Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

Nu de echte winter in ons land meestal niet te vinden is, zoeken duizenden Nederlanders jaarlijks de sneeuw op. De

Nu de echte winter in ons land meestal niet te vinden is, zoeken duizenden Nederlanders jaarlijks de sneeuw op. De Duitse Autobahn, groene landschappen, fraai besneeuwde bergtoppen en listige haarspeldbochten, je komt het allemaal tegen. Samen met een gemoedelijke sfeer en flink wat zon zijn het dé ingrediënten om jaarlijks van te genieten. Ook Autovandaag had wel zin in een kort sneeuwvol verblijf en ging op reis naar Oostenrijk met passend vervoer: de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro.

Nu de echte winter in ons land meestal niet te vinden is, zoeken duizenden Nederlanders jaarlijks de sneeuw op. De Duitse Autobahn, groene landschappen, fraai besneeuwde bergtoppen en listige haarspel
Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

Bij de eerste aanblik valt direct op dat we niet met een 'doorsnee' A6 Avant te maken hebben. De blinkende chromen grille is misschien voor Audi-liefhebbers nog extra te bestellen, maar de meer geprofileerde bumpers en wielkasten - optioneel meegespoten in carosseriekleur - maken de Allroad exclusief, en geven het koetswerk stevige body. Nu zien we ook dat we echt met een forse 4,90 meter langgestrekte reiscombi van doen hebben. De indringende diepzwarte lak van ons exemplaar contrasteert opvallend met de aluminium dakdragers en het fraaie 18 inch lichtmetaal. De donkergetinte ruiten achter trekken ook onze aandacht. Samen met kleine details als de chromen sierstrip op de handgrepen is de Allroad daarmee een intrigerende verschijning. Wel denken we dat een lichtere kleur deze Duitser nog chiquer maakt.

Niet alleen het uiterlijk onderscheidt zich van zijn minder bedeelde broeders. Ook de techniek verschilt op diverse vlakken. Zo is de Allroad standaard voorzien van luchtvering, waarmee je al rijdend of vanuit stilstand de gewenste rijhoogte kunt selecteren. Zo kunnen we onderweg voor de Autobahn de stand 'dynamic' goed gebruiken en biedt 'allroad' of zelfs 'lift' ons extra bodemvrijheid op de besneeuwde bergpas. Op de Autobahn weet de Allroad wel raad met het stabiel en toch comfortabel vervoeren van zijn passagiers. Met de luchtvering in 'dynamic' en de zestrapsautomaat op scherp in S voeren we de snelheid op om wat tijd te winnen.

Onder de kap bevindt zich een bekende 3.0 TDI V6 common rail dieselmotor uit diverse Volkswagen- en Audimodellen. Deze zelfontbrander loopt fraai rond en weet zich, ook net na het starten onder het vriespunt, al tokkelend goed te gedragen. Het interieur is zeer goed geïsoleerd en je wordt gedempt of soms helemaal níet bestookt met dieselgetokkel. Op hoge snelheid overstemt het bandengeluid en de rijwind het motorgeluid, en dat is soms best jammer. Wie op de Autobahn dooraccelereert – bijvoorbeeld na een 'werkstatte' – wordt in de hogere toerenregionen getrakteerd op een enthousiaste zescilindervoorstelling. Dat willen we horen, nooit meer een viercilinder diesel! De ferme duw in de rug wordt veroorzaakt door de 233 paarden en 450 Newtonmeters die vanuit het vooronder losbarsten.

Deze krachtbron lijkt geen moeite te hebben met dit 1900 kilogram zwaargewicht. De topsnelheid van 230 km/u is haalbaar, en tot 220 km/u gaat het helemaal van een lijen dakje. Verrassend was de aanwezigheid van een Mercedes B 200 Turbo in onze binnenspiegel, die ons aardige tijd goed kon volgen. Maar dat is helemaal geen zonde, domper of teleurstelling. Het gaat vooral om de manier waarop de Allroad je vervoert. Snel, comfortabel, veilig en in – zeker in ons geval - veel luxe. Eenmaal beland in de buurt van de bestemming gaat de snelheid er uit en met de selectiehendel van de automaat in D rijden we rustig en luxueus door enkele dorpjes. Nu valt ons ook meteen de variabele stuurbekrachtiging op. Op lagere snelheden gaat sturen aangenaam licht, maar niet tè. Een pitstop bij de pomp verraste ons ook: 1 liter diesel op 12 kilometer met Duitse en Nederlandse snelweg in het spel is geen utopie!

Niet specifiek uniek voor de Allroad, maar wel erg prettig is standaard de Quattro vierwielaandrijving die ons assisteert. De quattrotechniek heeft zich al jarenlang bewezen en tijdens het beklimmen van een besneeuwde bergpas worden we direct geconfronteerd met de grote meerwaarde van het systeem: grip. Natuurlijk beschikken we over winterbanden, maar met de permanente aandrijving op alle wielen zijn besneeuwde gladde wegen minder verraderlijk en kun je zeker en veilig op pad. Met een maximale bodemvrijheid van 19.5 centimeter – de luchtvering staat dan op stand 'lift' – zijn deze rijomstandigheden geen probleem. De bediening van dit systeem gaat met de centrale draaiknop in de middentunnel.

Achter deze knop gaan nog veel meer functies schuil, zoals die van de navigatie, klimaatcontrole, audio en boordcomputer. Handige sneltoetsen op diezelfde middentunnel schotelen het betreffende menu voor, waarna je met de aluminium knop en vier omringende toetsen je gang verder kan vinden op het kleurendisplay. Deze bediening werkt bijzonder prettig, maar de draairichting in de menu’s is voor de 'iPodgeneratie' wel even wennen. Met de klok mee blader je namelijk naar boven, in plaats van naar beneden. Voor knoppenkoningen is er nog meer spielerei. Zo is ook de handrem ‘with a touch of a button’ te bedienen en opent het dashboardkastje eveneens met een druk op de knop.

De afwerking van het interieur is onberispelijk en oogt erg fraai en sfeerverhogend. Niet alleen de veel geroemde fijne materialen als hout-, leder- en aluminium dragen daar aan bij, het zijn ook de kleine dingen waar het in gaat zitten. Het gehele interieur voorziet onze Allroad van diverse soorten verlichting. Een geopende deur is met zowel rood als wit verlicht omgeven. Binnenin zien we een rood verlichte deurhendel, en daaronder schijnt een blauwe gloed richting de armsteun. Verder is ook de voetenruimte voor en achter verlicht in een witte gloed. Het geeft het interieur van de Allroad een huiselijke en luxueuze ambiance.

Eenmaal ingestapt geurt het crèmekleurige leder ons tegemoet, dat ons vorstelijk zitcomfort biedt. Ook al was het zitmeubilair van onze prijzige 'loaded' Allroad - ruim 102.000 euro - gek genoeg niet elektrisch verstelbaar, toch konden we al snel een fijne zitpositie vinden. Naast de gebruikelijk stelmogelijkheden zoals de hoogte, rugleuning en lendesteun kan bijvoorbeeld ook het zitvlak vooraan verschoven worden bij de knieën. De 8 uur durende heenreis was daardoor kinderspel voor lichaam en geest. Ook de passagiers achterin hadden niets te klagen. De zithouding is prettig en de beenruimte is er in overvloed. Geen wonder dat menig A6 als privé-chauffeurauto wordt ingezet! Helemaal achterin heeft onze bagage ook vrij spel. Het is toch geen eenvoudige opgave om die ruime 1600 liter inhoud te vullen...

Je kunt je natuurlijk tenslotte nog afvragen waarom je een A6 Avant 3.0 TDI quattro zou laten staan voor een Allroad. De meerprijs a 6000 euro is aanzienlijk, maar de Allroad is dan ook een meer excentrieke verschijning met meer functionaliteit. De Allroad is ruim én toch handzaam, heeft een statige body, biedt alle luxe en biedt met zijn adaptieve luchtvering genoeg mogelijkheden voor alledag, elke weg (...) en elke trip. Er zijn Audi-rijders die er een Q7 voor laten staan, en zo gek is dat niet…origineel is het misschien wel!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hogerop met de Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.