SsangYong XLV blijft zeldzaamheid

Verlengde Koreaanse SUV

Het Koreaanse SsangYong blijft relatief onbekend. De laatste jaren werd het merk vooral 'gepest' door hoge BPM-bedragen en overeenkomstige consumentenprijzen. Met de komst van de compacte Tivoli heeft SsangYong weer de nodige slagkracht, al wordt dat in Nederland niet in verkoopaantallen vertaald. Dit model krijgt bijval van de verlengde XLV.

SsangYong levert op dezelfde basis als de Tivoli de verlengde XLV, een SUV met veel ruimtelijke mogelijkheden.
SsangYong XLV achterbank

De XLV en Tivoli delen dezelfde, volledig nieuwe door SsangYong ontwikkelde bodemgroep. Sterker nog, tot en met de achterportieren zijn de twee auto's volledig identiek. De XLV is echter bijna 25 centimeter langer en die lengte komt vooral ten goede aan het bagagevolume, omdat de verlening achter de achteras is doorgevoerd.

Uitstraling

Het bagagevolume groeit hierdoor tot 720 liter en dat is fors groter dan bij de Tivoli. De mogelijkheid een extra achterbank te bestellen ontbreekt echter, zodat ook de XLV een vijfzitter blijft. Overigens profiteren ook de achterpassagiers van net iets meer hoofdruimte omdat de auto fractioneel hoger uitvalt. Waar de Tivoli een moderne, vriendelijke uitstraling heeft en de concurrentie aangaat met bijvoorbeeld de Suzuki Vitara, toont de XLV serieuzer en daardoor net wat minder origineel. De auto mag worden vergeleken met net wat grotere modellen als een Kia Sportage. SsangYong vaart qua ontwerpen altijd een eigen koers. Die is soms eigenwijs, andere keren niet aansluitend bij de Europese smaak. En waar het merk de Tivoli uiterst geslaagd heeft vormgegeven, verliest de XLV helaas een deel van die kracht.

Wielophanging

De Tivoli en XLV komen technisch weer volledig overeen. De 1,6 liter benzine- en dieselmotor zijn helemaal nieuw en hebben Europese wortels. De e-XDi, de dieselvariant, levert een keurig vermogen van 115 pk, maar valt vooral op door zijn koppel van niet minder dan 300 Nm. Bij de ontwikkeling heeft SsangYong het gewicht van de XLV beperkt weten te houden. Dat heeft dan voordelen voor zowel de prestaties als het gemiddelde brandstofverbruik. Zo komt de XLV met het grootste gemak royaal meer dan 18 kilometer verder op één liter brandstof. De motor functioneert bijzonder stil, feitelijk is in de auto helemaal geen dieselgeluid waarneembaar. De handgeschakelde zesversnellingsbak werkt voldoende trefzeker. Daarbij hoort een wielophanging die wegoneffenheden prima opvangt en op lange afstanden geen extra vermoeidheid veroorzaakt. De stoelen mogen iets meer zijdelingse steun geven, maar zijn gelukkig voldoende uitgebreid verstelbaar. De ruimte op de achterbank blijkt in orde, alleen is de opening aan de onderkant van de deuren wat beperkt. Dat is soms lastig bij instappen. 'Voeten' willen wel eens buiten de auto blijven hangen.

Opbergruimte

Zo serieus als de buitenkant oogt, zo heeft SsangYong ook het interieur ingericht. In dit geval de meest luxueuze Sapphire uitvoering helemaal in zwart. De uitrusting is dik in orde met onder meer een multimediasysteem voorzien van TomTom en zelfs ventilatie op de bestuurdersstoel. Rondom de vier tot vijf inzittenden biedt de XLV volop bergruimte in de portieren, het dashboard en de console tussen de stoelen. De auto heeft onderin het dashboard een USB-aansluiting en zelfs een mogelijkheid een koppeling via HDMi te maken.

Prijzen

Met een vanafprijs van 29.050 euro heeft de verlengde XLV een benzinemotor. De diesel begint bij 28.950 euro en deze Sapphire diesel komt op 37.150 euro. Vierwielaandrijving behoort eveneens tot de mogelijkheden. Daarvoor geldt bij de Sapphire een meerprijs van niet minder dan 4.240 euro. Ook voorziet het merk in een automaat, maar dan slaat het BPM-spook toe (117 om 154 g/km). De voorwielaandrijver komt als Sapphire dan ineens op 47.650 euro en prijst het merk volledig uit de markt. SsangYong heeft ook een versie op grijs kenteken zonder aanpassingen aan de carrosserie. Dan is de XLV al te koop vanaf 15.990 euro excl. BTW en BPM. Dat is andere koffie. Kijk op onze leasevergelijker voor alle mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.