Kia Stonic zet iedereen op het verkeerde spoor

B-segment hoog op de poten in plaats van SUV

Met de nieuwe Stonic volgt Kia geen bestaand model op, maar maakt de range in het B-segment breder. De auto maakt de indruk van een compacte SUV, maar is het hier niet de schijn die bedriegt? AutoVandaag nam de meetlat erbij en ging met de Stonic op weg.

Kia breidt met de nieuwe Stonic het aanbod in het B-segment uit. De auto leunt op onderstel en techniek van de Rio en heeft een SUV-achtige uitstraling.
Kia Stonic 1.0 T-GDI achterlicht

Omdat er een concernverbintenis is tussen Kia en Hyundai en beide merken daardoor bodemgroepen en aandrijflijnen gezamenlijk ontwikkelen en gebruiken, volgt de een vaak de ander. Nu vrijwel tegelijk deze nieuwe Kia Stonic en de Hyundai Kona in de showroom verschijnen, lijken de onderhuidse overeenkomsten groot. Maar niets van dat al. Waar de Kona op een nieuwe bodemgroep staat en een echte SUV is, borduurt de Stonic voort op het thema van de Kia Rio. Daar komt namelijk het onderstel vandaan. De Stonic staat wel wat hoger op de wielen en heeft een wat meer hoekige, stoere carrosserievorm. Maar veel verder dan een magere crossover komt het model niet.

Hatchback

Met een lengte van 4,14 meter valt de Stonic 7,5 centimeter langer uit dan de Rio. Ook is de nieuweling 3,5 centimeter breder en hetzelfde aantal centimeters hoger. Die extra hoogte komt vooral omdat de Stonic hoger op zijn wielen staat. Dat heft elkaar zo op, dat er binnenin niet meer hoofdruimte wordt geboden. Feitelijk houdt Kia de 'kijker' optisch voor het lapje. De Stonic is een wat groot uitgevallen B-segment hatchback die hoger op de poten is gezet. Niets meer en niets minder.

Felle kleur

Dat zegt overigens niets over het ontwerp zelf, want dat is uitermate geslaagd. De auto maakt een haast Europese indruk met trekjes van de Mercedes-Benz A-klasse en de Renault Clio. De hoekige neus zorgt voor een stoer accent. Datzelfde doen de zwarte randen langs de wielkasten en onder langs de portieren. Aluminiumkleurige accenten zijn er rond de grille, langs de dakrails en onderaan de bumpers. Deze ExecutiveLine staat voor de hoogste rangorde qua aankleding en rolt op 17 inch wielen met 205/55 banden. Kia volgt de trend die Renault met de Captur heeft ingezet voor wat betreft vrolijk kleurgebruik. Het dak kan namelijk in een contrastkleur worden gekozen. In dit geval zwart, maar oranje behoort ook tot de mogelijkheden. De Stonic kan een stevige, felle kleur goed hebben.

Harde kunststof

De gelijkenis met de huidige Rio wordt meteen duidelijk na het openen van de portieren. Het dashboard is vrijwel identiek. Alleen de inrichting van de centrale balk wijkt iets af, maar instrumentarium, stuurwiel en de plaatsing alsook de uitvoering van alle bedieningselementen is identiek. Dat is natuurlijk geen schande. Wat wel opvalt is dat ondanks de hogere prijs ten opzichte van de Rio alle gebruikte materialen van dashboard en portierpanelen uit een keiharde plastic zijn gemaakt. Dus ook de delen waar je als bestuurder met je knieën tegenaan komt. Waar bij veel auto's de bovenkant van het dashboard van een zacht materiaal is gemaakt, is ook hier alleen hard kunststof te vinden.

Ruimte

Door de logische plaatsing van de verschillende elementen is het een kwestie van instappen en wegrijden in de Kia Stonic. Behalve als de bestuurder zijn telefoon wil koppelen, dat staat de auto alleen toe bij stilstand. Dat is een goede zaak! De stoelen en portierpanelen zijn ook rechtstreeks uit de Rio overgenomen en voldoen prima. Er is gezorgd voor grote portiervakken. De ruimte op de achterbank is normaal voor een auto uit het B-segment. Het bagagevolume varieert van 335 tot 1.235 liter en dat betekent dat de Stonic achter de achterbank maar 10 liter meer biedt dan de Rio.

Motoren

Motorisch zijn er op dit moment drie mogelijkheden. De 1,6 liter diesel lijkt voor Nederland niet van belang. Kia start het model met de 4 cilinder 1,2 liter goed voor 84 pk. Een brave motor zonder pretenties. Het lijkt wel alsof Kia de motor heeft genomen om de instapprijs gunstiger te maken. Typisch dat waar de Rio met een 100 pk 1,2 liter driecilinder met turbo begint die motor bij de Stonic wordt overgeslagen. De nieuweling heeft namelijk de 120 pk versie van deze motor. Mede dankzij een flink koppel van 175 Nm weet de relatief lichte Stonic (1.085 kg) lekker vlot te presteren. In 10,3 seconden staat de 100 km/h op de teller en de auto zet een topsnelheid neer van 184 km/h. Op dat vlak kan de Stonic met de vlotste vertegenwoordigers uit het B-segment mee. Het brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 1 op 14 en dat is normaal te noemen.

Rijden

Qua onderstel stemt de Kia Rio tot volle tevredenheid en datzelfde kan gesteld worden over de Stonic. Een hoger geplaatste carrosserie zou wat meer instabiliteit moeten vertonen. Maar Kia heeft de spoorbreedte zowel voor als achter groter gemaakt en dat lost dit probleem aardig op. Op alle soorten wegdek gedraagt de auto zich prima neutraal en zorgt niet voor onverwachte en onaangename verrassingen. Net als de Rio heeft de Stonic een goedmoedig karakter.

Prijzen

Kia start de nieuwe Stonic bij 18.995 euro voor de basisversie met de 1,2 liter 4 cilinder. Standaard heeft de EconomyLinie centrale vergrendeling, keyless entry/start, elektrische ramen voor, een start/stop-systeem, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrische spiegels en mistlampen voor. Daar ontbreken toch wel en aantal zaken aan die de moderne automobilist graag heeft. De ComfortLine kost meteen 20.395 euro en biedt een handbediende airco, audio-instalalatie met Bleutooth en audio-ingangen. Pas een niveau hoger krijgt de Stonic lichtmetalen wielen, navigatiesysteem met groot kleurenscherm en komt dan meteen op 21.595 euro als ComfortPlusLine Navigator. Dat is ook meteen het instapniveau van de 1.0 T-GDi die aldus op 22.995 euro uitkomt en feitelijk de versie is die men moet hebben. Via de DynamicLine komt de auto op deze ExecutiveLine die onder meer met leer en volautomatische klimaatbeheersing en 17 inch wielen uitkomt op 25.495 euro. Dat is veel geld, het bedrag ligt heel dicht tegen een middenklasse SUV. Alhoewel, de even zo rijk aangeklede Kia Rio vijfdeurs ExecutiveLine kost ook al 23.735 euro. Kijk in onze Leasevergelijker ook voor de Business-uitvoeringen met dieselmotor.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.