Jaguar E-Pace, kleiner, maar niet minder

Compacte Jaguar SUV spreekt aan

In een sneltreinvaart breidt Jaguar het leveringsprogramma naar alle kanten uit. Succes met de F-Pace SUV wordt logisch gevolgd door een meer compacte alleskunner, de E-Pace. Het merk begon bij de ontwikkeling niet helemaal vanaf nul en gebruikt dankbaar de basis van de Range Rover Evoque. Op stap met de 180 pk diesel met vierwielaandrijving blijkt een aangename bezigheid.

Jaguar brengt met de E-Pace een compacte SUV op dezelfde basis als de Range Rover Evoque.
Jaguar E-Pace D 180 AWD S zijaanzicht

Jaguar grijpt voor de meest compacte SUV dit keer niet naar de volledig nieuwe, aluminium basis die wordt gebruikt bij de XE, XF en F-Pace. Dat is ook meteen te zien in het gewicht. Deze 180 pk diesel met vierwielaandrijving komt aan 1.843 kg. Een grotere F-Pace met dezelfde motor, automaat en ook vierwielaandrijving blijft daar met 1.775 kg flink onder.

Sympathiek

De 4,40 meter lange Jaguar E-Pace heeft een sympathieke, sportieve uitstraling met een achterruit die nadrukkelijk schuin staat. Dit effect wordt nog eens extra versterkt door de aflopende ruitlijn aan de zijkanten. De auto staat 21,5 cm boven het wegdek en dat is zeer behoorlijk. Maar om die hoge stand nog eens extra te benadrukken zijn er zwarte randen onder op de carrosserie aangebracht en vergroten eveneens zwarte accenten de openingen rondom de wielen. Aluminiumkleurige skitplates sieren de onderkanten van de bumpers. Deze S-versie, de tweede in de modelopbouw, is onder meer voorzien van meegespoten buitenspiegels en portiergrepen. In het uiterlijk heeft de E-Pace eigenlijk alle sterke kenmerken van de grotere F-Pace, maar dan in een bescheiden formaat. Pleasing to the eye, zegt men dan in Engeland. Wat onderbreekt is de halve ronding in de achterlichten die vrijwel alle nieuwe Jaguar's kenmerkt. Jammer!

Zwart

Alhoewel de keuze uitgebreid is, is deze auto van binnen zo goed als helemaal zwart. Daarmee spreekt Jaguar een grote kopersgroep aan, maar feestelijk is anders. Gelukkig zorgen metaalkleurige accenten voor afwisseling, maar Jaguar overdrijft daar zeker niet in. De gekozen materialen zijn van een prima niveau. De stoelen, in dit geval met leer bekleed, zijn niet overdreven bemeten, maar door de goede zijdelingse ondersteuning bieden ze een prima zit, ook op lange afstanden. De achterbank biedt genoeg ruimte aan twee volwassenen, die ondanks de aflopende daklijn genoeg hoofdruimte hebben. Zowel voor- als achterin is voorzien in een middenarmleunig voor extra comfort. De achterbank gaat in een 66/34-verhouding plat, maar dat kan niet vanuit de bagageruimte. Het minimale volume bedraagt 577 liter en dat is zeker fors en bruikbaar.

Digitaal

De E-Pace is voorzien van een volledig elektronisch dashboard. Alle instrumenten worden digitaal weergegeven en dan is het gemakkelijk om de mogelijkheid in te bouwen de weergave naar wens van de bestuurder te veranderen. Op de middenconsole zit het scherm dat bekend is uit vrijwel alle modellen van Jaguar en Land Rover. Op het startscherm kunnen diverse functies door aanraking worden gekozen. Aan de navigatie is het even wennen, omdat het systeem zowel online als in het eigen geheugen kan zoeken en dat komt in het begin even wat ingewikkeld over. In tegenstelling tot andere modellen van het merk, heeft de E-Pace een normale pook voor de bediening van de automaat. De knop die bij het starten omhoog komt, is hier niet van toepassing. Vreemd, omdat de Evoque van Range Rover die knop wel kent.

4 cilinder 2 liter

Motorisch zijn er diverse mogelijkheden in de E-Pace, zolang het maar een 4 cilinder met 2 liter inhoud is. De 2 liter benzine is er met 249 en 300 pk altijd gekoppeld aan een automaat. De 2 liter diesel biedt drie vermogensvarianten, 150, 180 en 240 pk waarbij de 240 pk altijd een automaat heeft terwijl dat bij de andere twee afhankelijk is van het uitrustingsniveau. Een handgeschakelde zesbak is ook mogelijk. Deze 180 pk is uitgerust met de bekende 9-traps automaat van ZF en bovendien permanente vierwielaandrijving. Daarmee zet de E-Pace keurige prestaties neer zoals een topsnelheid van 205 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 9,3 seconden. De E-Pace is daarmee een aangename alleskunner die bovendien een aanhanger mag trekken van 1.800 kg. Gemiddeld verbruikt deze E-Pace in de praktijk 1 liter diesel op 13,4 kilometer. Dat is gezien het gewicht en het prestatieniveau normaal.

Prettige zit

Belangrijk is de totaalindruk die de auto maakt. Het onderstel is voldoende comfortabel maar zeker niet week en dat samen met en goede geluidsisolatie en prettig zittende stoelen zorgt dat ervoor dat de compacte Jaguar SUV een prettige reisgezel is op korte en lange afstanden. Een auto die bovendien voldoende gebruiksmogelijkheden kent.

Prijzen

De prijzen van de E-Pace starten bij 48.800 euro voor de handgeschakelde 150 pk diesel. De 180 pk diesel  standaard met AWD komt op 56.430 euro. Tellen we daar dan nog de automaat en het uitrustingsniveau S bij op, dan kost deze testauto 66.790 euro exclusief opties. Het benzineaanbod begint met de 249 pk met AWD en automaat voor 63.370 euro. Even ter vergelijking, de Jaguar F-Pace met 180 pk diesel, AWD en automaat kost 65.730 euro in de Pure-versie en is dus ongeveer even duur. Een vergelijkbare Range Rover Evoque blijft net onder de 60 mille. Kijk voor meer specifieke info op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf