Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin

Helaas niet aan de snellader

De Kangoo is een succesnummer voor Renault, vooral als bestelauto. Maar ook op het gebied van elektrische bestelauto's speelt de Kangoo Z.E. in Europa de eerste viool. Nog niet zo lang geleden kreeg dit model in navolging van de Zoe een grotere batterij. En dat betekent een toename van de actieradius. Hoe ver komt de vernieuwde Kangoo Z.E. 33 in de verlengde Maxi-variant met zijruiten en een achterbank?

Renault heeft de batterijcapaciteit van de elektrische Kangoo met 50 procent vergroot. Wat heeft dat voor effect op de actieradius?
Renault Kangoo Z.E. Maxi achterkant

Een klein typeplaatje op de twee voorportieren geeft aan dat deze blauwe Renault Kangoo een zogenaamde Z.E. 33 Electric is. Dat is aan de buitenkant de enige verwijzing naar de nieuwe, grotere batterij. Sinds lancering leverde Renault de Kangoo Z.E. met een 22 kWh batterij en die capaciteit is nu vergroot met vijftig procent naar 33 kWh. Het is knap dat binnenin dezelfde behuizing de batterij plaats biedt aan meer platen die dichter op elkaar geplaatst zijn. Dezelfde ingreep onderging de Zoe al eerder, maar die ging naar 41 kWh.

Techniek

De elektrische Kangoo is vooral populair in de gesloten bestelversie. Die is er in de normale lengte en als verlengde Kangoo Maxi Z.E.. De wielbasis van de Maxi groeit met 38,4 centimeter ten opzichte van de normale Kangoo. Ook de lengte neemt met dezelfde hoeveelheid centimeters toe en komt aan een forse 4,67 meter. Het doel is uiteraard een flinke groei van het laadvolume dat van 3 naar 4 kubieke meter gaat. Dit is identiek aan een Kangoo met dieselmotor, zodat de koper van een elektrische versie aan functionaliteit helemaal niets inlevert. Alleen de Kangoo Maxi kan met zijruiten en een achterbank worden geleverd. Die bank kan gemakkelijk worden neergeklapt. Gestapeld tot aan de hoedenplank kan er met vijf zitplaatsen in gebruik voor 1.300 liter aan spullen worden meegenomen. Na het neerklappen groeit dit tot 3,4 kubieke meter. Dat maakt de Kangoo Maxi Z.E. uitermate geschikt voor ondernemers die hun schone, elektrische voertuig overdag voor de zaak gebruiken en juist 's avonds of in het weekend als gezinsauto inzetten.

Uithangbord

Het is jammer dat de Kangoo Z.E. in tegenstelling tot de vijfdeurs Zoe niet voorzien is van de zogenaamde Caméléon lader. Dat betekent dus dat deze Renault niet aan een snellader kan worden opgeladen. Maximaal kan de auto laden met 7,4 kW. In dat geval wordt een volledig lege batterij in 6 uur vol geladen. Onder normale gebruiksomstandigheden in stedelijk gebied voldoet dat bij een elektrische bedrijfswagen prima. Dit soort voertuigen wordt vooral binnen een bescheiden straal rond de thuisbasis ingezet en dient meteen als milieuvriendelijk uithangbord voor de ondernemer.

Calculator

Volgens de NEDC-norm, die weinig realistisch is in de dagelijks praktijk, haalt de Kangoo Maxi Z.E. een actieradius van 270 kilometer. Maar in de praktijk, en dat geeft Renault zelf ook aan, ligt het aantal te rijden kilometers op een volle batterij op zo'n 200 kilometer. Nu zijn een aantal parameters sterk van invloed op wat de gemiddelde gebruiker daadwerkelijk realiseert. In willekeurige volgorde wordt dat bepaald door de gereden snelheid, de buitentemperatuur en de belading. Renault biedt op de eigen site een handige calculator waarbij deze waardes willekeurig met elkaar kunnen worden gecombineerd. Enkele voorbeelden: wie in de stad niet harder dan 50 km/h gemiddeld rijdt bij een temperatuur van 20 graden zonder belading, die haalt 258 kilometer. Let wel, in de Eco-stand die 10 procent zuiniger is en met de verwarming of airco uit.

Temperatuur

Vanwege de zeer efficiënte warmtewisselaar blijft het aantal kilometers gelijk als de airco wordt ingeschakeld. Rond het vriespunt met de verwarming aan komt de Kangoo Z.E. aan de beloofde 200 kilometer. Snelheid blijkt de grote boosdoener. Geen wonder. Tot zo'n 80 km/h is de invloed van aërodynamische tegendruk gering, daarboven neemt dit exponentieel toe. Tijdens de kennismaking lag de temperatuur maximaal op 5 graden en werd een rit over de snelweg met 90 km/h gereden. De auto komt dan uit op zo'n 145 kilometer en dat is precies wat de calculator voorspelt. Het enige nadeel van de Kangoo Z.E. is dus dat er niet aan een snellader kan worden bijgeladen. Dat betekent dat langere ritten nauwkeurig gepland moeten worden. Maar als stads- of regiobesteller is de Kango Z.E. helemaal in z'n element.

Aandrijflijn

Qua prestaties begrenst Renault de topsnelheid op 130 km/h. De acceleratie naar 100 km/h verloopt bij de Maxi Z.E. in 22,4 seconden. De auto is vooral onder stadse omstandigheden in het voordeel. Het permanent aanwezige koppel van 225 Nm zorgt voor uitermate vlotte acceleraties tot 50 à 60 km/h. Het lage geluidsniveau van de aandrijflijn werkt verslavend. Maar dat vormt niet alleen een voordeel voor de gebruiker, maar net zo voor de omstanders. Meer elektrische auto's zorgen voor veel minder geluidsoverlast in met name stedelijk gebied. Daar voelt de Kangoo zich dan ook volledig thuis. Het rijgedrag van het ruimtewonder is nog beter dan van de dieselversies omdat de batterij mooi tussen de wielen in onder de bodem een plaats heeft. Het aldus verkregen lagere zwaartepunt zorgt voor een positieve invloed op het weggedrag.

Zijruiten

Wie kiest voor de Z.E. Maxi met zijruiten en achterbank, die krijgt naast de zakelijke mogelijkheden een uitermate ruime gezinsauto. Achterin kunnen drie volwassenen royaal zitten en hebben een overvloed aan been- en hoofdruimte. De toegang is royaal via schuifdeuren aan beide kanten. De bank kan in een 33/67-verhouding worden neergeklapt. De zitpositie voorin is mooi rechtop en voldoende hoog voor een goed overzicht op het overige verkeer. Daartoe heeft de Kangoo ook behoorlijk grote spiegels. Het rijden gaat eenvoudig. Na het omdraaien van de contactsleutel is de techniek gereed. Pook in D en rijden. De aansluiting voor het opladen zit achter het Renault-logo mooi midden op het front. Daarachter zit een zogenaamde Mennekes-aansluiting.

Prijzen

De Kangoo Z.E. begint op grijs kenteken in de normale variant bij 21.040 euro en komt precies 1.000 euro duurder uit als verlengde Maxi. Dezelfde auto met vijf zitplaatsen kost exclusief BTW 23.840 euro. Een particulier betaalt 29.607,80 euro en dat is inclusief de huur van batterij die afhankelijk van de gereden kilometers varieert tussen 58 en 98 euro excl. BTW per maand. De batterij kopen kan ook. Dan komen de drie genoemde versies op respectievelijk 27.565, 28.695 en 30.365 euro exclusief BTW. Inclusief deze belasting kost de Kangoo Z.E. met bank en ruiten 37.503 euro. Uiteraard geldt er indien van een toepassing een bijtelling van 4 procent en is de auto vrijgesteld van wegenbelasting.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Gezien mijn inkomen (weinig) ben ik altijd aangewezen op oudere wagens. Daarom heb ik altijd auto,s vermeden met (te-)veel electronica want wat er niet inzit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Kocht ik een kangoo dci 80 met 55000 km bouwjaar 2003,ik erg blij de prijs was goed,maar helaas na 10000 km een tikkend geluid onder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Sinds 2 maanden rij ik met deze wagen. Reeds 8000 km gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 17 dus redelijk gezien formaat van deze wagen (max;uitvoering).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
heb een 1.9d kangoo bestelwagen, Heel erg veel ruimte! Motorische is mijn kangoo 100% inorde, MAAR... electronisch is hij echt waardeloos, alles wat electrisch wordt aangedreven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
model 2004 dci70 na binnen de garantie periode de kabelboom verbouwd te hebben gekregen, net buiten de garantie een nieuwe pomp voor de stuurbekrachtiging nodig gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
super goede mooie wagen.. Lees volledige review.
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Tijdens de garantieperiode diverse malen problemen met dealer doorgesproken over rauw lopende motor en bij koude motor stond de toerenteller stationair maar te verspringen. Ook.. Lees volledige review.
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Auto reed goed, alleen waren naar 3 jaar (60.000 km) de verstuivers aan vervanging toe Dit blijkt veroorzaakt te worden door het motormanagementsysteem, daar zit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
heerlijke auto om in te rijden, ruime zit en fijne stoelen. laadruim is ook mooi formaat. alleen....., veel onderhoud, en een blijvend probleem met de motor. staat vaak,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
super auto lekker ruim en goed koop nog nooit iets aan gehad allen de verkopers van automobielbedrijf verdonk was slecht maar auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Gebruikte Grand Volume aangeschaft omdat dit model een grote binnenruimte combineert met personenauto-uiterlijk. Inmiddels is er ook een alternatief: de Fiat Doblo Maxi. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Voor: Uitermate ruime gezinsauto. (3 kinderen) En voldoende ruimte over om spullen mee te nemen. Tegen: Canvas schuifdak kapot, alleen te repareren door het gehele dak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Vandaag een opvolger voor onze Kangoo Pampa uit 2001 uitgezocht. De Pampa is ons goed bevallen, goede zit en heeft ons nooit in de steek.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Fijne auto, was in 1998 een van de 1e MPV-achtige geschikt voor de langere bestuurder in de betaalbare klasse (veel ruimte voor weinig geld). Ervaring.. Lees volledige review.
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
heel veel erg dure terugkerende reparaties. nooit maar dan ook nooit meer een renault... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
In janurie 2006 m'n oude kangoo 1.9 d uit 1998 ingeruild voor een nieuwe kangoo 1.6 16v expression luxe. De auto is een stuk verbeterd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Tweedehands gekocht in aug 2005.5000 kilometers gereden sindsdien, jan 06. Teller staat nu op 18500 kilometer. Erg prettige auto. Voldoet volledig aan onze verwachtingen. Zelfs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Renault Kangoo Alize 16.16 goede auto,redelijke prijs. Niet mooi wel praktisch, vooral met drie kleine kinderen (2-5-7),allen nog in een stoeltje cq. verhoger. Prima rij gedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
de auto bevalt op zich prima,maar erhebben zich wel een paar probleempjes voorgedaan. Het lampje van de airbag lichtte af en toe op, na 4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Geweldige ruime en zuinige auto! Met 3 kinderen (3,5 en 7 jaar) met een grote gezinstent op kampeervakantie gaan naar oostenrijk en GEEN aanhanger e.d.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Met name de verklikker van de knipperlicht knippert continu En op de autobaan sloeg de wind onder het dak met gevolg dat de schuifdak defect raakte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Momenteel ben ik de auto nog aan roderen, (700km) AF en toe durf ik op de autostrade wel eens op de gas te drukken, autotje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
prima no nonsens auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
is een fijne auto alleen jammer dat er weinig vermogen is voor een 1.9 diesel heb hem nu 2.5 jaar en heb hem gekocht met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Over het algemeen een hele fijne auto. Aangezien het pas mijn tweede auto is, kan ik slechts vergelijken met een Express uit '94. Qua comfort.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Heel fijne auto erg zuinig en rijd comfortabel . ziet er leuk uit ik ben erg tevreden over de auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Veel heel veel duur onderhoud..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Buitengewoon fijne auto. De fijnste die we tot nu toe hebben gehad. Rijdt lekker, zit prima, mooi overzicht en alles kan mee in de enorme.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
De beste auto die ik ooit gehad heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Kangoo: Elektrisch voor zaak en gezin
Theo Veel problemen in het eerse jaar wel alles garantie. pittege motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5