De grote klasse van de Audi A8L

Limousine behoudt zijn positie aan de top

In het segment luxueuze limousines zijn de Duitse merken nog altijd heer en meester. Audi heeft zojuist de nieuwe A8 gereed, die op tal van gebieden als nieuwste speler de anderen weer de baas is. En hoe kan het concept het best worden beoordeeld, natuurlijk aan de hand van de verlengde L-versie.

Audi biedt in de nieuwste oplage van de grote A8 alle denkbare luxe en elektronische voorzieningen. Wordt dat allemaal niet een beetje te veel? Een test.
Audi A8L 50 TDI quattro achterin

Bij lancering kan de nieuwe Audi A8 met twee motoren worden verkregen die dan weer kunnen worden gecombineerd met de normale of tot 5,30 meter verlengde carrosserie. Quattro vierwielaandrijving is in alle gevallen standaard. De grote lengte maakt van de auto een uiterst elegante verschijning. Er is aan de buitenkant veel aandacht besteed aan de detaillering. Chroom speelt daarbij nog steeds een belangrijke rol. Zo is de grote grille er stevig mee omlijst, zitten er ook chromen biezen rondom de mistlampen in de voorbumper en accentueert Audi met hetzelfde materiaal de zijruiten en dorpels. Aan de achterkant worden de lampen met een rode stroom met elkaar verbonden. Ook die lijn krijgt een chromen accent om de breedte van de auto verder te benadrukken.

Instelbaar

Audi plaatst de nieuwe A8 standaard op 18 inch wielen met 235/55 banden. Dat is niet overdreven groot, wel zorgen de 55-serie banden voor extra comfort. Maar daarvoor rekenen de mensen van Audi nog veel meer op de afstemming van het onderstel. Luchtvering wordt rondom toegepast bij de multilink ophanging. En die vering is uiteraard instelbaar afhankelijk van de omstandigheden en de wensen van de bestuurder op zijn passagiers. Maar in alle standen weet de ophanging oneffenheden keurig op te vangen. De meest sportieve stand gaat eigenlijk een stapje te ver. Dat past niet bij de rijstijl van de gemiddelde A8-rijder. Maar goed, het geeft wel aan wat er allemaal met de lange A8 mogelijk is.

Motorische opties

Zoals gezegd zijn er twee motorische opties. Allereerst de 3 liter TFSI benzinemotor met turbo goed voor 340 pk en een koppel van 500 Nm. In dit geval maakt AutoVandaag kennis met de 3 liter TDI, een bekende krachtbron die in dit geval 286 pk voortbrengt en een machtig koppel van 600 Nm bij slechts 1.250 tr/min. Het wagengewicht inclusief 8-traps automaat en vierwielaandrijving blijft beperkt tot 1.975 kg mede dankzij de aluminium carrosserie. Zijdezacht schakelend accelereert de diesel in 5,9 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is elektrisch begrensd op 250 km/h. Vlot presteren gaat bij een uitzonderlijk laag geluidsniveau. Bij tussenacceleraties geeft de motor meteen thuis zonder noodzakelijk terug te schakelen. Bovendien springt de diesel mooi zuinig met de brandstof om. Gemiddeld komt de auto rustig tegen de 1 op 14 uit en scoort rustig rijdend op de snelweg waardes boven de 1 op 16! Die goede score kan deels ook worden verklaard omdat de A8 een zogenaamde mild hybrid is. Dynamo/startmotor zijn verbonden met een 48 Volt boordnetwerk. Hiermee kan energie worden teruggewonnen, maar ook elektrische ondersteuning worden gegeven bij snel accelereren.

Autonoom

Alles wat men maar aan elektronische voorzieningen kan bedenken is op de nieuwe Audi A8 aanwezig. De auto houdt met camera’s de omgeving in de gaten, waarschuwt de bestuurder en grijpt indien nodig in. De nieuwe A8 is vergaand voorbereid op autonoom rijden, maar omdat voor nog niet alle onderdelen een wettelijke goedkeuring bestaat, zijn de mogelijkheden op dit moment bescheiden. Uiteraard heeft de actieve cruise control die de voorganger in het vizier houdt. Ook stuurt de auto automatisch tussen de lijnen op de weg. Maar zoals bij veel auto’s is deze functie nogal zoekerig en dat zal de gebruiker er toe bewegen deze functie bij voorkeur links te laten liggen.

Aanraken

De inrichting van de nieuwe A8L is rijk en overvloedig. Prachtig qua materialen en natuurlijk met de van Audi bekende detaillering met panelen en lijstjes. Het instrumentarium bestaat volledig uit een digitaal scherm waarvan de inrichting kan worden gewijzigd. Midden op de console zit het navigatiescherm met alle bekende functies en daaronder nog een tweede scherm waarop afhankelijk van de gekozen functie diverse bedieningsknoppen worden weergegeven. Deze schermen zijn zogenaamd captief en dat betekent dat op de plek waar het wordt aangeraakt het gevoel wordt gegeven van een knopje. Knap gemaakt en na enige gewenning duidelijk in bediening. Maar rijdend met de A8 en kennismakend met de vele mogelijkheden dwingt de auto aan de ene kant respect af. Maar tegelijk mag men zich afvragen of het voor de gemiddelde koper niet allemaal een beetje teveel van het goede is.

Beeldschermen

Achterin de lange versie zitten passagiers als een vorst. De stoelen zijn volledig afzonderlijk instelbaar. Er is gezorgd voor een voetensteun en de achterpassagiers kunnen op het digitale scherm op de middenarmsteun tal van functies zelf instellen. Sterker nog, dit paneel kan als een kleine tablet worden uitgenomen. Tabletformaat beeldschermen zitten tegen de achterkant van de rugleuning en kunnen voor tal van functies worden gebruikt. Zo kunnen achterpassagiers hierop bijvoorbeeld het beeld van het navigatiesysteem zien, maar ook het net op. Het is een en al weelde in de grootste Audi en dat geeft iedere passagier een verwend gevoel.

Prijzen

Prijstechnisch vormt de nieuwe Audi A8 een verrassing. De auto is namelijk al verkrijgbar vanaf 105.185 euro voor de 50 TDI quattro. De 55 TFSI ligt met 107.385 op hetzelfde niveau. De meerprijs voor de verlengde carrosserie bedraagt 3.200 euro, waardoor deze A8L 50 TDI quattro op 108.385 euro uitkomt. Daarmee is de nieuwe A8 goedkoper van de S-klasse die als lange versie met 286 pk diesel en vierwielaandrijving op 122.610 euro uitkomt. Ook de BMW 7-serie is een dergelijke configuratie zit op dit hogere prijsniveau. Kijk voor de specificaties op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf