De Dacia Duster is niet volledig nieuw. Het merk blijft trouw aan de bestaande bodemgroep en carrosseriestructuur. Wel worden er enkele onderhuidse delen uit een dikkere staalsoort opgetrokken en is de carrosserie aan de buitenkant volledig nieuw, zodat niets met de bestaande auto kan worden uitgewisseld. De ontwerpers hebben de Duster optisch breder gemaakt. Dat komt onder meer door de verder naar buiten geplaatste koplampen, de sterkere belijning van de motorkap en de dieper doorgetrokken voorbumper. Aan het profiel is te zien dat de schouderlijn wat omhoog is getrokken. De dikke dakrails lopen van voorruit tot achterklep. Aan de achterkant ziet de Duster er ook breder uit door de staande achterlichten te vervangen door meer rechthoekige exemplaren. Hier is ook het aluminiumkleurige bumperdeel hoger doorgetrokken. Kenmerkend is het zwarte element tussen voorspatborden en portieren. Dit zorgt voor een betere bescherming, krachtigere uitstraling en draagt bij de vierwielaandrijver het 4WD typeplaatje.
Praktisch
Zo groot als de uiterlijke veranderingen zijn ook de wijzigingen in het interieur. Sterker nog, dat interieur is volledig nieuw opgetrokken. Zo schotelt Dacia een nieuw dashboard voor dat uit fraaiere materialen is gemaakt met een meer praktische indeling. Zo is het centrale scherm op de middenconsole hoger plaatst en wordt daardoor gemakkelijker bediend. De knoppen zien er fraaier afgewerkt uit en er wordt gezorgd voor meer opbergruimte in de portierbakken en in de nieuwe lade onder de passagiersstoel. De stoelen hebben niet alleen een nieuw frame, maar ook stevigere kussens en een groter verstelbereik in de hoogte aan de bestuurderskant. Samen met het voortaan in twee richtingen verstelbare stuur neemt het zitcomfort enorm toe. Bij de duurste variant zit er aan de bestuurdersstoel ook nog een opklapbare armleuning. De bekledingsmaterialen zijn deels nieuw, leer is optioneel verkrijgbaar en hier en daar past Dacia fraaie stiksels toe.
Binnenruimte
De binnenruimte is identiek gebleven. De auto biedt voldoende plek aan vier personen. De hoofdsteunen zijn verbeterd en belemmeren op de achterbank minder het zicht als ze niet in gebruik zijn. Ook rust Dacia de Duster voortaan uit met zes in plaats van vier airbags, kan de bestuurder op het dashboard controleren of de achterpassagiers hun gordels dragen en zitten in de buitenspiegels lampjes die aangeven als er iemand in de dode hoek zit. Het bagagevolume is ook identiek gebleven. Bij de vierwielaandrijver is er 411 liter beschikbaar, bij de normale versie is dat 445 liter.
Inparkeren
Hoe verder Dacia in zijn vernieuwingsdrang gaat, blijkt uit het feit dat ook de afstemming van de stuurbekrachtiging is aangepast. Het stuur maakt minder omwentelingen en assisteert tot 30 km/h sterker om manoeuvreren en inparkeren gemakkelijker te maken. Dan komt ook de achteruitrijcamera van pas die automatisch wordt ingeschakeld als de achteruitversnelling wordt aangesproken. Het is slechts één van de vier camera’s. Er zitten er namelijk ook in de buitenspiegels en op het front. De beelden daarvan zijn afzonderlijk via het centrale scherm op te roepen. Het MediaNAV systeem beschikt bij de 4WD over een extra scherm die de hellingshoeken toont, alsmede een kompas.
LPG-installatie
In Nederland start Dacia de nieuwe Duster vanaf eind januari met de 1,2 liter turbomotor goed voor een vermogen van 125 pk. Een motor die gezien het niet overdreven gewicht van de auto prima presteert met een acceleratie naar 100 km/h in 10,4 seconden en een topsnelheid van 177 km/h. Deze motor is te combineren met zowel voor- als vierwielaandrijving. De motor doet enorm stil zijn werk en dat komt mede omdat de geluidsisolatie sterk is verbeterd. Een groter isolerend oppervlak en dikke ruiten zijn daarvoor verantwoordelijk. Op de snelweg, binnendoor wegen en ook in drukker verkeer is de Dacia Duster een prettig rijdende allemansvriend. De hoge zitpositie met dito uitzicht werken in zijn voordeel. De lange veerwegen zorgen voor een prima comfort van deze praktisch zeer breed inzetbare SUV. Naast de 1,2 liter turbo brengt Dacia vanaf het voorjaar de bestaande 1,6 liter benzine terug, die in combinatie met een LPG-installatie prijsgunstiger kan worden aangeboden. Deze motor levert een vermogen van 115 pk, maar is uiteraard minder levendig dan de turbo. Waar de 1,2 turbo is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak moet de SCe 115 het met een vijfbak doen. Diesels bouwt Dacia ook, maar geziens het belastingklimaat gaan deze 90 en 110 pk versies aan onze neus voorbij.
Prijzen
Dacia houdt vast aan drie uitrustingsvarianten die voortaan Essential, Comfort en Prestige heten. De instapprijs van 19.280 euro zit precies 300 euro boven die van de huidige Duster en dat betekent dat de prijs-kwaliteitverhouding enorm is verbeterd. De basisversie verlaat de dealer met LED-dagrijverlichting, een DAB+ radio, Bluetooth, Hill Start Assist, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lichtsensor, elektrische ramen op de voorportieren en gordijnairbags. Voor 1.400 euro meer levert Dacia de Comfort met aanvullend mistlampen, cruise control, airconditioning, elektrische spiegels met verwarming, meegespoten portiergrepen en elektrische ruiten achter. Verreweg de meerderheid van de kopers zal voor de Prestige kiezen. Vanaf 22.180 euro biedt deze Blind Spot Waning, MediaNav multimedia, parkeersensoren achter, achteruitrijcamera, middenarmleuning voorin, dakrails, skitplates voor en achter, 17 inch lichtmetalen wielen en een bekleed stuurwiel. De 4WD start als Essential vanaf 22.280 euro en komt als complete Prestige op 25.180 euro. De prijzen van de LPG-versie die lager zullen uitvallen wordt binnenkort bekend gemaakt. Kijk in onze leasevergelijker voor de verschillende mogelijkheden.
Schrijf een review