De nieuwe BMW X3 blijft qua formaat behoorlijk dicht bij het vorige model. De toename bedraagt 5 centimeter in lengte, 1 in breedte en 1,5 in hoogte. Wel is er een behoorlijke winst in de wielbasis. De nieuwe X3 staat namelijk op een iets ingekorte bodemgroep van de nieuwe 5-serie. Ten opzichte van de tweede generatie komt er 6,4 centimeter tussen de wielen bij en dat moet zijn weerslag hebben op de interieurruimte. Datzelfde doet de iets grotere hoogte, want de bodemvrijheid is identiek gebleven.
Ruimte
De winst in ruimte is in ieder geval niet te vinden in het bagagevolume, want dat is volledig identiek gebleven. Nu was vergroting hier ook niet nodig, immers 550 liter is fors voor een typische gezinsauto en na het neerklappen van de achterbank is 1.600 liter het bevredigende resultaat. Dat neerklappen kan met knoppen in de bagageruimte of aan de zijkanten van de zitting. Waar zijn die extra centimeters dan wel in te vinden? Juist, de inzittenden genieten hier van. Want met vier of vijf volwassenen aan boord weet de nieuwe X3 te overtuigen. Ook op de achterbank is er genoeg plaats. Hoofd- en beenruimte zijn prima, zelfs bij een glazen dak zitten de randen niet in de weg. Wat ook fijn is, is dat de afstand tussen de wagenvloer en de zitting voldoende groot is, zodat achterpassagiers niet met opgetrokken knieën zitten.
Materialen
In het premiumsegment worden hoge verwachtingen gewekt op het vlak van afwerking en inrichting. BMW weet natuurlijk als geen ander wat de klant wil, maar toch is te merken dat hoe dichter men bij de vloer gaat voelen en kloppen, de kunststoffen harder worden. Aan de bovenkant is het allemaal dik in orde. Zachte materialen, fraai leer, sfeervolle accenten in materialen en kleuren die de klant wenst. Daarnaast worden er elementen van dashboard, stuur en portierpanelen in aluminium uitgevoerd.
Gebaren
Het dashboard bestaat uit een volledig digitale unit. Twee subtiele aluminium randjes geven nog even de indruk van traditionele analoge klokken, maar tot aan de wijzers zijn ze digitaal. Dat geeft als groot voordeel dat de indeling van het dashboard door de bestuurder zelf gekozen kan worden. Het bekende breedbeeldscherm staat boven de middenconsole en kan op drie manieren worden bediend. Het meest voor de hand ligt de draai/drukknop van het iDrive-systeem tussen de stoelen. Daarop kunnen met een vinger ook letters en cijfers worden geschreven. Bovendien kan met een druk op de knop de spraakbediening worden aangezet zodat de bestuurder zich op de weg kan blijven concentreren. Mogelijkheid drie zijn gebaren, die mogelijkheid biedt de 5-serie ook al. Het is even studeren welke gebaren tot welk gevolg leiden, maar dan is er behoorlijk intuïtief mee te werken.
Samenwerken
Natuurlijk biedt de nieuwe X3 het laatste op het gebied van connectiviteit. Alle mogelijke apparatuur kan worden gekoppeld. Verder zijn diverse standen beschikbaar voor het onderstel. Het aardige daarbij is dat deze mogelijkheden samenwerken met het navigatiesysteem. Wie voor Sport kiest krijgt een duidelijk stugger afgestemde auto. Dat is prima op de snelweg of buiten de bebouwde kom. Als de auto via GPS weet dat er een dorp of stad wordt binnen gereden, dan past het onderstel zich daarop aan, zodat men bijvoorbeeld niet over drempels stuitert.
Motoren
Motorisch biedt de nieuwe X3 geen verrassingen. De nadruk ligt vooral op zuinige 4 cilinders met 2 liter inhoud die te vinden zijn in de 20i, 30i en 20d. Daarnaast zijn er nog twee zescilinders, benzine en diesel. Deze 30d heeft de bekende 3 liter die goed is voor een vermogen van 265 pk. Vooral het vorstelijke koppel van 620 Nm is zeer overtuigend en dat maakt de auto ook een uitstekende trekker voor caravan of paardentrailer. Deze zware diesel mag 2.400 kg trekken. De prestaties zijn van een hoog niveau met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. En het geluid is heerlijk en doet sterk terugverlangen naar een tijd dat er veel meer zespitters werden verkocht. De motor is standaard gekoppeld aan een 8-traps ZF automaat die in iedere X3 aanwezig is. Een bak die zonder schokken schakelt en door zijn grote hoeveelheid trappen een gunstige uitwerking heeft op het brandstofverbruik. Dat ligt in de praktijk rond de 1 op 15 als niet te wild wordt gereden. Alle versies van de nieuwe X3 worden standaard met xDrive vierwielaandrijving geleverd. Een systeem waar de gebruiker geen omkijken naar heeft. De auto leest als het ware de ondergrond en stuurt hier op bij.
Prijzen
Door het instelbare onderstel en de daaraan gekoppelde reacties op besturing en gaspedaal biedt de BMW X3 een brede range qua instellingen, van comfortabel tot sportief. De auto is weer helemaal up-to-date en kan de concurrentie met de nieuwe Audi Q5, Mercedes-Benz GLC en Volvo XC60 weer helemaal aan. De prijslijst begint bij de X3 xDrive 20i voor 59.995 euro. De 20d kost met 68.395 euro flink wat meer. De stap naar deze zescilinder is fors en gaat naar 79.595 euro. Daarna kan het stapelen me de vele opties beginnen. Kijk in onze leasevergelijker voor alle mogelijkheden.
Schrijf een review