Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve

Bijzondere auto’s zijn vaak te herkennen aan hun excentrieke vormgeving, speciale prijsstelling en technische

Bijzondere auto’s zijn vaak te herkennen aan hun excentrieke vormgeving, speciale prijsstelling en technische hoogstand. De uit 1999 daterende Honda Insight hybride was er zo één. Hoewel de nieuwe Honda Civic Hybrid gerust niet alledaags kunt noemen, is dat zo op het oog niet te zien. De carrosserie is strak en traditioneel gelijnd, onder de kap is alles herkenbaar en ook het interieur is typisch Honda. Toch hebben we vandaag te maken met bijzonder vernuft; een zuinige hybride die, geholpen door overheidssubsidie, heel wat potten kan breken onder rijdend Nederland. Dat vraagt om een rij-impressie, en een éigen oordeel!

Na de inleiding gelezen te hebben is het vreemd te zeggen dat de Honda Civic Hybrid eigenlijk juist wél heel gemakkelijk te herkennen is. Het is namelijk een sedan – overgekomen uit Amerika - en Honda levert de ‘non-hybride’ Civic in ons land alleen als sportief gelijnde hatchback. Toch zullen velen niet zien dat deze ‘Civic sedan’ een hybride is en dat is ook als een pluspunt te beschouwen. Het soms aan hybride gekoppelde geitenwollensokken-imago is deze Civic tot nu toe vreemd. Het ontwerp oogt strak en conventioneel, maar ook slank. Dat laatste is wat tegendraads, want tegenwoordig wordt er behoorlijk ‘aangedikt’. De daklijn is opvallend laag en de voorruit is wat schuiner geplaatst dan meestal het geval is. Aan de voorzijde prijkt ons een licht-dreigende set koplampen en V-vormige grille tegemoet. De flanken zijn voorzien van een chroomstrip en de designers hebben de Hybrid een kleine spoiler achterop meegegeven. Een van de weinige hints naar naar zijn ‘groene aard’…

 

Futuristisch en praktisch interieur

 

Bij het entree valt de lage instap op. Voor ondergetekende nog geen probleem, maar zeker iets om rekening mee te houden en zelf te ondervinden. Eenmaal ingestapt wacht straalt ons een modern, high-tech dashboard tegemoet, dat afwijkt van de Civic hatchback. Het iets afgeplatte stuur hebben we wel vaker gezien en ook opzet van de digitale snelheidsmeter onder een luifel en de centraal geplaatste toerenteller is vertrouwd. Misschien verwacht je automatisch ook een hele knoppenbrij, maar dat is niet het geval. In het midden treffen we een optioneel navigatiesysteem aan en is de bediening van de klimaatregeling te vinden. Links nog een paar toetsen voor de boordcomputer en stabiliteitscontrole, dat is alles.

Wel in overvloed aanwezig zijn bakjes en vakjes. Honda heeft zich flink uitgesloofd om klein grut, bekers en andere zaken te herbergen. In de middenconsole, beide zijden van het dashboard, armsteun en deuren is genoeg plaats te vinden. De zitpositie achter het stuur is prettig te noemen en laat zich eenvoudig in te stellen. Ook het grijze leder – beige is ook mogelijk - is aangenaam. Op de achterbank is de beenruimte voldoende, maar niet overdadig. Dat geldt ook voor de hoofdruimte. De bagageruimte – helaas van buiten af niet toegankelijk via een handgreep maar met de sleutel - meet 350 liter en dat is netjes te noemen, gezien het feit dat de accu’s achterin zijn ingebouwd. Daardoor is de achterbank niet neerklapbaar. Oke, instappen, pook in Drive en rijden maar!

 

Subtiele assistentie

 

Ja, de Honda Civic beschikt over een automatische versnellingsbak, en wel een continu variabele. Schakelen doet deze Japanner dus niet en dat vraagt soms wat gewenning. Wie immers met veel gas (weg)rijdt zult merken dat de motor flink de toeren in wordt gejaagd. Met een gedoseerde voet heb je echter in een mum van tijd de boel onder controle en kun je met pakweg 2000 toeren probleemloos uit de voeten in de bebouwde kom. Niet alleen de 95 pk sterke 1.3-liter benzinemotor zorgt voor de vooruitgang, ook helpt er een elektromotor mee – het is immers een hybride. Deze elektromotor levert 20 pk en verleent in veel gevallen assistentie. Daar merk je overigens vrij weinig van. Slechts op het instrumentarium kunnen we aan de digitale Assist-meter zien dat er samenspel is. Dit is vooral te zien bij het accelereren, wat de Civic overigens prima afgaat. Traag is de Civic zeker niet, maar wie vlot vooruit wil wordt dan wel geconfronteerd met hogere toerentallen.

Eenmaal op de snelweg met de cruise control op het landelijk maximum kan de benzinemotor het werk alleen af en draait deze rustig zijn ronde. Volledig elektrisch rijden kan trouwens ook, hetzij beperkt. Tussen een snelheid van 15 tot 50 kilometer per uur is het mogelijk om zelfstandig op de elektromotor te rijden. Daarvoor moet je de gasvoet – eenmaal op snelheid - heel subtiel en beetje bij beetje liften. Op een gegeven moment zakt het brandstofverbruik van de boordcomputer naar 0, voel je een licht schokje en schiet de Assist-meter omhoog. In de praktijk zul je deze situatie maar weinig benutten, want de benzinemotor schuift vaak snel weer aan.

Wanneer er geremd moet worden zorgt de Civic Hybrid ervoor dat er geen remenergie verloren gaat. Deze energie wordt geregenereerd en dus teruggeleid naar de accu’s. Ook dat is te zien op het instrumentarium. Merkbaar is wel dat de Hybrid dat maar al te graag doet. Wie slechts lichtjes wilt vertragen – in files bijvoorbeeld - remt vaak toch net iets harder af dan je zou willen. Even wennen. En wanneer je (bijna) helemaal stilstaat schakelt de motor zich ongemerkt uit, om weer razendsnel aan te slaan zodra je de rem los laat.

De Civic Hybrid belooft bijna 1 op 22 te rijden, maar die waarde wisten we niet te evenaren. Wie veel snelweg rijdt moet rekenen op 1 op 15.5, maar met lagere snelheden bleek 1 op 17 geen moeite. De boordcomputer bleek ook bescheiden en was iets pessimistischer!

 

Eens een Honda…

 

Ondanks de hybridetechniek is de Civic geen zwaargewicht. Met 1268 kilo is de de Japanner prima bedeeld. Al rijdend is dan ook niet te merken dat er een accupakket elektromotor en meer extra wordt meegesleept. De Civic weet zich comfortabel te manoeuvreren en stuurt met gevoel. Korte oneffenheden komen zo nu en dan duidelijker door dan je lief is, de voortrein bonkt dan soms. Met het nemen van drempels valt dit opnieuw op, terwijl de snelheid dan zeker niet hoog is. Een smet op het blazoen. Doordat de motor veelal stil zijn werk doet, treden andere geluiden meer naar de voorgrond. Het dashboard knispert soms – hoewel het wel goed in elkaar steekt. De geluidsisolatie in de wielkasten verdient ook wat aandacht. In de testperiode sneeuwde het bijtijds en toen het ging dooien was dat ook te horen. Extra geluidsdempend materiaal of de radio aanzetten biedt uitkomst. Opvallend is overigens dat Honda geen speciale eco-banden monteert, maar heuse Dunlop Sports. Het is immers een Honda!

 

Duidelijk verhaal

 

Het aanschaffen van een Honda Hybrid behoeft geen avondstudie. Honda levert de Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid namelijk in één uitvoering, die compleet is uitgerust en van vrijwel alle gemakken is voorzien. Lederen bekleding en navigatie is optioneel, maar de aërodynamische lichtmetalen wielen, mistlampen, stabiliteitscontrole, radio/cd-speler, automatische airco en stoelverwarming is altijd aanwezig. De spiegels zijn elektrisch verstelbaar en -inklapbaar. Op verzoek – en regelmatig besteld - is het sportpakket te verkrijgen, met meer spoilerwerk en groter lichtmetaal.

De prijs voor dit alles is 23.900 euro. Dat is inclusief 6400 euro overheidssubsidie vanwege zijn hybridetechniek en energielabel A. Bovendien bedraagt de bijtelling voor zakelijke rijders – geen 25% maar 14%, dankzij de CO2-uitstoot van slechts 109 g/km. Dat scheelt een slok op een borrel! Met zijn concurrerende prijs en lage lasten, het conventionele design, de complete uitrusting en het plezierige rijgedrag heeft Honda een verantwoorde en aantrekkelijke strijdkracht in handen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Civic Hybrid is bescheidenheid zelve
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5