Hyundai Kona toont kracht in compact formaat

Expressieve uitstraling staat voor nieuwe DNA

De Koreaanse industrie nam jaren geleden al een voorsprong in het SUV-segment. Hyundai onder meer met de Santa Fe en de Tuscon, later de ix35. Het is dan ook niet meer dan logisch dat het merk op dezelfde voet verder gaat en nu de compacte Kona lanceert. Een auto met een vernieuwd ontwerpplan.

Hyundai lanceert met de Kona een spannend gelijnde, compacte SUV die meteen weet te overtuigen. AutoVandaag nam de proef op de som.
Hyundai Kona Premium schuinvoor

In welk segment automerken ook een SUV lanceren, succes gloort er nog volop aan de horizon. Steeds meer automobilisten stappen over van een hatchback, stationwagon of ruimtewagen naar een SUV of crossover. Met een lengte van 4,17 meter kan je de nieuwe Hyundai kopen in het compacte segment. Aan de onderkant daarvan zijn modellen te vinden als de Peugeot 2008 en de Renault Captur en aan de bovenkant de Volkswagen T-Roc en Audi Q2.

Drie units

In eerste aanblik is de Hyundai Kona een model met veel expressie. Dat begint al meteen bij het front. De verschillende verlichtingsfuncties zijn niet compact in één unit ondergebracht, maar zitten op diverse niveaus in drie units per kant. De grote grille wordt keurig chroom omlijst en daarboven zit er nog een smalle, extra luchtinlaat. In contrasterende zwarte kunststof worden niet alleen de bumpers van stoere details voorzien, maar zijn ook de spatbordranden fors aangezet. De diverse plooien en lijnen in het ontwerp zijn overduidelijk aanwezig, maar lijken allemaal van nut te zijn. Een speels detail vormen de zwarte elementen die achterruit en zijruiten verbinden en tegelijk de dakspoiler ondersteunen. Ook achter is de verlichting op meerdere niveaus aangebracht. Naast de meer standaard kleuren levert Hyundai op de Kona heerlijk frisse tinten en het dak in contrastkleuren.

Goed afleesbaar

Kleurrijk geldt ook voor het interieur, althans voor deze Premium-uitvoering waarbij stiksels en randjes in stemmig oranje zijn uitgevoerd. De gebruikte materialen zijn van een prima niveau. Niet alles is uit een harde kunststof gemaakt. De verschillende elementen, zoals het analoge instrumentarium, zijn duidelijk qua informatie en goed afleesbaar. Een head-up display zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen beter op de weg kan houden. Ondanks dat veel functies op het centrale scherm geregeld worden, zitten er hier en daar nog wel een aantal normale drukknoppen. Ook het stuurwiel kent de nodige bedieningsorganen.

Neerklappen

De auto biedt plaats genoeg voor vier. De stoelen voorin hebben een zitting die niet al te lang is, maar door de goede zijdelingse ondersteuning zijn er over het zitcomfort geen klachten. De achterbank beschikt over een opklapbare leuning in het midden. In de portieren zijn er bergvakken, maar ook keurige netten tegen de rugleuning van de voorstoelen. Het bescheiden formaat komt enigszins tot uitdrukking in de bagageruimte van 361 liter. Dat is keurig, maar niet meer dan dat. Het neerklappen van de bank levert maximaal 1.143 liter op. Dat zijn formaten waarmee de Kona tegen de onderkant van het C-segment aanleunt. Let wel, C-segment hatchbackmodellen. De vloerplaat kent verschillende hoogte-instellingen, maar dan is het wel van belang dat alles wat zich eronder bevindt wordt verwijderd. Er zitten namelijk wat piepschuim bakjes onder.

Motoren

Hyundai levert in de Kona in eerste instantie twee benzinemotoren. Later komt er nog een diesel (1.6) en een volledig elektrische uitvoering (medio 2018). De 1,6 liter benzine 4 cilinder levert met 177 pk forse prestaties. De auto haalt bijvoorbeeld een top van 205 km/h en accelereert in 7,9 seconden naar de 100. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is standaard. Door deze technische versie alleen met de twee hoogste uitrustingsvarianten te combineren zijn ze behoorlijk aan de prijs. De nadruk ligt in Nederland logischerwijs op de 1 liter 3 cilinder met turbo. Hyundai levert alleen de variant die 120 pk voortbrengt en een koppel van 172 Nm tussen 1.500 en 4.000 tr/min. Een motor die voor de meeste kopers meer dan voldoende is. De auto sprint in 12 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 181 km/h. Tijdens het rijden komt deze motor voldoende stil en kwiek over. De vraag is alleen of met een aanhanger van 1.200 kg er nog zoveel gang in zit. Wie dat regelmatig doet, kiest toch liever voor de 1,6 liter.

Aanwinst

Het rijgedrag van de nieuwe Hyundai Kona is goedmoedig en voorspelbaar. De auto voelt stevig aan, helt niet overdreven in bochten en geeft over het geheel een volwassen gevoel. Ondanks zijn compacte afmetingen voelt de Kona groter aan dan ie in werkelijkheid is. Dat komt mede door de hoge zitpositie en het bijbehorende uitzicht. Een compacte SUV die karakter toont zowel qua uitstraling als rijgedrag en zodoende een aanwinst is in het segment.

Prijzen

Hyundai start de Kona bij de 1.0 T-GDI i-Drive voor 21.995 euro. Er zijn concurrenten die goedkoper zijn, maar die hebben doorgaans minder krachtige motoren of een minder rijke uitrusting. De Comfort-uitvoering komt op 23.495 euro terwijl de Fashion en Premium respectievelijk 26.495 en 29.995 euro moeten opleveren. De stap naar de 1,6 liter met automaat is een flinke. Als Fashion kost die variant 34.995 euro en de Premium komt op 38.495 euro. Kijk in onze Leasevergelijker voor alle prijzen en de exacte uitrusting. Even moet hier de vergelijking worden getrokken met de nieuwe Kia Stonic. Die staat op een ander onderstel, is een stuk lager en heeft ook minder hoogte in het interieur. Voorzien van dezelfde turbomotor is de Stonic echter duurder, maar omdat er ook een non-turbo motor worden geleverd is de vanafprijs gunstiger.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.