‘There is no substitute for cubic inches’ gaat in het land der onbegrensde mogelijkheden nog steeds op. Toch hebben we hebben niet de sleutels van de machtige Big Block 6.1-liter Hemi V8 SRT8 meegekregen. In ons testexemplaar huist namelijk een drieliter common rail dieselmotor. Dat lijkt vreemd, want sinds wanneer zijn Amerikanen en diesel twee handen op een buik? Echter, onderhuids huist in basis het onderstel en techniek van de vorige generatie Mercedes E-klasse, dus dat verklaart een hoop. En wees eerlijk, een dieselmotor is in dit segment onontbeerlijk voor zakelijke rijders, daar moet de verkoopafdeling het gewoon van hebben. We laten de techniek nog even voor wat het is en aanschouwen eerst het exterieur van deze zwarte kluis.
Machtsvertoon
Want hier staat een statige mastodont hoor! Zijn diepzwarte metallic lak, lage daklijn, kleine donkergetinte (zij)ruiten en forse afmetingen maken bij het eerste oogcontact direct indruk. De 300C Touring meet namelijk net iets meer dan vijf meter, een maat groter dan bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse Combi. Het – overigens zeer populaire - gemonteerde Street and Racing Technology-design pakket geeft nog meer machtsvertoon. De meer prominente bumpers en het 20 inch lichtmetaal in de forse wielkasten zijn daar ‘credit’ aan. De segmentconcurrenten staan opeens in schril contrast... Elke Amerikaan is een grote hoeveelheid chroom niet vreemd. Deze Chrysler is daar, getuige de grille van formaat en de strips op de stootlijsten, geen uitzondering op. Bling-liefhebbers die hier nog meer van op prijs stellen moeten voor de ‘standaardversie’ gaan. Dan zijn buitenspiegels en handgrepen ook met dit materiaal afgewerkt.
Wanneer we instappen gaat Chrysler op dezelfde tour, en worden we geconfronteerd met de Amerikaanse roots. Naast de gebruikelijk gongetjes voor onjuist gebruik van de riem, handrem of verlichting is er ook zoiets als het fat man’s entry systeem. De lederen bestuurdersstoel en het full-size stuurwiel maken bij instap geheel elektrisch ruimte voor de (corpulente) chauffeur. Met een vijf meter lange koets is het een open deur om te zeggen dat de leefruimte goed geregeld is. Ook achterin kom je nooit ruimte voor de ledematen tekort. Het zitmeubilair doet fauteuilachtig aan, maar geeft dankzij gevormde wangen lekkere steun; erg prettig. Door de lage daklijn en de schuin aflopende achterzijde is het voor wat betreft de bagageruimte geen pakezel. Zeker, met 1600 liter kom je niet gauw iets te kort, en de wijdopenende achterklep vergemakkelijkt ook de besloten entree, maar de hoogte is natuurlijk beperkt. Voor het echte stouw-werk moet je dus ergens anders zijn. Voor de meesten is het echter allemaal meer dan voldoende.
Eenmaal plaatsgenomen schuift stuur en stoel weer op zijn plaats en kijken we uit op een antraciet dashboard, afgewerkt met aluminum-look panelen. Met de recente facelift vijzelde Chrysler ook de afwerkingskwaliteit van het dashboard op, en dat is goed te zien, te merken en te voelen. Tot de absolute top behoort de cockpit niet, maar het is meer dan acceptabel voor de veeleisende klant. De zitpositie voelt aan als aan het roer zitten op een onderzeeër. De lage voorruit geeft uitkijk op de machtige motorkap. De middenconsole is in lijn met de body hoekig en massief – en biedt plaats aan de bedieningshendel van de automaat, armsteun en de onvermijdelijke bekerhouders. Op het gebied van entertainment en navigatie heeft Chrysler het MyGIG Multimedia Infotainment System gemonteerd. De ingebouwde Jukebox biedt plaats aan de iPod collectie en ook met DVD’s kan het apparaat overweg. Ook voor handheld bellen is geen excuus meer te verzinnen.
Powered by Mercedes
Tijd om leven in de brouwerij te brengen. Na het omdraaien van de sleutel klinkt er een robuust geronk uit het motorruim. Het is de al eerder genoemde ranke 3.0 CRD dieselmotor uit de garage van Mercedes-Benz. Deze zescilinder – wat klinkt dat toch altijd zoveel harmonieuzer dan een viercilinder diesel! - levert 218 pk en weet 510 Nm trekkracht te ontwikkelen. Samen met de 5-traps automaat blijkt het een gemoedelijk partnership. De aandrijflijn is – zijn SRT-design pak ten spijt – op comfort afgestemd. Haastige spoed is zelden goed, moet het credo zijn geweest. De vijftrapsautomaat laat de dieselmotor rustig zijn rondjes draaien. King of the road! Vaak is een schamele 1400 toeren al genoeg om de zaak voldoende in beweging te brengen. Toepasselijk is ook het ontbreken van de bekende zichtbare ‘red line’. Die ligt bij diesels natuurlijk nooit ver, maar de Chysler heeft er dus niet eens een. Het maakt duidelijk dat de 300C daar niet voor bedoeld is. Bij diep intrappen van het gaspedaal schakelt de bak ook niet snel terug, en moet je ‘m echt porren tot actie. Toch blijkt de 1845 kg zware 300C tot heel aansprekende prestaties in staat. In 8 seconden kun je snelwegtempo bereiken en wie bewust ‘pedal to the metal’ houdt bereikt een snelheid van 227 km/u. De beleving zet je dus op het verkeerde spoor.
Onderweg ontgaat het je niet met flink wat gewicht onderweg te zijn. Het sturen gaat wat zwaar, het rempedaal vergt een flinke duw en ook het gaspedaal laat zich niet vederlicht te bedienen. De rijeigenschappen zijn eveneens een verrassing. We verklapten al eerder dat de 300C onderhuids techniek deelt met de E-Klasse van Mercedes. Zodoende is het onderstel niet Amerikaans afgesteld en is deinen hem vreemd. Maar - plat gezegd - scheuren moet je er gewoon niet mee doen.
Luxury all over the place
Last but not least moeten we nog duidelijkheid verschaffen over de prijs van deze high-end sedan. De 300C koper komt er niet bekaaid vanaf, want groot, véél en luxe is in Amerika immers gemeengoed. Op het gebied van luxe en verwennerij is Chrysler dus all the way gegaan. De automatische versnellingsbak is standaard, xenon-schijnwerpers horen erbij, zitten doe je lederen bekleding met sučde inleg en verder is praktisch alles elektrisch te bedienen of te regelen. Handig is ook de uitgebreide boordcomputer, met bandenspanningweergave. Tenslotte helpt de parkeerhulp aan de achterzijde nog een handje en het alarmsysteem waakt over dit trotse bezit.
Vanaf 57.100 euro worden er handtekeningen gezet onder het koopcontract. Daar zit stiekem ook wat slurptax bij, maar dat part of the 'value for money'-deal. Het SRT-design pakket – altijd doen! - staat te boek voor nog geen 2 euromille, in combinatie met andere optiepakketten, a fair price! Voor de 300C moet je gewoon een zwak hebben. Zijn statige en robuuste voorkomen onderscheidt zich duidelijk van zijn Europese tegenstrevers. You hate it or love it, zou je kunnen zeggen. Met een degelijke diesel en een naar Europese smaak afgestemd onderstel is de cultuurshock een stuk kleiner, en dat werkt in zijn voordeel. Dat er voor een dergelijke Amerikaan ‘ruimte’ is, daar laat zich geen twijfel over bestaan.
Schrijf een review