Kia Stinger: kijk eens wat we kunnen!

Hoge BPM smoort verkopen V6 in de kiem

Waarom brengt Kia in Nederland een auto op de markt van een ton in euro's? Niet om dit model in grote aantallen te verkopen, maar om te laten zien waartoe het merk in staat is. De Kia Stinger met vierwielaandrijving en een 3,3 liter V6 met twee turbo's, dat levert natuurlijk het nodige spektakel. Tijd om daarmee de weg op te gaan.

Kia zet met de Stinger een behoorlijk bijzondere auto neer met een brok optimale, traditionele techniek. De BPM maakt serieuze verkoopmogelijkheden van de V6-versie vrijwel onmogelijk.
Kia Stinger GT dashboard

In zijn rode lakkleur met een coupéachtige achtersteven en rollend op 19 inch wielen maakt de Kia Stinger meteen indruk. Kenners kijken de auto bewonderend na, wie nog nooit van een Kia Stinger gehoord heeft, stelt zich meteen vragen over waarmee hij of zij zojuist is geconfronteerd. Kia komt met de Stinger uit een behoorlijk onverwachte hoek.

Den Haag

De 4,83 meter lang auto is met 1,40 meter relatief laag en dat zorgt mede voor de langgerekte indruk die de sedan maakt. De achterkant loopt sierlijk af en de neus is relatief lang waardoor een sportief karakter wordt verkregen. Het mag duidelijk zijn dat de ontwerpers bij het merk zich op deze auto hebben mogen uitleven. En dat heeft een bijzonder model opgeleverd dat zich moeilijk met iets laat vergelijken dat al bestaat. Maar is dat voldoende om op de Nederlandse markt te kunnen concurreren met producten als de BMW 5-serie en Mercedes E-klasse? Beslist niet, daarvoor is Kia te veel een generalist zonder een positie in het premium segment. De torenhoge verkoopprijs van deze V6 zit helemaal in de BPM. Meer dan de helft van wat de klant bij de dealer afrekent gaat in die vorm naar Den Haag. De netto prijs van de Stinger V6 bedraagt 40.872 euro, de rest is BTW en BPM.

Freude am Fahren

Nu komt de hoge aanslag BPM natuurlijk door de forse motor die Kia in het vooronder legt. Een 3,3 liter V6 met twee turbo's die bovendien weer wordt gekoppeld aan een 8-traps automaat en vierwielaandrijving. Zeg maar, optimale autotechniek in de meest traditionele vorm. Resultaat blijft overigens niet uit. In slechts 4,9 seconden zoeft de Stinger naar de 100 km/h en haalt een top van 270 km/h. Dat zijn nog eens getallen! De auto heeft alles in huis om deze power probleemloos te handelen. De vierwielaandrijving verdeelt de motorische krachten afhankelijk van de omstandigheden van de ondergrond. En ondanks natuurlijk alle denkbare elektronische voorzieningen geeft de Stinger aan de bestuurder echt het gevoel dat hij of zij de touwtjes strak in handen heeft. De duurste Kia is een auto die de Duitse leuze 'Freude am Fahren' behoorlijk heeft begrepen en dit ook volop biedt.

Prijsklasse

De inrichting is wat druk. Kia wil de koper van een Stinger veel bieden en dat wordt door de interieurinrichting nog eens onderschreven. De nodige ronde en hoekige vormen spreken elkaar tegen en zorgen voor onrust. De materialen zijn keurig, maar kunnen natuurlijk niet mee met wat een premiummerk in deze prijsklasse biedt. Echter, we mogen niet vergeten dat Kia in de Stinger ook een 4 cilinder benzine turbo en een diesel biedt die aanzienlijk schappelijker in prijs zijn. Daarmee landt de auto in de contreien waar het model thuishoort. Qua voorzieningen zit de Stinger om niets verlegen. De auto heeft autonome rijfuncties die goed werken. Op het centrale scherm zijn alle bekende functies te vinden, maar omdat dit systeem ook al op een Picanto verkrijgbaar is, had men er voor deze topper toch wat meer bijzonders van mogen maken.

Ruimte

De forse lengte van de Stinger komt onder meer tot uitdrukking in de ruimte op de achterbank. En ondanks de aflopende daklijn is die bank zo geplaatst dat volwassenen voldoende hoofdruimte hebben. Nu lijkt de auto erg lang, maar 4,83 meter is niet overdreven en dat is dan te merken aan de bagageruimte die met 409 liter zeker niet uitzonderlijk is. De bereikbaarheid laat niets te wensen over omdat de Stinger tegen de verwachting in over een grote achterklep beschikt. En uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt.

Verbruik

Qua onderstel is de Kia Stinger GT echt een auto voor lange afstanden. Dan biedt het model het meeste comfort. Want sportief rijden is beslist mogelijk. Maar al bij de eerste bocht is de lengte en het forse gewicht van de auto te voelen. Wel is het fijn dat ondanks de platte banden het veercomfort van niveau is. Ondanks het forse vermogen van 370 pk en koppel van 510 Nm en een voorspeld brandstofverbruik van 1 op 9,5 volgens de NEDC-norm, blijkt de Stinger in de dagelijkse praktijk toch keurig boven de 1 op 10 te blijven.

Prijzen

De verkoopbaarheid van de Kia Stinger hangt niet af van de V6, maar moet op het conto komen van de 2,2 liter diesel en de 2 liter benzine turbo. Die kosten respectievelijk 59.995 euro en 67.995 euro. En daarmee komt de auto in een heel ander daglicht te staan. Maar de qua formaat ongeveer net zo grote Optima mag met een vanafprijs van zo'n 40.000 euro ook op zeer bescheiden belangstelling rekenen. Het lijkt er vooral op dat Kia met de Stinger op het gebied van vormgeving en techniek gewoon wil laten zien waartoe het in staat is. Kijk voor meer specificaties en prijzen op onze leasevergelijker. Even om de pijn nog wat groter te maken, de Kia Stinger GT V6 AWD staat bij onze Zuiderburen in de prijslijst voor exact 54.000 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.