De kans dat je de CX-7 al in het Nederlandse verkeer tegenkomt is trouwens erg klein, want officieel komt de auto pas in 2007 naar Nederland. Maar in Amerika rijdt deze opvolger van de weinig populaire Tribute al volop rond en daar haalde het ondernemende autobedrijf Hendriks uit Oss alvast een exemplaar vandaan, waar we een middagje mee konden stoeien.
We waren wel extra voorzichtig met de auto, want het is de bedoeling dat Hendriks in Oss voor de CX-7 nog een koper vindt. Bovendien stond er slechts 16 kilometer op de teller toen we achter het stuur schoven. Dat was ook wel te ruiken toen we 30 kilometer later met een grondig opgewarmde CX-7 de snelweg verlieten om een stukje binnendoor te rijden. Bij stoplichten zoog het ventilatiesysteem allerlei onprettige, van nieuwigheid stammende dampen naar binnen.
Maar het mocht de rijpret niet drukken, want de CX-7 is een verrassend aangenaam sturende SUV. Want blijkbaar heeft Mazda hem niet alleen wat uiterlijke kenmerken van een sportauto kunnen verschaffen – kijk maar eens hoe schuin die voorruit staat – maar heeft ook het rijgedrag ervan kunnen profiteren. Het elegante koetswerk helt vrijwel niet over in bochten en de vering is van het type ‘lekker stevig’. Dat laatste is opvallend voor een auto die zonder onderstelaanpassingen uit Amerika is overgekomen.
De CX-7 laat zich niet alleen sportief piloteren op een bochtige binnenweg, op de snelweg is hij zeer stabiel in rechte lijn. Misschien dat de besturing met een iets te overdreven zelfcentrerend effect daar aan bijdraagt, maar ook hier is het stevig afgestemde onderstel de hoofdverantwoordelijke. Niet veel aan veranderen voor de Europese versie, zouden wij zeggen.
Ook het uiterlijk moet Mazda vooral zo laten. Want uit de reacties van omstanders konden we opmaken dat deze CX-7 ook voor haters van het genre ‘PC-Hooftractor’ heel goed te pruimen is. Hij oogt dan misschien minder stoer dan de meest van zijn soortgenoten, de uiterlijke dynamiek – dankzij die schuine voorruit en de oplopende taillelijn – is er zeker niet minder om. En voor de ruimte in het interieur zijn er geen nare consequenties, want de 4,68 lange CX-7 is royaal vijfpersoons met een flinke kofferbak.
De toon die de designers aan de buitenkant hebben gezet, wordt in het interieur voortgezet, want ook dat is erg smaakvol, origineel en lekker sportief. Niet alleen de vormgeving spreekt erg aan, het is geheel is ook uit mooie materialen opgetrokken. Naast een matte kwaliteit kunststof, zien we aluminiumkleurige accenten en zwarte hoogglans pianolak. Mooi betekent echter niet automatisch makkelijk te bedienen, want van niet alle knoppen is direct de functie te doorgronden.
Ons testexemplaar was trouwens erg compleet uitgerust met onder meer een Bose audiosysteem met zes CD-wisselaar, klimaatregeling, stoelverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een boordcomputer.
De Mazda CX-7 wordt aangedreven door een direct ingespoten 2,3 liter viercilinder turbomotor. Dat is in wezen dezelfde machine die in de Mazda 6 MPS voor de voortstuwing zorgt, maar in de CX-7 levert de machine iets minder kracht, namelijk 244 pk in plaats van 260. Het is een moderne machine, hier gekoppeld aan een zestraps automaat die het vermogen op alle vier de wielen overbrengt.
Het is een mooi soepel en stil lopende vierpitter, die je op de eerste meters nog wel met een zescilinder zou kunnen verwisselen. Maar hij gaat er veel vlotter vandoor als je het gaspedaal intrapt, omdat de motor bij 2.500 toeren al zijn maximale trekkracht van 350 Nm levert. Met dank aan de turbocompressor die ook van deze direct ingespoten benzinemotor een lekker felle machine heeft gemaakt.
Het was dus een prettige kennismaking met de Mazda CX-7, zelfs in de doorgaans – maar in dit geval dus niet – wat slap geveerde Amerikaanse uitvoering. Als Mazda er voor Europa in slaagt om de prijs een beetje binnen de perken te houden, zal het zeker een populair model worden. We gokken erop dat de CX-7 straks net onder 45 mille zal beginnen, de ‘fully loaded’ exemplaren zullen net als onze testauto wel tegen de 60 euromille aanlopen.
Schrijf een review