Volkswagen heeft vertrouwen in het SUV segment en is van mening dat de rek er nog (lang) niet uit is. Vandaag de dag is al één op de drie verkochte auto’s een SUV(-achtige) en tegen 2027 heeft het segment volgens de fabrikant een aandeel van 37% in het totaal. Reden voor Volkswagen om het aanbod in deze klasse flink uit te breiden. Zo is recent de Tiguan Allspace geïntroduceerd, volgt in 2018 een gloednieuwe Touareg en mogen we in 2019 de T-Cross verwelkomen, een model onder de T-Roc.
Kiezen maar!
De T-Roc staat stoer op zijn wielen dankzij een korte overhang voor en achter in combinatie met de relatief forse spoorbreedte en de coupé-achtige C-stijl. Elf verschillende exterieurkleuren en vier afwijkende tinten voor het dak maken dat er best wel wat te kiezen is. Toch houdt Volkswagen de keuze ‘beperkt’ tot in totaal 24 exterieurcombinaties om de koper tegen zichzelf in bescherming te nemen en exorbitante combinaties uit te sluiten. Een felle exterieurkleur staat hem in ieder geval goed en geeft net dat beetje extra jeu aan het voor Volkswagen begrippen opvallende model. Zoals tegenwoordig gebruikelijk heeft ook de LED-dagrijverlichting van de T-Roc een eigen signatuur, met uitzondering van het basismodel dan, dat het moet stellen met dagrijverlichting in de vorm van een rechte strip in de voorbumper.
Harde plastics
De consument in deze klasse houdt van personaliseren, althans dat is toch de visie van menig fabrikant. Ook Volkswagen geeft gehoor aan deze wens. Anders dan bijvoorbeeld de Tiguan kan de decorinleg in een opvallende kleurstelling worden uitgevoerd. In plaats van saai zwart maakt een felle kleur het interieur stukken frivoler. Zeker als ook voor een bijpassende stoelbekleding wordt gekozen. Het vraagt enige durf, maar je zal er geen spijt van krijgen. Geen zorgen voor de wat behoudend ingestelde koper; er zijn ook minder opvallende kleuren te bestellen.
Het dashboard oogt op het eerste gezicht best fraai, maar is opgebouwd uit harde plastics. Volgens Volkswagen een bewuste keuze ‘na uitgebreid onderzoek onder de beoogde doelgroep’, maar het doet wat mij betreft toch wat afbreuk aan het algehele kwaliteitsgevoel in het binnenste. Alleen de bedieningstoetsen en het stuurwiel voelen zacht aan.
Draadloos laden
De T-Roc leunt uiteraard op het modulaire MQB platform waarop ook de Tiguan is gestoeld, maar is wel 25 centimeter korter dan zijn grotere broer. Voorin is het goed toeven, achterin daarentegen is de beenruimte de beperkende factor. Met mijn 1,83 meter lengte raken mijn knieën de rugleuning van de voorstoel. Hier mis je toch echt wel wat centimeters. De bagageruimte daarentegen is voldoende ruim met een inhoud van 445 liter, te vergroten tot 1290 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Ook aan opbergvakjes geen gebrek; in het vak achter de versnellingspook kun je je smartphone draadloos opladen.
De ergonomie voorin is prima voor mekaar, het optionele infotainmentsysteem is naadloos geïntegreerd in het dashboard en laat zich intuïtief bedienen. Alleen het instellen van het eveneens tegen meerprijs beschikbare digitale instrumentarium vraagt enige gewenning.
Putdeksels
De wielbasis van 2,59 meter is best fors, zeker gezien het compacte formaat. De T-Roc laat zich dan ook besturen als zijnde een Golf. Overhellen in snel genomen bochten is nauwelijks aan de orde. Daarnaast is het onderstel ontzettend vergevingsgezind; putdeksels en andere ongein in het wegdek worden volledig weggefilterd. Zelfs de grote 19 inch wielen onder ons testexemplaar zijn niet bij machte het comfort te verstoren. Uitblinken qua rijeigenschappen doet de T-Roc overigens niet. Zelfs niet met de dikke 2,0 liter TSI motor in de neus, standaard voorzien van DSG automaat en 4Motion vierwielaandrijving. Daar had Volkswagen toch wel wat meer werk van mogen maken. Het gaat allemaal als vanzelf, bijna op het saaie af.
Helaas konden we tijdens onze eerste kennismaking alleen met de topmodellen rijden. Het te verwachten volumemodel voor Nederland, de driecilinder 1.0 benzinemotor met 115 pk, schitterde door afwezigheid.
Met een vanafprijs van 25.995 euro is de T-Roc slechts 2.800 euro ‘voordeliger’ dan de instapversie van de Tiguan. De T-Roc is een prima allrounder, maar mist het speelse dat je zou verwachten bij zijn eerste aanblik. De 2.0 TSI met 190 pk, DSG en 4Motion is allesbehalve een koopje met een vanafprijs van 37.290 euro. Het gat daartussen wordt nog opgevuld met een 150 pk sterke 1.5 TSI, waarvan medio november de prijs bekend wordt gemaakt. De diesels (115, 150 of 190 pk) volgen begin volgend jaar.
Schrijf een review