Range Rover Velar eist eigen positie op

Historische naam eindelijk gebruikt

Het prototype van de allereerste Range Rover droeg de typenaam Velar op de motorkap. Bijna vijftig jaar bleef die vervolgens in de lade om er nu uit te komen voor een compleet nieuw model.

Range Rover plaatst de nieuwe Velar mooi tussen de compacte Evoque en de Range Rover Sport. De auto heeft een fors formaat en dito binnenruimte. Het rijgedrag is comfortabel.
Range Rover Velar schuinvoor

Het aantal SUV's binnen het leveringsprogramma van Land Rover en Range Rover is groot. Range Rover start met de compacte Evoque met daarboven de Range Rover Sport en de grote Range Rover. Dat betekent dat er tussen de Evoque en de Range Rover Sport beslist nog ruimte bestond voor aanvulling. Qua lengte, breedte, hoogte en wielbasis neemt de nieuwe Velar ook keurig die positie in. Tegelijk valt in eerste aanblik op dat de auto behoorlijk fors toont. Een lengte van 4,80 meter is ook fors, maar het effect van een lange auto wordt nog eens versterkt door het lagere dak en de schuin geplaatste achterruit. Deze eigenschappen worden gecombineerd met alle elementen die bij een Range Rover horen: lage koplampen die ver om het hoekje doorlopen, een roosterachtige versiering op de voorspatborden die in de portieren doorlopen en achterlichten die midden op de spatborden beginnen en optisch met elkaar zijn verbonden.

Zwart dak

Normaal gesproken heeft een Range Rover een zogenaamd zwevend dak, omdat de stijlen zwart zijn. Het dak van de Velar kan in een contrastkleur worden geleverd, in dit geval zwart. En dan verdwijnt het zwevende effect. Dit zwarte dak sluit mooi aan bij andere glanzend zwarte details zoals de lichtmetalen wielen. Strips en accenten zijn eveneens in zwart uitgevoerd. In dit geval rijden we met de R-Dynamic HSE, dat is meteen de meest uitgebreide versie die Range Rover voorschotelt. Dan denk je een complete auto hebben, maar desondanks weet de importeur er nog voor bijna 25.000 euro aan accessoires op aan te brengen.

Schouwspel

Het thema in het interieur is gebroken wit met zwart. Dat wordt behoorlijk consequent doorgetrokken op het dashboard, de deurpanelen en het meubilair. Echt een interieur voor eigenaren die graag hun auto minutieus (laten) poetsen. Omdat diverse elementen, ook het hout, in glanzend zwart zijn uitgevoerd lijkt het scherm bij de knoppen voor de klimaatbeheersing hier naadloos in over te lopen. Met drie draaiknoppen kunnen diverse instellingen worden gekozen. Maar de functie van de knoppen verschilt afhankelijk van wat op het aanraakgedeelte wordt gekozen. Het scherm werkt behoorlijk intuïtief. Netjes daar boven zit het multimediascherm met alle denkbare functies die daarbij horen. Het ligt mooi verzonken in het dashboardlichaam, maar richt zich enigszins op als de motor wordt gestart. Tegelijk komt dan ook de ronde knop van de automaat uit de console naar boven. Nog steeds een fraai schouwspel.

Bagagevolume

Het meubilair is ruim bemeten. Daar biedt de auto door zijn formaat ook alle plaats voor. De ondersteuning van de stoelen verdient een hoog cijfer en hetzelfde geldt voor de instelmogelijkheden. De achterbank biedt een bijna limousineachtige plek voor hoofd en benen. Dashboard en portierpanelen zijn fraai bekleed en afgewerkt met mooie stiksels. Ondanks dat de Velar met tal van voorzieningen standaard de fabriek verlaat zijn alle functies goed te vinden zonder een uitgebreide zoektocht door het instructieboekje. Omdat de auto zich bij uitstek laat inzetten voor lange reizen is een flink bagagevolume niet overbodig. Ondanks dat de Velar in de Range Rover Sport en de Land Rover Discovery zijn meerdere moet erkennen, is een volume van 673 tot maximaal 1.731 liter meer dan behoorlijk.

Beschaving

Dat de Velar mooi tussen de Evoque en Range Rover Sport past, blijkt uit een blik op de prijslijst. Niet alleen de prijspositionering, maar ook het motorenaanbod is daar een bevestiging van. De keuze aan combinaties van motoren en uitrustingsvarianten is zeer royaal. Maar de nadruk ligt toch op de 2 liter 4 cilinders, zowel benzine als diesel. De zescilinders zijn in de minderheid. Benzinerijders kunnen opteren voor de 3.0 V6 Supercharged (P380), terwijl dieselkopers voor de D300 3 liter V6 gaan. Die laatste ligt in dit exemplaar en brengt een fors vermogen van 300 pk op de vier wielen. Daarbij hoort een eveneens vorstelijk koppel van 700 Nm. Voor een auto van dit formaat blijft het gewicht nog net onder de tweeduizend kilo. In een zeer vlotte 6,5 seconden begeeft de Velar zich uitermate waardig naar de 100 km/h en haalt een forse top van 241 km/h. Waar in moderne downsize motoren het geluid en de mooie opbouw van het koppel onderin wordt gemist, laat Range Rover met deze versie van de Velar zien dat er nog een hoop te genieten valt. De motor heeft alles in zich van een beul, maar kent vooral beschaving. Uiteraard heeft een dergelijk flinke motor wel het nodige aan brandstof nodig, maar toch blijft het gemiddelde rond de 1 op 11.

Terrein

Luchtvering zorgt samen met de elektronische aansturing daarvan voor een optimaal comfort en dat ongeacht waar met de auto wordt gereden. Range Rover blijft een specialist in het terrein en van die know-how profiteert ook de Velar. Veel omstandigheden schat de auto uit zichzelf in, maar via het scherm kunnen nog andere functies worden aangeroepen. Hoe er ook met de auto wordt gereden, de Velar blijft indruk maken qua comfort, geluid, prestaties en voorzieningen. Door zijn chique uitstraling is het een model dat onder alle omstandigheden voldoet. Gewoon een kwestie van met de sleutel in de buurt komen. De deurkrukken bewegen zich dan automatisch naar buiten en dan is het instappen en wegwezen.

Varianten

Zoals gezegd levert Range Rover een veelheid aan motoren en varianten in de Velar. Onze leasevergelijker geeft daar een compleet overzicht van. Aan de basis staat de 2 liter diesel (180 pk) die voor 73.800 euro wordt ingezet. De uitrustingsvarianten volgen elkaar op via S, SE en HSE. De 2 liter benzine kent dezelfde opbouw vanaf 75.000 euro. De 4 cilinder diesel kan ook met twee turbo's worden besteld en klimt dan naar 240 pk voor minimaal 81.300 euro. Daarboven zit deze 3 liter V6 diesel vanaf 91.400 euro. Benzinerijders hebben een tweede stap in de vorm van een 300 pk sterke 4 cilinder met daarboven de 380 pk leverende V6 supercharged voor respectievelijk 80.900 en 105.300 euro. De sportiever getinte R-Dynamic kan weer worden gecombineerd met de basisversie, S, SE en HSE en dat brengt deze R-Dynamic HSE op 115.500 euro. De duurste versie is de 3.0 V6 Supercharged First Edition voor maar liefst 147.700 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.