De Toyota Prius die op dit moment te koop is, is er een van de tweede generatie. Al in 1997 verraste Toyota al de autowereld met hun eerste hybride. Een auto die volledig elektrisch kan rijden en zijn accu's weer zelf kan opladen, en bovendien heel zuinig is. Dat trekt de aandacht! Toch was de Prius toen – in 2000 verscheen hij op de markt – geen veel geziene gast op de weg in ons land. Zijn uiterlijk zat niet heel erg mee en bovendien werd de kostbare hybridetechniek nog niet door de overheid ‘beloond’ met stimulerende belastingmaatregelen. In 2004 debuteerde zijn opvolger, de Prius die nu op de weg rijdt en in 2006 nog eens minimaal werd opgefrist.
De rekensom
Niet alleen het 10-jarig jubileum zette de Prius opnieuw in de spotlights, ook de nieuwe belastingmaatregelen voor auto's laat de Prius opnieuw naar de voorgrond treden. De BPM-korting op hybrideauto's werd namelijk verhoogd, heel zuinige auto's betalen de helft minder wegenbelasting en zakelijke rijders hebben te maken met 14% bijtelling in plaats van de standaard 25%. Het brandstofverbruik van de Prius bedraagt volgens de fabriek 4,3 liter/100 km, zo'n 1 op 23,3. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 104 g/km en zit hij daarmee onder de grens van 110 g/km om in aanmerking te komen voor de lagere bijtelling of verlaagde wegenbelasting. Dankzij zijn energielabel A profiteert deze hybride-Japanner verder nog van 6400 euro BPM-korting, waardoor de vanafprijs uitkomt op een heel bereikbare 25.000 euro. Met 3500 genoteerde verkooporders in 2007 zien steeds meer particulieren de Prius wel zitten en ook stappen zakelijke rijders in, want een paar honderd euro per maand minder bijtelling is niet zomaar wat.
Aerodynamisch doordacht design
Terug naar onze donkerblauwe Japanner. Hoewel de Toyota Prius al lang geen onbekende meer is, staan we toch nog even stil bij zijn doordachte exterieurontwerp. Toyota diende daarbij rekening te houden met de wereldwijde behoeften. Een sedan is niet overal geliefd en ook de hatchback is niet overal even gewild. Het merk kwam dan ook met een gestroomlijnd ontwerp op de proppen die zich tussen deze twee carrosserievormen verschuilt. Heel conventioneel oogt het dus niet, - zie bijvoorbeeld de achterruit - maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de stroomlijn van de auto, die tot in detail is geoptimaliseerd. Zo is ook het dak niet vlak, maar zit er een vouw in over de lengte. De velgen zijn van lichtmetaal, maar zijn wel bedekt met kunststof sierdeksels. Dat bleek net weer even lichter dan een complete siervelg. Ook is de motorkap en achterklep uit aluminium vervaardigd.
Hybrid Synergy Drive
Stroomlijn is een ding, een efficiënte aandrijflijn is net zo belangrijk. Onder de kap vinden we een 'gewone' 1.5 liter benzinemotor met 78 pk, met daarnaast een elektromotor. Gezamenlijk leveren ze 113 pk en dat blijkt voor deze 1275 kg wegende Prius verre van ondergemotoriseerd te zijn. De elektromotor levert namelijk veel trekkracht en dat zet zoden aan de dijk. Het starten vergt niet meer dan een druk op de knop, waarna het signaal ‘ready’ aangeeft dat er gereden kan worden. De brandstofmotor start in beginsel dan ook niet. Het Hybrid Synergy Drive regelt wie wanneer aan zet is en in welke mate. Is er weinig vermogensbehoefte, dan neemt de elektromotor geruisloos de taak volledig op zich, tot een snelheid van ongeveer 50 km/u. Wanneer je sneller gaat rijden of bij een stoplicht de gasvoet wat naar beneden duwt, springt de motor direct zonder slag of stoot aan en verleent de elektromotor assistentie. Overigens, voor wie dat wil kan met een druk op de knop voor korte tijd 'geforceerd' elektrisch rijden en bijvoorbeeld emissievrij en geruisloos boodschappen gaan doen. Tijdens het rijden hoeft er niet geschakeld te worden, want een elektronische continu variabele transmissie neemt die taak op zich. Wie met een gecontroleerde gasvoet rondrijdt, zult merken – zonder toerenteller - dat de motor maar weinig toeren draait. Wanneer je te enthousiast op het gas gaat stijgt het toerental aanzienlijk, en komt het DAF-jes tijdperk even in je op.
Remmen is geen zonde
Mocht er een stoplicht of file in het vizier komen en je remt af tot lage snelheid, dan zul je merken dat de benzinemotor ‘afgeslagen’ is. Die in- en uitschakeling tussen beide krachtbronnen blijft bij de bestuurder praktisch onopgemerkt. Het is dat je kunt horen of de benzinemotor loopt of niet, en de energiemonitor op het dashboard toont hoe de taken verdeeld zijn. Nog een efficiënte troefkaart is het regenereren van de remenergie. De remenergie die vrijkomt bij een remactie wordt via de elektromotor – die dan als dynamo fungeert - teruggevoerd naar de accu's – gepositioneerd boven de achteras - en kan later weer opnieuw ingezet worden om de elektromotor te voeden. De hoeveelheid energie die herwonnen is staat keurig vermeld op de energiemonitor. Voor degene die deze voorstelling teveel vindt afleiden kan het touch-screen display - dat ook voor klimaatregeling en radiobediening dient - ook gewoon uitschakelen.
En het verbruik is…
Wat levert deze efficiënte omgang van brandstof en energie nou op? In theorie kan de Prius genoegen nemen met 4.3l/100 km. Die 1 op 23 zul je zeer waarschijnlijk niet halen, gezien het feit dat deze verbruiksmeting - net als elke auto - in laboratiumsferen wordt verricht. Toch realiseerden wij een verbruik van ruim 1 op 18. Daarmee kom je met de 45 liter tank toch 800 kilometer ver. Dat de koek echt een keer op is bewees de Prius ook - een onoplettende collega verzuimde de digitale brandstofmeter te raadplegen en reed de tank tot de laatste drup leeg. Het snelwegtempo zakte gestaag en het accupakket bracht ons nog enkele minuten verder, maar dat bleek niet voldoende voor een dichtstbijzijnde benzinepomp. Een jerrycan verse peut bood uitkomst en de Prius was weer op de rit. Om een andere reden langs de kant van de weg komen te staan is overigens vrij klein en geen probleem, want Toyota geeft 8 jaar of 160.000 km garantie op alle hybride componenten en 3 jaar op de rest van de auto.
Luxe, comfort en ruimte
Die rit is overigens best plezierig. Niet alleen is de auto comfortabel geveerd en volgt hij – hoewel wat zijwindgevoelig – gehoorzaam zijn koers, ook het interieur is rijkelijk aangekleed met – in ons geval - antraciet leder met stoelverwarming. Het instapmodel, de ‘Comfort’ is al voorzien van climate control, velours bekleding, stabiliteitscontrole en radio/CD met stuurbediening. De ‘Tech’ voegt daar zaken als keyless go, een innovatief parkeersysteem, mistlampen en navigatie aan toe. De ‘Business’ voegt daar tenslotte nog een JBL geluidssysteem aan toe. Ons testexemplaar is een gelimiteerd jubileummodel en heeft verder nog lederen bekleding met speciale stiksels aan boord. Met knoppen op het stuur voor klimaatcontrole, boordcomputer, spraaksturing, en navigatie stelt de Prius je helemaal op je gemak.
Jammer is wel dat het iets vlakgeplaatste stuur alleen in hoogte verstelbaar is en dus niet axiaal. Daardoor is de zitpositie voor ondergetekende niet ideaal. Wanneer we even achterin plaatsnemen, springt de hoeveelheid beenruimte in het oog. De wielbasis is met 2.70 meter namelijk gelijk aan die van de Toyota Avensis en dat heeft dus zo zijn positieve uitwerking. De hoofdruimte is door de aflopende daklijn gemiddeld te noemen. Het bagageruim lijkt in eerste instantie geen balzaal te zijn. Er is echter sprake van een dubbele bodem, waardoor je in een handomdraai meer ruimte kan creëren. Met maximaal 408 liter heb je dan niet echt te klagen. De achterbank is eveneens in twee delen neerklapbaar.
Tot slot
Na een week gereden te hebben heeft de Prius zijn krachten aan ons kunnen laten zien. Zijn geraffineerde en efficiënte aandrijflijn overtuigt zeker, ook al is het praktijkverbruik niet zo zuinig als beloofd. Het aerodynamische ontwerp moet je aanspreken, maar is zeker geen domper. De donkerblauwe lakkleur staat 'm erg goed vinden wij. Ondanks alle complexe techniek is het ruimte-aanbod goed voor elkaar en waan je je in een modern interieur met een handzame functie-bediening. Met 25.000 euro is de Prius heel acceptabel geprijsd, en de koper wordt na aankoop nog eens verrast met zuinige aanslag op de maandelijkse kosten, met lagere bijtelling of gehalveerde wegenbelasting.
Schrijf een review