Renault Kadjar bewijst het nut van meer vermogen

Caravanbezitters profiteren maximaal

De trend van steeds grotere motoren is enige jaren terug bruusk tot stilstand gekomen. Kleine turbomotoren maken nu vooral de dienst uit. Renault besloot echter recent om in de populaire Kadjar SUV naast de bescheiden 1,2 liter ook een 1,6 liter te brengen. Is deze extra ademruimte nuttig? Dat zochten we uit tijdens een kennismaking.

Op het gebied van SUV's zet Renault uitgebreid de voordelen in van het concernverband met Nissan. Zo hoeft Renault het wiel niet opnieuw uit te vinden. De Kadjar kent dezelfde basis als de Nissan Qashqai, maar is een tikkeltje groter en heeft een binnen de Renault-lijn passend ontwerp.

Uitstekende basis

De Kadjar verscheen ruim twee jaar geleden en zette het merk meteen op de kaart. Niet helemaal vreemd als we weten dat de meer compacte Captur marktleider is onder de kleinere SUV-modellen. Bovendien kent de auto met de Qashqai een uitstekende basis. En ach, die basis gebruiken beide merken volop bij diverse andere modellen, zodat het bijna niet meer duidelijk te krijgen is wie wat exact heeft bedacht. Doet er ook niet toe.

Tot nu toe kon de Kadjar-koper kiezen uit de 130 pk sterke 1,2 liter benzine die met een koppel van 205 Nm bij 2.000 tr/min behoorlijke prestaties neerzet mede dankzij het niet overdreven gewicht van 1.281 kg. Daarnaast de voor particulieren niet zo aantrekkelijke diesels, een 110 pk 1,5 liter en 130 pk 1,6 liter. Die laatste is overigens de enige die in Nederland met vierwielaandrijving wordt aangeboden louter in de meest complete Bose-uitvoering.

Grotere motor

Maar nu komt daar een tweede benzinemotor bij. Niet vreemd, omdat de 1,6 liter turbo door Nissan in de Qashqai ook al enige tijd wordt aangeboden. Met andere woorden, die configuratie lag al op de plank. De grotere motor levert een prima vermogen van 163 pk, terwijl de winst bij het koppel niet enorm is: 240 Nm bij 2.000 tr/min. Maar de extra cilinderhoud is wel weer merkbaar in het rijgedrag. De auto heeft gewoon voelbaar minder moeite met presteren. Een deel van de winst wordt overigens weer teniet gedaan door het hogere gewicht van 1.365 kg. Maar dat is nog steeds niet overdreven voor een 4,45 meter lang en 1,61 meter hoge auto als de Kadjar. Al wordt de invloed van een lager gewicht wel bewezen door het feit dat de Qashqai met dezelfde motor fractioneel vlotter accelereert. Maar terugkomend op de Renault Kadjar TCe 165, die doet het prima met een topsnelheid van 205 km/h en een acceleratie naar 100 in 9,2 seconden. De motor kan alleen worden geleverd met een handgeschakelde zesbak, terwijl de 1,2 liter als extra mogelijkheid een EDC-automaat kent met dubbele koppeling.

Voordeel

Maar wie is nu daadwerkelijk op zoek naar meer vermogen en koppel? In ons vlakke land zijn de verschillen niet enorm. Bovendien kost die 33 pk maar liefst 3.600 euro extra! Daarvoor moet in de technische gegevens naar de gewichten worden gekeken. De Kadjar TCe 130 mag namelijk een aanhanger trekken van 1.500 kg. Dat volstaat onder normale omstandigheden prima. Maar iemand die met de caravan de bergen in trekt, die zal plezier beleven aan een maximaal trekgewicht van 1.800 kg. Daarmee biedt de Kadjar TCe 165 toch net wat meer reserve. En als het bergop gaat, is deze nieuwe versie zeker ook in het voordeel door zijn hogere koppel. Overigens speelt het voordeel van de hogere trekkracht ook als de auto veelvuldig met volle belading van passagiers en bagage op pad gaat. Dat gaat gelukkig niet volledig ten koste van het brandstofverbruik, want in de praktijk neemt de Renault genoegen met 1 liter op 12,8 kilometer.

Prijzen

De Bose-uitvoering is de meest complete binnen de mogelijkheden van de Kadjar die ook beschikbaar is als Life, Zen en Intens. De basisuitrusting bestaat onder meer al uit cruise control, een 7 inch kleurenscherm, Hill Start Assist, elektrische ruiten en spiegels, airconditioning, audio met Bluetooth, meegespoten spiegels en achterspoiler alsmede hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Als TCe 130 kost deze versie 27.190 euro. Wie voor de TCe 165 gaat, slaat meteen de Zen over en stapt in op het Intens niveau met onder meer Lane Departure Warning, grootlichtassistent, parkeersensoren, R-Link multimediasysteem met TomTom-navigatie, dakrails, skidplates, 17 inch lichtmetaal, privacy glass en een neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel. Wie daaraan nog niet genoeg heeft maakt het stapje naar de Bose met uiteraard een Bose DAB+ premium audiosysteem, 19 inch lichtmetalen wielen, hoogglans zwarte buitenspiegels, bekleed stuurwiel en meubilair in een combinatie van stof met kunstleer. De TCe 165 Intens kost 32.990 euro terwijl de Bose op 34.890 euro komt. Kijk voor alle gedetailleerde mogelijkheden op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.