Een echte verkoophit kun je de Lancia Thesis niet noemen. In een vol jaar worden er in ons land nog geen honderd van verkocht. Waarmee hij zich in het gezelschap bevindt van de Cadillac CTS en de grote Koreaanse modellen. Maar nog minder dan die concurrenten probeert de Thesis een dertien-in-een-dozijn auto te zijn, maar zich eerder als exclusieve, chique auto te presenteren.
Het design van de Italiaanse limousine is in elk geval tamelijk onverwisselbaar. Het ietwat barokke front wordt gekenmerkt door twee apart gestileerde koplampen op geprononceerde spatborden en een trotse zwaar verchroomde grille. Achter is de styling juist bescheiden en zien we slanke achterlichten in een witte behuizing. Gelukkig heeft Lancia voor deze jubileum-versie, Sportiva genaamd, wat grotere 18 inch wielen gekozen, want de 16 inchers van de basisversie zijn te iel voor de bijna vijf meter lange Thesis.
Die lengte en de forse wielbasis van 2,80 meter maken van de Thesis een royale auto, maar onze aandacht wordt meer getrokken door de gewaagde afwerking van het interieur van deze jubileum-versie. Rood ‘Poltrona Frau’-leer is te vinden op het meubilair, de deurpanelen en de onderzijde van het dashboard. In bijna iedere auto zou het ordinair staan, maar Italianen komen er altijd mee weg.
Dat komt misschien door de combinatie met de middengrijze kunststof in een titanium-look, mathouten sierlijsten en zwarte kunststof op de bovenkant van het dashboard. Het geheel doet gewoon smaakvol aan, al zal niet iedereen ervan houden. Het geeft de Thesis bovendien een luxueuze uitstraling, die nog eens ondersteund wordt door een zer omvangrijke uitrusting. We turfden onder meer een audiosysteem van Bose met CD-wisselaar en navigatiesysteem met groot beeldscherm, elektrische bediening van ramen, spiegels, stoelen én handrem en een hele riedel veiligheidsvoorzieningen, zoals acht airbags en alle veiligheidsvangnetten die voertuigelektronica vandaag te bieden heeft.
Zonder veel ruchtbaarheid heeft Lancia het motorenprogramma van de Thesis uitgedund en opgewaardeerd. Zo zijn de zescilinder motoren (van oorsprong Alfa Romeo) verdwenen en is bij de diesels alleen een 2,4 liter vijfcilinder met 20 kleppen en multijet-injectie (tot vijf inspuitingen per verbranding) overgebleven. Op papier is die machine niet veel sterker geworden dan zijn voorganger – 185 pk in plaats van 175 pk – maar de vernieuwde inspuiting verbetert zijn manieren: hij is stiller en soepeler geworden.
Ideaal dus om zo’n motor aan een mooie automaat te koppelen en dat deed Lancia dan ook. Het is een vijftraps automaat en die is prima geschikt om vlot en tevens ontspannen aan het verkeer deel te nemen. Je kunt flink doorrijden met de Thesis – in minder dan tien tellen zit hij op de ‘100’ en hij haalt een topsnelheid van 222 km/h – maar de chique Lancia voelt zich veel meer op zijn gemak als je hem rijdt als een limousine. Soeverein door het verkeer glijden, optimaal profiteren van de soepele vering en de passagiers in verfijnd comfort vervoeren. Dat kan in deze rijk uitgeruste jubileumversie voor 63.795, maar er is al een Thesis 2.4 benzine vanaf 48.795 euro.
Schrijf een review