Mercedes X-klasse, Duitse finesse op Japanse basis

Onderhuids identiek aan Nissan Navara

Vrijwel iedere autofabrikant is druk doende om het programma steeds verder uit te breiden. En zo is er bij Mercedes ineens een 1 tons pick-up, de X-klasse genaamd. Een forse investering voor en zeer specifiek marktsegment. Maar onderhuids bouwt het merk op een vertrouwde basis.

De markt voor 1 tons pick-upmodellen wordt vooral gedomineerd door Japanse merken. Want zowel Toyota, Mitsubishi als Nissan zijn sterk in dit segment en verkopen hun producten over de hele wereld. Nissan heeft een zeer actuele Navara pick-up in het programma en juist die auto dient als basis voor twee andere types. Het model wordt op verschillende plekken in de wereld gebouwd, ook in Europa, in Spanje om precies te zijn. Renault baseert op de Navara de Alaskan, die op dit moment alleen met een dubbele cabine wordt aangeboden en in Nederland niet eens te koop is.

Navara

Nu heeft Mercedes jaren geleden aandelen uitgewisseld met Renault-Nissan. Via die link worden componenten gedeeld of koopt Mercedes zelfs complete motoren van de Frans-Japanse alliantie. En daarom kon het Duitse merk ook beschikken over de Nissan Navara als basis voor een eigen pick-up. En die noemt men nu de X-klasse.

Grijs kenteken

In tegenstelling tot Renault die alleen uiterlijke wijzigingen doorvoerde, komt Mercedes ook met een compleet afwijkend interieur. Maar de productie voor Europa vindt wel plaats bij Nissan in Barcelona. De X250d is een forse machine met een lengte van maar liefst 5,34 meter en ook in breedte en hoogte mag de auto er zijn. De lichtgrijze, forse grille geeft de auto een extra stoere uitstraling. Want stoerheid hoort bij een pick-up van dit formaat. Bijna zonder uitzondering wordt dit type auto zakelijk gebruikt en daarom levert Mercedes twee varianten. De auto kan met een vijfpersoonscabine op geel kenteken worden aangeschaft, maar is op grijs kenteken aanzienlijk goedkoper. Om echter aan de wettelijke eisen daarvoor te kunnen voldoen, wordt er achter de voorstoelen een tussenschot geplaatst en dan mag de aldus ontstane extra laadruimte bij de lengte van de laadbak worden opgeteld. De linker portierruit is bovendien door een ondoorzichtige plaat vervangen. Deze ombouw vindt in Nederland achteraf plaats.

Techniek

Achter het grote logo komen we de eerste blijk van zijn achtergrond tegen. Daar ligt namelijk de 2,3 liter viercilinder diesel onder meer bekend uit de Renault Master en dus ook de Nissan Navara. De Franse diesel levert naar wens 163 of 190 pk (X220d en X250d) en wordt bij de vierwielaangedreven X250d 4-Matic altijd gekoppeld aan een 7-traps automaat. Een achterwielaandrijver met handbak behoort ook tot de mogelijkheden, terwijl de X220d altijd een 6-bak heeft. De motor klinkt robuust en krachtig en zorgt voor meer dan schappelijke prestaties zoals een acceleratie naar 100 km/h in 12,9 seconden en een topsnelheid van 170 km/h. De bak heeft de overbrengingen mooi dicht op elkaar zitten en schakelt zonder het te laten voelen. Een gemiddelde dorst van 1 op 12 in de praktijk is keurig voor deze ruim 2,2 ton zware auto.

Plaatwerk

Zoals gezegd gaat Mercedes bij de X-klasse behoorlijk ver in de aanpassingen. Aan de buitenkant is een belangrijk deel van het plaatwerk specifiek en datzelfde geldt ook voor de voorbumper. Kijk maar naar de hoekige uitsnedes rondom de wielen, die zijn bij Nissan rond. De achterlichten zijn specifiek en dat geldt ook voor de klep van de laadruimte.

Digitaal scherm

Ook in het interieur biedt de X-klasse helemaal een Mercedes-inrichting. Het dashboard heeft een specifieke vorm, het stuur past helemaal in de Mercedes-lijn, zelfs het digitale scherm met de bediening op de middenconsole zijn van Duitse komaf. En dat zorgt ervoor dat de auto volledig aansluit binnen het eigen programma.

Tussenschot

De Mercedes X250d rijdt zoals je mag verwachten. Oneffenheden zijn goed voelbaar, maar dat is inherent aan de ophanging met bladveren achter. Typisch een auto die fijner rijdt naarmate er lading in de bak ligt. Achter het stuur geeft de X250d helemaal het gevoel van een SUV. Alle denkbare luxe is aanwezig. Wie nooit met meer dan twee mensen op stap is, zal het geen nadeel vinden dat de achterbank is ingeruild voor een laadruimte. Het tussenschot en de zodoende meer compacte cabine is sneller op temperatuur.

Prijzen

Het leveringsprogramma van de Mercedes X-klasse is nog in opbouw. De X220d met handbak in de basis Pure-uitvoering start bij 85.479 euro. 4-Matic doet dit bedrag toenemen tot 90.416 euro. De X250d start met handbak en tweewielaandrijving voor 86.165 euro, die met automaat uitkomt op 93.904 euro. Vierwielaandrijving in combinatie met automaat brengt de prijs op 96.853 euro, terwijl de Progressive-uitvoering het bedrag op 98.285 euro laat uitkomen. Let wel, dit zijn de prijzen op geel kenteken en die versies wordt in Nederland nauwelijks verkocht. Op grijs kenteken kan worden uitgegaan van de bedragen exclusief BTW en BPM. Daarbij komt dan nog wel de prijs voor de ombouw. Daarvoor rekent specialist Snoeks een bedrag van 1.345 euro exclusief BTW, keurings- en transportkosten. De ex-BTW prijs zonder deze ombouw bedraagt 38.480 euro voor de instapper en loopt tot 43.490 euro voor deze X250d 4-Matic Progressive. Mercedes permitteert zich een aanzienlijk hogere prijsstelling dan Nissan met de Navara, die met dubbele cabine vanaf 31.185 euro verkrijgbaar is inclusief ombouw. Kijk op onze leasevergelijker voor verdere specificaties en prijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.