Middenklassers zijn de afgelopen twintig jaar flink gegroeid. Een lengte van 4 meter of zelfs meer hoort tegenwoordig bij het B-segment, zodat een C-segmenter als de Subaru Impreza doorschuift naar een forse lengte van 4,46 meter. De auto is niet overdreven hoog en daardoor ontstaat een relatief langgerekt profiel. In het ontwerp zijn trekjes te vinden van de Opel Astra en de Volvo V40, waardoor de Impreza niet als een Subaru wordt herkend. De vormgeving is keurig met hier en daar sportieve details, maar opvallend is de nieuwste oplage van de Impreza beslist niet.
Signaal
Een eerste aanblik op het dashboard geeft meteen de indruk van een zeer complete auto. De cockpit is voldoende compact en zelfs een tikkeltje sportief. Daarnaast zit er bovenaan de middenconsole een flink digitaal scherm met daarop alle bekende functies. Het aantal knoppen blijft beperkt. Er zijn alleen drukknoppen om de functies op het scherm te kiezen. Harder en zachter van de radio gaat gewoon met een draaiknop, een functie die voor iedereen duidelijk is. De boordcomputer maakt weer gebruik van een extra scherm dat onder de ruit is geplaatst. Daarop toont de auto bijvoorbeeld ook de afstandsradar. Een prettige voorziening die in eerste instantie iets te vaak signalen laat horen. Maar als de functie van die signalen wordt begrepen, werkt het heel logisch. Zodra de camera een auto binnen zijn bereik ziet, klinkt een signaal. Dan is er nog genoeg tijd om van baan te wisselen voordat de auto automatisch afremt. Heeft de camera weer vrij zicht, dan klinkt nogmaals hetzelfde geluid.
Aluminium
De bediening van het klimaat werkt gewoon met draaiknoppen net achter de versnellingspook. De temperatuur kan onafhankelijk per wagenhelft worden geregeld. Het met leer beklede stuur en diverse stiksels op het dashboard geven de Impreza extra cachet. Opvallend is de lage instap waardoor ook het gevoel van een sportieve auto wordt gewekt. Dat doen ook de aluminium pedalen. Deze elementen wekken hoge verwachtingen. Bovendien heeft de Impreza natuurlijk een enorme rallyhistorie. De achterbank biedt een normale ruimte voor twee volwassenen en een keurige hoeveelheid bagage. Hoeveel? Dat verzwijgt Subaru, want in de folder wordt alleen het volume opgegeven na het neerklappen van de achterbank: 1.290 liter.
Eyesight
Deze Premium-versie is rijk van uitrusting. Zo zijn onder meer lederen bekleding en elektrisch bediende voorstoelen standaard. Dat geldt eveneens voor lichtmetalen wielen en mistlampen voor. Eyesight is de naam die Subaru meegeeft aan de camera die niet alleen verkeersborden leest, maar ook de strepen op de weg herkent alsmede de afstand tot de voorliggende auto. Gegevens van die camera worden gebruikt om zo nodig automatisch te remmen om een ongeval te voorkomen.
Aanhanger
De Impreza mag dan van alle kanten nieuw zijn, de motor blijft de vertrouwde 1,6 liter boxer. Die levert zonder tussenkomst van een turbo een bescheiden vermogen van 114 pk, terwijl ook het koppel van 150 Nm bij 3.600 tr/min geen indruk wekt. Bovendien heeft iedere Impreza standaard een CVT. Dat verhoogt natuurlijk het comfort en rijgemak, maar doet z'n inbreuk op de prestaties, dat met een sprintje naar 100 km/h in 12,4 seconden niet overtuigt. Bovendien vertoont de CVT een ouderwets karakter waarbij het motortoerental torenhoog toeneemt als het gaspedaal wordt gevloerd. Daar zijn inmiddels met vaste trappen toch betere oplossingen voor. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in de praktijk op 1 op 12,5 en dat is inmiddels niet meer dan redelijk. Dan zal de auto wel voordelen geven bij het trekken van een aanhanger in verband met de vierwielaandrijving. Aan een trekhaak mag 1.200 kg hangen. Dat doet de gemiddelde concurrent beter!
Optimaal
Het rijgedrag is goedmoedig en voldoende comfortabel. De behoorlijk lage zitpositie is in de tijd van SUV's en crossovers in het begin weer even wennen. Maar voor een optimaal gevoel met de weg blijft dit de enige juiste opstelling. Als de motor niet tot het uiterste wordt gedreven, dan is het in de Subaru voldoende stil. Maar feitelijk is er niet één eigenschap waardoor de auto zich op positieve afstand zet van de grote concurrentie. Jammer!
Prijzen
Subaru levert de Impreza uitsluitend als 1.6 met CVT in drie uitrustingsvarianten. De Pure start bij 27.799 euro en twee stappen hoger staat deze Premium voor 34.799 euro. Dat betekent dat de Impreza een aantal duizend euro duurder is dan de gemiddelde concurrent, maar dan wel inclusief vierwielaandrijving en een automaat. Kijk voor verder prijsspecificaties in onze leasevergelijker.
Schrijf een review