Mini Countryman aan de stekker

Driecilinder en elektromotor werken samen

Ook al worden plug-in hybrides in Nederland op dit moment niet meer bevoordeeld in de autobelastingen, wereldwijd zullen dit soort modellen een steeds grotere rol gaan spelen in de transitie naar een lagere milieubelasting. Mini voert een Countryman plug-in ten tonele.

Het is even goed kijken naar de naamgeving. De Country Cooper S All4 bestond immers al van het huidige model. De toevoeging van de letter E staat hier voor een technisch compleet andere auto. Dit exemplaar staat prijstechnisch tussen de Cooper met de 136 pk sterke 1,5 liter driecilinder benzinemotor en de Cooper S die 192 pk haalt uit een 2 liter 4 cilinder.

Elektromotor

De nieuwe Mini Countryman Cooper S E All4 heeft waar het om de verbrandingsmotor gaat dezelfde aandrijflijn als de Cooper. Dat betekent dat onder de motorkap de 1,5 liter huist die uit zichzelf een vermogen levert van 136 pk en een prima koppel van 220 Nm bij slechts 1.250 tr/min. Daarmee levert de Mini al behoorlijk vlotte prestaties. Het merk voegt hier echter nog een elektromotor aan toe. Die levert 88 pk en een koppel van 165 Nm. Daarmee wordt het systeemvermogen tot boven het niveau van de Cooper S gebracht namelijk 224 pk en een koppel van 385 Nm. Nu slokt de auto daarvan meteen een stuk op, omdat het totaalgewicht boven dat van de 2 liter Cooper S ligt. De plug-in weegt 1.635 kg en de Cooper S is al met 1.485 kg op weg.

Dagelijks

Het extra vermogen en koppel zorgen voor een flitsende acceleratie naar 100 km/h in 6,8 seconden, daar waar de 2 liter Cooper S zonder elektrische ondersteuning 7,7 seconden vraagt. In topsnelheid blijkt de louter op benzine lopende versie de 222 km/h te halen, terwijl de plug-in 198 km/h op de teller zet. Geen verschillen waardoor de voorkeur naar de ene of de andere uitslaat. Het voordeel kan afhankelijk van het type gebruiker zitten in het brandstofverbruik. Wie niet te lange afstanden dagelijks aflegt en bovendien daar waar mogelijk de auto aan de stekker hangt, die komt behoorlijk voordelig uit. Wie echter nooit stekkert en altijd het gas onderin trapt, die vraagt energetisch veel te veel en is goedkoper uit met de 2 liter. Een gemiddeld praktijkverbruik is in dit geval ook niet te geven, omdat het volledig afhangt van het aantal keer elektrisch opladen per volle tank. De elektrische actieradius in de praktijk ligt bij niet te lage temperaturen op zo'n 35 kilometer en dat is voor veel mensen voldoende om de woon-werkafstand volledig emissievrij af te leggen.

Soepel

De aandrijflijn kan via verschillende standen worden aangestuurd, net zoals bij alle andere Mini-modellen. In de Eco-modus komt de auto het verst op een liter en kilowatt. Als het maximale van de aandrijflijn wordt gevraagd, is de gebalde kracht van beide motoren samen enorm. Over het geheel genomen rijdt de Mini vooral heerlijk soepel en veelal mooi stil. En dat past weer goed bij de op gezinsgebruik afgestemde karakter van de Countryman. Het klepje waarachter de laadaansluiting schuil gaat zit op het linker voorspatbord. Dat zorgt er wel voor dat er af en toe gepuzzeld moet worden om zo gunstig mogelijk bij een laadpaal uit te kunnen komen. Met een voldoende lange laadkabel is dat doorgaans geen groot probleem.

Groter

Door de batterijen mooi onder de vloer te plaatsen wordt de functionaliteit niet in de weg gestaan. De auto biedt een bagagevolume dat varieert van 405 tot 1.275 liter. Dat is 45 tot 115 liter minder dan iedere andere Countryman. Prettig is wel dat het aanhangwagengewicht met 1.500 kg hetzelfde blijft. De binnenruimte op de vier zitplaatsen blijkt prima, zeker met twee volwassenen voorin en twee kinderen achter. Dat mogen er eventueel zelfs drie zijn. De huidige generatie Mini Countryman is met een lengte van 4,30 meter flink groter ten opzichte van het eerste model en dat is in het interieur goed te merken. De achterbank kan optioneel worden verschoven.

Uitrusting

De inrichting is zoals die van een echte Mini mag worden verwacht. Twee in elkaar grijpende ronde klokken achter het stuur en een eveneens ronde unit op de middenconsole voor boorcomputer, navigatie en audio. Voor de inrichting van het interieur kan de koper van een Countryman Plug-in uit net zoveel mogelijkheden kiezen als de andere versies. Tal van bekledingsmaterialen en kleuren als ook accenten geven de Mini een sterk persoonlijk getint interieur. Ondanks dat de plug-in er maar in één variant bestaat, kan via de optielijst uit enorm veel zaken gekozen worden. De standaarduitrusting omvat onder meer een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, audioinstallatie met stuurwielbediening, bluetooth en aan de buitenkant lichtmetalen wielen, dakrails, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, led koplampen, automatisch inschakelende verlichting en mistlampen voor.

Prijzen

De Mini Countryman is te koop vanaf 29.900 euro als One met een 102 pk sterke 1,5 liter. Vanaf 33.300 euro ligt in het vooronder dezelfde motor met 136 pk. De Cooper S met 192 pk 2 liter kost minimaal 40.400 euro en op hetzelfde niveau (40.494 euro) bevindt zich deze Cooper S E All 4, maar dan zoals de naam al aangeeft met vierwielaandrijving en een automaat. De 2 liter Cooper S All4 met automaat kost minimaal 45.361 euro en dat is flink meer. In onze leasevergelijker zijn alle mogelijkheden qua uitrustingen en prijzen gemakkelijk naast elkaar te zetten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.