Evolutie geeft meer taken aan Citroën C4 Cactus

Neemt plaats van C4 in

Enkele jaren geleden baarde Citroën opzien met de nieuwe C4 Cactus, een opvallende auto volgens een nieuw concept. Eenvoud troef, laag gewicht en een vrolijke verschijning wisten samen met belastingvoordeel op de diesel velen aan de Cactus te binden. Inmiddels zijn de voordelen vervallen en ontwikkelt de auto zich naar een hoger niveau.

Recent heeft Citroën de gewone C4 uit het programma gehaald en moet de vernieuwde C4 Cactus de volledige rol in de middenklasse spelen. Daarvoor heeft het merk de Cactus volledig beet genomen.

Airbumps

Aan de buitenkant zijn vrijwel alle elementen aangepast. Opmerkelijk is dat de typische Airbumps in veel kleinere vorm naar de onderkant van de portieren zijn verhuisd en daardoor veel minder dominant zijn. De op de airbumps aansluitende elementen op de bumpers zijn verdwenen, waardoor zowel front als achterkant een andere uitstraling hebben gekregen. Zo is het lichtontwerp aan de voorkant meer verfijnd en wordt ook meer chroom toegepast. Hiermee wordt extra breedte gesuggereerd. De achterkant is helemaal nieuw met brede lichtunits die nu deels op de achterklep zitten. En ook dat geeft de uitstraling meer spierkracht.

Bordeauxrood

Aan de afmetingen is niet gesleuteld. Met een lengte van 4,17 meter blijft de Cactus mooi compact, maar biedt dankzij een royale wielbasis (2,60 meter) en korte overhang volop binnenruimte. Om iedere koper de mogelijkheid te bieden van een unieke auto kunnen 9 lakkleuren worden gecombineerd met 4 colorpacks (wit, grijs, zwart en rood) waardoor al 32 combinaties kunnen worden gemaakt. Voor het interieur biedt Citroën vijf verschillende varianten aan qua kleuren en materialen. Het merk schuwt daarbij kleuren niet en dat maakt de Cactus zo verfrissend. Neem nu dit exemplaar waarbij het basis lichtgrijs van de stoelen wordt afgewisseld met banen in donkergrijs en bordeauxrood. Door ook het dashboard in de rode kleuren uit te werken ontstaat een uitermate smaakvol geheel. De klep van het dashboardkastje behoudt z'n uitstraling van een klassieke koffer. Ook de eenvoud van het dashboard blijft gewaarborgd door een klein digitaal scherm achter het stuur en in het midden.

Rijhulpsystemen

De ontwerpers hebben de stoelen zo aangepast dat ze meer comfort bieden. En, niet onbelangrijk, de achterbankrugleuning kan voortaan in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waar dit tot voor kort alleen in z'n geheel mogelijk was. De auto behoudt overigens weer de klapruiten in de achterportieren. Op het gebied van elektronische voorzieningen verhoogt Citroën het aanbod rijhulpsystemen naar twaalf. De helft dient de veiligheid, drie het comfort en de overige het dagelijks leven (Grip Control, Hill Descend Control). Het centrale touch screen werkt samen met Apple Car Play en Android Auto. Het systeem kan met de stem worden bediend. Ondanks toevoeging van de nodige elementen blijft de Citroën C4 Cactus zo'n 150 kg onder het gewicht van de gemiddelde concurrent. En minder gewicht is weer gunstig voor de prestaties en het verbruik.

Schokdempers

Een technische noviteit is te vinden bij de schokdempers. Die zijn voorzien van zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions. Die bevinden zich boven- en onderin de dempers en zorgen er bij maximaal in- of uitveren voor dat de vering geen bruuske klappen maakt die aan de inzittenden worden doorgegeven. De voordelen hiervan zijn onder meer merkbaar op forse verkeersdrempels waar de auto zeer comfortabel overheen gaat. Deze speciale dempers worden op alle varianten van de C4 Cactus in Nederland gemonteerd. Grappig om te weten dat deze comfortverhogende voorziening, die op veel meer Citroëns zal verschijnen, afkomstig is uit de rallysport. Tot slot heeft Citroën de isolatie flink beet genomen waardoor de Cactus binnenin veel stiller is geworden.

Motoren

Motorisch wordt de turboloze 82 pk in Nederland geschrapt. Dat betekent dat de klant kan kiezen uit de 1,2 liter driecilinder met turbo en een vermogen van 110 of 130 pk. Gezien het bescheiden gewicht presteert de eerste al meer dan behoorlijk, zelfs als voor de optionele gerobotiseerde versnellingsbak wordt gekozen die automatisch schakelt. Deze doet al veel beter zijn werk dan jaren geleden in andere modellen. Maar soms gaat het reageren op veranderende omstandigheden toch wat traag. Op alle terreinen heeft Citroën de C4 Cactus naar een hoger niveau getild.

Prijzen

Dat geldt overigens ook voor de prijzen. Nu komt dat deels omdat de turboloze instapmotor is verdwenen. Bovendien is het model gemeten volgens de nieuwe uitstootnorm en dat zorgt voor een ongunstige invloed op de CO2-uitstoot en zo ook de BPM. De prijslijst begint nu bij 21.490 euro voor de 110 pk Life. Daarboven zitten de Feel, Business en Shine. Vanaf de Feel kan de auto ook met automaat worden gekozen. Ten opzichte van de handgeschakelde Feel die 23.090 euro kost, is er een meerprijs van 3.400 euro. De 130 pk, louter met handbak, kan als Feel, Business en Shine worden gekocht vanaf 24.390 euro. Minder belangrijk voor de Nederlandse markt is de 1.6 BlueHDi die minimaal 26.340 euro moet opleveren (Feel). Alle details zijn te vinden in de leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.