaard, xenon-schijnwerpers horen erbij, zitten doe je lederen bekleding met sučde inleg en verder is praktisch alles elektrisch te bedienen of te regelen. Handig is ook de uitgebreide boordcomputer, met bandenspanningweergave. Tenslotte helpt de parkeerhulp aan de achterzijde nog een handje en het alarmsysteem waakt over dit trotse bezit.

Vanaf 57.100 euro worden er handtekeningen gezet onder het koopcontract. Daar zit stiekem ook wat slurptax bij, maar dat part of the 'value for money'-deal. Het SRT-design pakket – altijd doen! - staat te boek voor nog geen 2 euromille, in combinatie met andere optiepakketten, a fair price! Voor de 300C moet je gewoon een zwak hebben. Zijn statige en robuuste voorkomen onderscheidt zich duidelijk van zijn Europese tegenstrevers. You hate it or love it, zou je kunnen zeggen. Met een degelijke diesel en een naar Europese smaak afgestemd onderstel is de cultuurshock een stuk kleiner, en dat werkt in zijn voordeel. Dat er voor een dergelijke Amerikaan ‘ruimte’ is, daar laat zich geen twijfel over bestaan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
inmiddels 240.000km op lpg, nog altijd een heerlijke auto. Wordt eigenlijk met de leeftijd steeds beter. Recente problemen, steenslag in condensor. Chrysler garage 1100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
inmiddels 120000 km op lpg. Gaat prima, gewoon 1 op 7.5. Trekt op als een raket. Pas weer nieuwe remblokjes laten monteren en wat nieuwe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Na 5 jaar een 5.7 V8 te hebben gereden, zonder noemenswaardige problemen ! , en dus ook kosten ! voor mezelf nu een SRT 6.1 gekocht. Deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
We rijden nu sinds jan.2006 de eerste Hemi 5,7 touring, hebben we zelf gas in laten bouwen, na 12500 in de eerste 6 maanden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Ik moet twee keer in de week naar het buitenland met de auto en doe dat met plezier met deze auto.Heerlijk rijden, wat zeg ik.. Lees volledige review.
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Deze (diesel) auto een maand geleden als occasion gekocht met 100.000 km op de teller, via de Renault dealer. Ook op hoge snelheid (200+.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Rijd nu bijna een jaar in de gechipte crd 300. Geweldige auto. Uitstekende wegligging, akelig snel, zeer acceptabel verbruik (1:11), veel beenruimte, stil, klasse Boston.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Nu 2 jaar in bezit. Ik ben zelf geen dagelijkse kilometervreter (nog slechts 37.000 km op de teller), maar rij wel geregeld >400 km per.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
5.7 hemi op lpg voorremmen trillen ( "fading") moeilijk te balanceren 50.000km achterkeerring rechts kapot ( garantie) 70.000km verlichting climate control kapot ( 300 euro) 77.000km lambda sonde defect (.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
De v8 is super en rijd nog beter met een, K&N powerfilter, power airaid,jet performer. Meer vermogen 450PK GEWELDIG !.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
voor mij een perfecte auto tot nu toe, rijd heerlijk goede stoelen zit uitstekend. idd is de afwerking van binnen geen Merc. maar wat wil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Het is een wereld auto. Ik ben erg blij met mijn Chrysler doe hem nooit meer weg ;). Bij het stoplicht ben je onverwachts.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
achterkeering lek bij 51.000km remschijven een probleem, trillen bij remmen balanceren wielen niet eenvoudig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
ik heb nu bijna een ton weg met de 300C touring. fijne auto en met de opnieuw geprogrammeerde motor heerlijk veel vermogen...toch is 1:12 redelijk makkelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Rijdt al bijna 1,5 jaar 300C Touring. Geweldige wagen. Rij +/- 60.000 km per jaar en dit is een perfecte reiswagen. Stoelen zijn zeer comfortabel,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
net een maand na de garantieperiode (2 jaar) is alles mis. koppakking, thermostaat vervangenen nog heleboel kleine reparatie en staat ie nog steeds bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Voor de nieuwe Chrysler 300C is er ook een schitterende chroom grille te koop. Kijk op www.brabantcustom.nl In ieder geval een stuk goedkoper dan bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Een geweldige autobahncruiser, houdt de grote jongens gemakkelijk bij. Comfort en ruimte volop met een geweldige motor. Verrassend zuinig; 1 op 13 haal je met gemak. Afgeladen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
wat een bak zeg super mooi strak automaat is wat apart maar prima kar zijn geld waard.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Sinds 18 maanden en 42000 km een goede wagen. Wel eens vanuit Italië gekomen met problemen luchtklep en daardoor op save modus motor gereden wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
de auto is heerlijk om te rijden wel is stikstof in de banden een aanrader stuurt veel lichter. ik rij veel op de duitse autop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Na 50.000 km nieuwe motor, na 125.000 km koppakking kapot van de tweede motor. Bodembeschermkap tijdens rijden er onderuit gevallen en verder nog een heleboel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
De 300C is een geweldig fijne limousine. Zeer luxe interieur, fijne stoelen en super ruim! De motor is helemaal geweldig, wat een kracht en minimaal.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Sinds vorige week heb ik een 300C CRD, wat een bijzonder fijne auto! Vergeleken met mijn vorige auto, Volvo V70 D5, is de 300C.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Uitstekende auto. echte eyecatcher, menig voorbijganger verdraaide (stiekum) zijn nek. Prestaties zijn prima, zeker na de chip-upgrade. Verbruik 1:11 gemiddeld. Alles zit er op en aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Klasse bak waarmee het onmogelijk is je onopvallend te verplaatsen tussen A en B. Groot minpunt, de automaat! Eerste censor reeds na 9 maanden vervangen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Nooit veel om auto's gegeven todat deze verscheen; wat een beauty! heb nu inmiddels mijn 2e 300c touring en geniet er elke dag van. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
aangename wagen die voor veel rijplezier kan zorgen maar niet echt verfijnd qua rijgedrag en afwerking schappelijke prijs 6.5/10.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
heel veel auto voor deze prijs (met alle opties plus minus € 57000) met imponerend en onderscheidend uiterlijk, uitstekende krachtige motor en dito prestaties, verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Chrysler 300C Touring 3.0 CRD SRT Design - Amerikaanse Business Class
Hallo, ik rij inmiddels bijna een jaar in een 300C touring met de Hemi 5,7 motor. Uitstekende auto, groot, veilig en comfortabel. Veel vermogen en souplesse. Minpuntje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5