Je zit namelijk helemaal weg te smelten in die geschutskoepel. Daar helpt de krachtige airconditioning geen moedertje lief aan. En de zon zorgt niet alleen voor een krachtig broeikaseffect, hij kan ook voor verblinding zorgen. Je hoeft echter geen hoofddeksel aan te schaffen, want het is mogelijk om een soort luifel – compleet met zonnekleppen – voor het dakgedeelte van de ruit te schuiven om de zon tegen te houden. En dan is het net of je weer in een gewone auto zit.
De panoramische voorruit wordt pas echt leuk als de zon niet schijnt of als het donker is. Dan heb je ongehinderd uitzicht en dat is soms genieten. Van een prachtige sterrenhemel of een van die spectaculaire Nederlandse wolkenluchten. Jammer dat we geen onweer hadden tijdens de test; moet ook erg fraai zijn. Maar het dak heeft nog een belangrijk voordeel, want je kunt hooghangende stoplichten perfect zien, zonder uit je stoel te hoeven komen.
We vragen ons wel af of de ruit door zijn grotere oppervlak niet extra kwetsbaar is voor steenslag. En vervanging zal vast niet erg goedkoop zijn. De meerprijs op een Astra GTC, het sportieve driedeurs model dat vorig jaar in plaats kwam van de gewone driedeurs Astra en de Astra Coupé, bedraagt 1.595 euro en het is alleen op dit model leverbaar.
Die Astra GTC is een bijzonder geslaagd model, dat eigenlijk veel meer interesse verdient. Hij is nagenoeg net zo ruim als de vijfdeurs Astra, hooguit iets minder praktisch, maar het design maakt veel goed. Vooral de gebogen daklijn is erg fraai en zorgt voor een knusse sfeer van binnen. Als je tenminste de luifel naar voren hebt geschoven.
Opel heeft een ruim scala aan motoren voor de Astra GTC, maar wij reden de 170 pk tweeliter turbo op benzine. Dat is een prettig snelle auto, die net niet te hard aan de wielen trekt om de besturing te beïnvloeden of vervelend onderstuur op te roepen. Kortom een uitgebalanceerde auto qua weggedrag.
De prestaties van deze turboversie mogen er wezen. Van 0 naar 100 km/h sprint hij in 8,9 seconden en de topsnelheid bedaagt 217 km/h. Als je echt haastig wordt gaat motor wel veel verbruiken, maar verder is het een beschaafde krachtbron, die alleen op toeren zacht grommend kond doet van zijn bestaan.
Ook van binnen is de Astra GTC een prettig vervoermiddel, met in de Cosmo-versie een keurige uitrusting en een goede afwerking. Maar als je zoals in ons testexemplaar wat aardige opties neemt – het eerder gememoreerde dak, navigatie, audio en xeonon-koplampen – dan loopt de prijs toch wel snel naar de 35 euromille. Koop je hem kaal, wat eigenlijk niet kaal is, dan is deze versie van de Astra GTC voor 29.445 euro te krijgen. Concurrentie heeft de auto vooral van de Seat Leon en de Renault Mégane.
Schrijf een review