Het GTi-aanbod van Volkswagen wordt om de paar jaar uitgebreid. De afgelopen 40 jaar plakte het merk die typeaanduiding ook op de Scirocco, Passat, Lupo en Polo. Vanaf nu kan in het huidige programma worden gekozen voor de Up!, Polo en Golf GTi. Je kunt je echter in deze tijd van milieuproblemen en energietransitie aafvragen of er nog een toekomst is voor snelle auto’s. In veel landen groeit het aantal snelheidscamera’s, nemen de boetes flink toe en worden bij een vergrijp punten van het rijbewijs afgetrokken. Kortom, kan een automobilist nog wel plezier aan zijn of haar GTi beleven?
Dakspoiler
Nu komt de nieuwe Up! GTi redelijk onschuldig over. Ten opzichte van de andere varianten van het model zijn er aan de buitenkant de nodige specifieke elementen toegevoegd. Rode accenten en een dubbele zwarte bies op de flanken, 17 inch lichtmetalen wielen, een grotere dakspoiler en een honingraatgrille zorgen voor het onderscheid. Ook hebben de ontwikkelaars bij Volkswagen het onderstel van het kleinste model aangepakt met als resultaat een voelbaar stuggere afstemming. Vooral korte drempels worden merkbaar aan de inzittenden doorgegeven. Wie de kans ziet om sneller te rijden ervaart de gewijzigde afstemming juist als zeer positief. De koets helt minder in bochten en is behoorlijk in staat het hogere motorvermogen op het wegdek over te brengen. Behalve als dit nat is, zoals tijdens de testritten, dan slaan de wielen niet alleen door, maar gaat de voorkant ook bokken.
Afgeplat
Het interieur van een Volkswagen GTi heeft een aantal standaard kenmerken die ook op de Up! Zijn doorgetrokken. Ruiten bekledingsstof in zwart met witte en rode accenten zijn een van de unieke items. Verder heeft de Up! een zeer compact en met leer bekleed stuurwiel met de voor sportieve modellen haast obligaat afgeplatte onderkant. Tot de uitrusting behoort een speciaal vormgegeven pookknop en diverse rode accenten. Een leuk voorbeeld daarvan is het dasboard dat is uitgevoerd in een rode, verlopende blokstructuur. Een navigatiescherm af-fabriek dat kent de Up! GTi niet. In plaats daarvan wordt de mobiele telefoon van de berijder op een dock boven de middenconsole aangesloten. De software van Volkswagen die op de telefoon is geïnstalleerd, die kan deels worden bediend met knoppen in de auto. Natuurlijk kan de Up! GTi met opties worden uitgerust waaronder een Beats audiosysteem en achteruitrijcamera.
Motor
Motorisch is de Up! GTi in grote lijnen identiek aan de al bestaande 1.0 TSI met 90 pk. Maar door andere software en enkele afwijkende onderdelen is het vermogen opgewaardeerd naar 115 pk. Precies 5 pk meer dan de oer-GTi van de Golf. Het koppel neemt toe naar 200 Nm tussen de 2.000 en 3.500 tr/min. Daarmee haalt de compacte sporter een topsnelheid van 196 km/h en accelereert in 8,8 seconden naar de 100 km/h. Moderne auto’s moeten vooral stil zijn en dat is wat de berijder van een GTi nu juist niet wil. Modificaties aan de uitlaat leiden uiteindelijk tot het van de weg halen van de auto. Maar elektronisch zijn er andere oplossingen. Via de luidsprekers kan het motorgeluid worden versterkt. Volkswagen past deze techniek ook op de Up!GTi toe. Leuk voor wie auto en zichzelf eens lekker wil uitlaten. Maar deze toepassing kan tijdens normale ritten worden gemist als kiespijn. Jammer, maar bij de snelle Up! is van uitschakelen geen sprake en dat is soms knap irritant. Wie denkt zijn driepitter eens goed te laten brullen en dat te laten horen aan medeweggebruikers, ook die berijder komt bedrogen uit. Aan de buitenkant klinkt de 1 liter namelijk uiterst bescheiden. Een voordeel heeft het nepgeluid beslist en dat is dat is dat de gebruiker al snel denkt dat de auto erg hard rijdt. Geluid is een kenmerk van snelheid blijkbaar.
Scherpte
Het totaalpakket van dat de Up! GTi geeft een zeer sympathieke indruk. De auto presteert vlot, vlotter dan menig ander kleintje, maar houdt alles wel binnen de perken. De stugheid van het onderstel mag op oneffenheden soms iets te overdreven zijn, over het geheel genomen zorgen de onderstelaanpassingen wel voor meer scherpte en rijplezier.
Verbruik
De Up! GTi is de eerste nieuwe Volkswagen waarvan het gemiddelde brandstofverbruik volgens de nieuwe Europese verbruiksnorm is gemeten. Die komt uit op 5,7 liter/100 km. Tijdens de eerste kennismaking vermeldde de boordcomputer een gemiddelde dorst van 6,2 liter/100 km en dat wijst erop dat de nieuwe norm inderdaad veel dichter bij de werkelijkheid zit. En dat was ook de opzet. De GTi-versie van de Up! wordt als drie- en vijfdeurs aangeboden voor respectievelijk 19.840 euro en 20.215 euro. De auto biedt daarvoor een behoorlijk complete standaarduitrusting, maar er blijft op de prijslijst nog wat te wensen over in de vorm van een bescheiden aantal opties. Kijk in onze leasevergelijker voor de mogelijkheden.
Schrijf een review