Peugeot 308 SW, twee halen, één betalen

Met de komst van de 308 SW verdwijnt zowel de 307 Break als SW uit de showroom. Beide modellen worden dus vervangen

Met de komst van de 308 SW verdwijnt zowel de 307 Break als SW uit de showroom. Beide modellen worden dus vervangen door één nieuwkomer. Al moet gezegd dat vooral de SW model heeft gestaan voor het lijnenspel. En dat geldt eigenlijk ook voor de flexibiliteit van het interieur.

Peugeot is trots op het gewijzigde interieur van de SW met een maximaal aantal van zeven zitplaatsen. En dat op zeven afzonderlijke stoelen! Maar goed, standaard is het allemaal niet. Ten eerste dien je minimaal voor het XS-uitrustingniveau te kiezen. De twee versies daaronder (XR en X-line) beschikken namelijk gewoon over een in delen neerklapbare achterbank. Wie dan vervolgens zijn nieuwe aanwinst in de showroom komt ophalen, mist affabriek de twee extra stoelen. De Nederlandse importeur brengt deze exemplaren namelijk via de accessoirehandel aan de man of vrouw. Dat drukt de aanschafprijs enigszins. Voor de liefhebber: beide stoelen vergen een extra investering van 600 euro. Kun je wel mooi met de hele familie op pad! Al zullen de passagiers helemaal achterin deze zet niet waarderen. De bewegingsvrijheid is beperkt. En met alle zeven de stoelen in gebruik geldt dat ook voor de bagageruimte. Voor de kleine zelfstandige zonder personeel, maar mét (groot) gezin vormt de 308 SW echter een uitkomst. In het weekend kun je met z’n allen op pad en doordeweeks neem je alle vijf de stoelen uit en beschik je over een heuse verhuiswagen met een bagagecapaciteit van liefst 1.388 liter. En wie voor het zicht naar achteren genoegen neemt met louter de buitenspiegels, dus het achtercompartiment tot het dak benut, kan maximaal 2.149 liter kwijt.

Panoramadak

Vanaf het XS-uitrustingniveau is eveneens een glazen panoramadak standaard. Ten opzichte van zijn voorganger is de doorkijk weer iets vergroot. Zelfs de personen helemaal achterin kunnen voortaan hun claustrofobische gevoelens enigszins onder controle houden. Het glazen dak reikt namelijk tot voorbij de tweede rij stoelen. Wie niet gecharmeerd is van de lichtinval en het zonlicht niet kan verdragen, sluit gewoon de hemelbekleding. Al heeft Peugeot voldoende aandacht besteed aan de coating op het glas om de invloed van de zon zoveel mogelijk te beperken. Het interieur ziet er verder keurig verzorgd uit, maar dat was al een bekend gegeven van de 308. Wel moet je enigszins uit je stoel komen om de toetsen op de middenconsole te bedienen. Verder is de bestuurdersstoel en het stuurwiel mooi op elkaar af te stemmen om een ideale zitpositie te bewerkstelligen. De besturing in de SW verdient een pluim. Je kunt de koets nauwkeurig van bocht naar bocht dirigeren. Nimmer ondervinden we een kunstmatig gevoel in de elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Turbo

Het motorenaanbod komt uiteraard overeen met dat van de 308 Berline. Dat betekent dus een instapper met 1.4 VTi, goed voor 95 pk, en daarboven een 1.6 VTi met 120 pk. Wij reden echter met de THP-motor in het vooronder, in ons geval de 150 pk uitvoering. In combinatie met deze krachtbron laat de 308 SW een uiterst positieve indruk achter. Versnellen gaat met groot gemak dankzij het pittige karakter van de 1.6. Al bij 1.400 tpm komt het maximaal koppel van 240 Nm vrij. Inhalen verloopt dus zonder slag of stoot én in negen van de tien gevallen hoef je niet eens terug te schakelen. De acceleratie van nul naar honderd werkt ie in 9,3 seconden af en de topsnelheid bedraagt 209 km/u. Wie zich echt wil onderscheiden, bestelt de SW in Féline-uitvoering. Diezelfde 1.6 THP-motor levert dan geen 150, maar 175 pk. Voor de zakelijke markt biedt Peugeot een 1.6 en 2.0 HDiF. Onze keuze zou niet snel op de 1.6 vallen. Ondanks eenzelfde koppel van 240 Nm (260 Nm overboost) als in de THP-versie, komt ie qua vermogen (110 pk) gewoon tekort, zeker als je het wagengewicht van 1.471 kilogram in ogenschouw neemt. We vrezen dan ook dat de 1.4 benzinemotor hetzelfde lot beschoren is. De 1.6 HDiF brengt de SW in ruim 12 tellen naar de 100 km/u en weet uiteindelijk een topsnelheid van 185 km/u te bereiken.

Peugeot zet de 308 SW vanaf 20.250 euro op de markt. In dat geval staat er een 1.4 VTi XR bij je op de stoep. Wie het glazen dak en de afzonderlijke stoelen wil, komt automatisch bij de 1.6 VTi terecht die in XS-trim 24.150 euro moet kosten. Dieselen kan vanaf 25.550 euro in de 1.6 HDiF X-line. Om de komst van de 308 SW te vieren heeft de Nederlandse importeur een introductiepakket samengesteld, de XS Première voor de 1.6 VTi of de 1.6 HDiF. Betaal duizend euro extra en je ontvangt onder meer parkeersensoren voor en achter, stootstrips in carrosseriekleur, climate controle en 16-inch lichtmetalen wielen. Een voordeel van 750 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Peugeot 308 SW, twee halen, één betalen
Autostoeltje niet goed met isofix te bevestigen

Ik heb een Maxi-Cosi Rodifix AirProtect autostoel voor mijn dochter van 5 jaar. Deze stoel is bedoeld om met isofix aan de achterbank vast te zetten (als je geen isofix wilt gebruiken, kun je beter de goedkopere Maxi-Cosi Rodi AirProtect zonder isofix nemen). In de Peugeot 308SW (alle modellen vanaf 2013) zit de beugel voor de isofix echter zo hoog in de rugleuning van de achterbank dat deze stoel voorover helt waardoor van veilig en comfortabel reizen geen sprake meer is. Peugeot Nederland zegt dat de auto aan de norm voldoet en Maxi-Cosi verwijst naar de disclaimer in de autotypenlijst en zegt dat de stoel dan maar met de autogordel vastgezet moet worden. Niet kopen dus als je isofix wilt gebruiken voor je autostoel!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Rijdt fijn, ruime kofferbak

Minpunten

Isofix zit veel te hoog
Peugeot 308 SW, twee halen, één betalen
Eind december 2015 werd mijn Peugeot 308 SW Blue Lse Execut. Pack 1.6 BlueHDi 120 5D 88kW afgeleverd, helaas niet het type wat ik had besteld, gehele chroom/aluminimum pakket is komen te vervallen wegens "leverings" problemen.
Zowel Peugeot als Athlon hebben geen enkele compensatie hiervoor aangeboden. Oftwel ik betaal meer bijtelling over een auto die feitelijk goedkoper is afgeleverd.
Dit is dus mijn 3e en laatste Peugeot voor mij.

De Peugeot 308SW is echter wel een hele fijne auto om in te rijden. Fijne diesel motor, stuurt goed, ligt goed op de weg, comfortabele stoelen en een hele ruimte kofferbak. De ruimte kofferbak komt zeer goed van pas. De kinderwagen past er met gemak in. Het panoramadak was ik al gewend in de 307SW en bevalt mij erg goed, lekker veel daglicht binnen.

Helaas laat Peugeot wederom steken vallen met het multi media systeem. Dit systeem was in de 307SW al niet vooruit te branden met regelmatig spontane reboots. Bij deze 308SW is het systeem nog steeds om te huilen zo langzaam als het is. Wanneer je bijvoorbeeld de auto in zijn achteruit zet, duurt het bij een koude motor meer dan 30 seconden voordat de achteruitrijd camera aangaat. Tegen die tijd zit ik bij wijze van spreken al bijna op de rijksweg ;-)
Ook het feit dat de temperatuur regeling ook via dit systeem geregeld moet worden is in mijn optiek niet erg gebruiksvriendelijk. Daartegenover staat dan wel dat het dashboard heel minimalistisch is vormgegeven. Geen overbodige knoppen, maar slechts een touchscreen.

Ondanks dat het een zeer prettige auto is, zal dit waarschijnlijk toch mijn laatste Peugeot zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

fijne motor
veel ruimte
goed geprijsd
14% bijtelling

Minpunten

traag multi media systeem
geen voice control systeem
beperkte bediening op het stuur
langzaam inschakelen van achteruitrijcamera
Peugeot 308 SW, twee halen, één betalen
verder een heerlijke auto om in te sturen,ik heb er nu 10000 km mee gereden ,en dat gaat voortreffelijk. zeker geen spijt van tot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5