Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd

Positie innemen vanuit de underdog

Het Koreaanse Hyundai heeft in Europa een prima positie weten te verwerven in tal van segmenten van de automarkt. Maar niet ieder segment staat 'open' voor vernieuwing. Daarom is het een gewaagde zet voor het merk om een rol te gaan spelen onder de rasechte GTI's. Een entree in deze niche moet in één keer goed zijn.

Europese merken zijn eigenlijk de enige serieuze aanbieders van hot hatches met knallers als de Golf GTI, Renault Mégane R.S., Ford Focus RS en Peugeot 308 GTI. Auto's waar al een flinke historie aan vooraf is gegaan en die liefhebbersharten doen opbloeien. En dan wil Hyundai daar een wig tussen drijven.

Europa

Sinds 2014 is Hyundai actief in de rallysport en daar wil het merk graag een vervolg aan geven in het normale productieprogramma. Daarvoor reserveert het merk de letter N, die in de toekomst op alle sportieve modellen zal worden geplakt. Als eerste dus de i30 N. Hyundai ontwikkelde de i30 voor Europa en bouwt deze auto ook in ons werelddeel. Vandaar dat een sportieve versie behoorlijk Europees is. Hyundai heeft zelfs een ontwikkelingsafdeling naast de beroemde Nürburgring gebouwd om testwerkzaamheden naast de deur te kunnen uitvoeren. Ook trok het concern Europese specialisten op het gebied van wielophanging aan en dat levert dan een verrassend resultaat.

Eindoverbrenging

De nieuwe Hyundai I30 N beschikt over een 2 liter benzinemotor met directe inspuiting en turbo. Een motor die in basis bekend is, maar volledig overhoop is gehaald. De koper kan kiezen uit een vermogen van 250 of 275 pk. Beide motoren leveren een koppel van 353 Nm, maar de krachtigste versie kent een overboostfunctie die kortstondig tot 378 Nm gaat. De motor heeft als prettige eigenschappen dat het maximale koppel over een breed gebied van 1.450 tot 4.700 tr/min volledig beschikbaar is. De motor wordt gekoppeld aan een zesbak, maar bij de 275 pk wordt een andere eindoverbrenging gekozen. De verschillen in prestaties zijn niet enorm, de 250 pk heeft 6,4 seconden nodig voor de 100-sprint, de 275 pk doet er 6,1 seconde over.

Blauw

Puristen willen in dit soort auto's graag een mechanisch sperdifferentieel. Maar Hyundai levert als onderdeel van het zogenaamde Performance Package een elektronisch geregeld differentieel met een beperkte slip, dat rijdend op een circuit toch een positieve invloed heeft op de rondetijden. Het motorgeluid kan worden versterkt zodat in het interieur de prestaties akoestisch luister worden bijgezet. De berijder kan overigens kiezen of dit wel of niet gebeurt. Het dashboard is vrijwel identiek aan de modale i30 met uitzondering van de uitbreiding op het centrale scherm. Daar kan N Grin Control worden aangetikt. Daarmee is het mogelijk te kiezen voor de afstemming van de schokdempers, het Electronic Stability Control en zelfs het uitlaatgeluid. De persoonlijke instelling kan iedere keer wanneer daar behoefte aan is worden opgeroepen via een blauwe knop op het stuur. Ook biedt de auto zijn berijder vier rijmodi die al af-fabriek zijn geprogrammeerd. Het meubilair is op de prestaties berekend. De voorstoelen bieden veel meer steun en zijn stemmig voorzien van blauwe stiksels.

Hardheid

Snelle auto's moeten de zinnen prikkelen en dat doet de Hyundai I30 N beslist. Op de openbare weg en ook op het circuit. Daar komen de instelmogelijkheden van het onderstel optimaal tot hun recht. De Sport+ is op de buitenweg behoorlijk onvergeeflijk qua hardheid, maar op het circuit geeft deze instelling extra stabiliteit, waardoor bochten sneller genomen kunnen worden. Naast vlotte prestaties krijgt de auto af-fabriek ook uitstekende remmen mee die na diverse keren hard remmen achter elkaar hun kracht behouden. Het leuke aan de i30 N is dat door de instelmogelijkheden de auto van boodschappen doen tot circuit prima inzetbaar is. Maar wie de boodschappen achterin laadt, komt een dwarsstang in de bagageruimte tegen die enige invloed heeft op de flexibiliteit van het bagagevolume.

Kleuren

Uiteraard zorgt Hyundai aan de buitenkant voor volop details die eigen zijn aan de i30 N. Zo beschikt de auto over een open grille, zwarte accenten onder de bumpers en dorpels, rode accenten en dito remklauwen alsmede 17 of 18 inch wielen. De dakspoiler trekt mede de aandacht vanwege het driehoekige derde remlicht dat erin is opgenomen. Wit, grijs, zwart en rood zijn de kleuren alsmede Performance Blue, de kleur waarin het merk zijn rallywagens spuit.

Prijzen

De Hyundai I30 N start bij 39.995 euro en kost in een rijkere uitrusting 42.495 euro. De 275 pk High Performance versie kost respectievelijk 42.995 en 45.495 euro waarmee de i30 N beslist mee kan met het overige geweld, maar geen goedkope aanbieding is. Wat spektakel betreft heeft Hyundai de kopers van dit soort auto's prima in weten te schatten en doet beslist niet onder voor de concurrentie. Onze leasevergelijker geeft meer details op het vlak van prijzen en uitrusting.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai i30 N, eerste poging geslaagd
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5