Bij de eerste aanblik valt direct op dat we niet met een 'doorsnee' A6 Avant te maken hebben. De blinkende chromen grille is misschien voor Audi-liefhebbers nog extra te bestellen, maar de meer geprofileerde bumpers en wielkasten - optioneel meegespoten in carosseriekleur - maken de Allroad exclusief, en geven het koetswerk stevige body. Nu zien we ook dat we echt met een forse 4,90 meter langgestrekte reiscombi van doen hebben. De indringende diepzwarte lak van ons exemplaar contrasteert opvallend met de aluminium dakdragers en het fraaie 18 inch lichtmetaal. De donkergetinte ruiten achter trekken ook onze aandacht. Samen met kleine details als de chromen sierstrip op de handgrepen is de Allroad daarmee een intrigerende verschijning. Wel denken we dat een lichtere kleur deze Duitser nog chiquer maakt.
Niet alleen het uiterlijk onderscheidt zich van zijn minder bedeelde broeders. Ook de techniek verschilt op diverse vlakken. Zo is de Allroad standaard voorzien van luchtvering, waarmee je al rijdend of vanuit stilstand de gewenste rijhoogte kunt selecteren. Zo kunnen we onderweg voor de Autobahn de stand 'dynamic' goed gebruiken en biedt 'allroad' of zelfs 'lift' ons extra bodemvrijheid op de besneeuwde bergpas. Op de Autobahn weet de Allroad wel raad met het stabiel en toch comfortabel vervoeren van zijn passagiers. Met de luchtvering in 'dynamic' en de zestrapsautomaat op scherp in S voeren we de snelheid op om wat tijd te winnen.
Onder de kap bevindt zich een bekende 3.0 TDI V6 common rail dieselmotor uit diverse Volkswagen- en Audimodellen. Deze zelfontbrander loopt fraai rond en weet zich, ook net na het starten onder het vriespunt, al tokkelend goed te gedragen. Het interieur is zeer goed geïsoleerd en je wordt gedempt of soms helemaal níet bestookt met dieselgetokkel. Op hoge snelheid overstemt het bandengeluid en de rijwind het motorgeluid, en dat is soms best jammer. Wie op de Autobahn dooraccelereert – bijvoorbeeld na een 'werkstatte' – wordt in de hogere toerenregionen getrakteerd op een enthousiaste zescilindervoorstelling. Dat willen we horen, nooit meer een viercilinder diesel! De ferme duw in de rug wordt veroorzaakt door de 233 paarden en 450 Newtonmeters die vanuit het vooronder losbarsten.
Deze krachtbron lijkt geen moeite te hebben met dit 1900 kilogram zwaargewicht. De topsnelheid van 230 km/u is haalbaar, en tot 220 km/u gaat het helemaal van een lijen dakje. Verrassend was de aanwezigheid van een Mercedes B 200 Turbo in onze binnenspiegel, die ons aardige tijd goed kon volgen. Maar dat is helemaal geen zonde, domper of teleurstelling. Het gaat vooral om de manier waarop de Allroad je vervoert. Snel, comfortabel, veilig en in – zeker in ons geval - veel luxe. Eenmaal beland in de buurt van de bestemming gaat de snelheid er uit en met de selectiehendel van de automaat in D rijden we rustig en luxueus door enkele dorpjes. Nu valt ons ook meteen de variabele stuurbekrachtiging op. Op lagere snelheden gaat sturen aangenaam licht, maar niet tè. Een pitstop bij de pomp verraste ons ook: 1 liter diesel op 12 kilometer met Duitse en Nederlandse snelweg in het spel is geen utopie!
Niet specifiek uniek voor de Allroad, maar wel erg prettig is standaard de Quattro vierwielaandrijving die ons assisteert. De quattrotechniek heeft zich al jarenlang bewezen en tijdens het beklimmen van een besneeuwde bergpas worden we direct geconfronteerd met de grote meerwaarde van het systeem: grip. Natuurlijk beschikken we over winterbanden, maar met de permanente aandrijving op alle wielen zijn besneeuwde gladde wegen minder verraderlijk en kun je zeker en veilig op pad. Met een maximale bodemvrijheid van 19.5 centimeter – de luchtvering staat dan op stand 'lift' – zijn deze rijomstandigheden geen probleem. De bediening van dit systeem gaat met de centrale draaiknop in de middentunnel.
Achter deze knop gaan nog veel meer functies schuil, zoals die van de navigatie, klimaatcontrole, audio en boordcomputer. Handige sneltoetsen op diezelfde middentunnel schotelen het betreffende menu voor, waarna je met de aluminium knop en vier omringende toetsen je gang verder kan vinden op het kleurendisplay. Deze bediening werkt bijzonder prettig, maar de draairichting in de menu’s is voor de 'iPodgeneratie' wel even wennen. Met de klok mee blader je namelijk naar boven, in plaats van naar beneden. Voor knoppenkoningen is er nog meer spielerei. Zo is ook de handrem ‘with a touch of a button’ te bedienen en opent het dashboardkastje eveneens met een druk op de knop.
De afwerking van het interieur is onberispelijk en oogt erg fraai en sfeerverhogend. Niet alleen de veel geroemde fijne materialen als hout-, leder- en aluminium dragen daar aan bij, het zijn ook de kleine dingen waar het in gaat zitten. Het gehele interieur voorziet onze Allroad van diverse soorten verlichting. Een geopende deur is met zowel rood als wit verlicht omgeven. Binnenin zien we een rood verlichte deurhendel, en daaronder schijnt een blauwe gloed richting de armsteun. Verder is ook de voetenruimte voor en achter verlicht in een witte gloed. Het geeft het interieur van de Allroad een huiselijke en luxueuze ambiance.
Eenmaal ingestapt geurt het crèmekleurige leder ons tegemoet, dat ons vorstelijk zitcomfort biedt. Ook al was het zitmeubilair van onze prijzige 'loaded' Allroad - ruim 102.000 euro - gek genoeg niet elektrisch verstelbaar, toch konden we al snel een fijne zitpositie vinden. Naast de gebruikelijk stelmogelijkheden zoals de hoogte, rugleuning en lendesteun kan bijvoorbeeld ook het zitvlak vooraan verschoven worden bij de knieën. De 8 uur durende heenreis was daardoor kinderspel voor lichaam en geest. Ook de passagiers achterin hadden niets te klagen. De zithouding is prettig en de beenruimte is er in overvloed. Geen wonder dat menig A6 als privé-chauffeurauto wordt ingezet! Helemaal achterin heeft onze bagage ook vrij spel. Het is toch geen eenvoudige opgave om die ruime 1600 liter inhoud te vullen...
Je kunt je natuurlijk tenslotte nog afvragen waarom je een A6 Avant 3.0 TDI quattro zou laten staan voor een Allroad. De meerprijs a 6000 euro is aanzienlijk, maar de Allroad is dan ook een meer excentrieke verschijning met meer functionaliteit. De Allroad is ruim én toch handzaam, heeft een statige body, biedt alle luxe en biedt met zijn adaptieve luchtvering genoeg mogelijkheden voor alledag, elke weg (...) en elke trip. Er zijn Audi-rijders die er een Q7 voor laten staan, en zo gek is dat niet…origineel is het misschien wel!
Schrijf een review