Peugeot 2008 met sterk karakter

Compacte SUV met blijvend krachtige eigenschappen

De term SUV grijpt fors om zich heen, vanaf het A-segment tot de hoogste regionen schiet het fenomeen wortel. De Franse merken spelen tot nu toe een belangrijke rol in de compacte klasse en de Peugeot 2008 is aldus een belangrijke speler. Hoe houdt de vorig jaar vernieuwde vijfdeurs stand tussen het losbrekende SUV-geweld?

Peugeot voorzag de 2008 vorig jaar van een facelift en weet het model daarmee actueel en concurrerend te houden.
Peugeot 2008 voorstoelen

De 2008 behoort tot de meest succesvolle modellen uit het huidige programma van Peugeot. De aanscherping van de vormgeving zorgt ervoor dat de meest compacte SUV aansluiting vindt bij de recenter gelanceerde Peugeots 3008 en 5008.

Facelift

De populariteit van de SUV en crossover neemt over de hele wereld enorm toe. Klanten waarderen de hoge zit, het stoere uiterlijk en de onverschrokken eigenschappen. Peugeot boetseerde rondom deze wensen en eisen de 2008. Het was de eerste keer dat Peugeot een SUV lanceerde en schoot daarmee direct in de roos. De 2008 draait samen met de Renault Captur mee in de voorste gelederen van de markt voor compacte SUV’s. Vanaf de lancering tot en met het eerste kwartaal van 2016 (vlak voor de lancering van de facelift) liepen er al 585.000 exemplaren van de 2008 van de band. Op het gebied van ontwerp, interieursfeer, rijcomfort, dynamiek en multifunctionaliteit gooit de 2008 hoge ogen volgens de enthousiaste klantengroep. Vandaar dat de wijzigingen die vooruit liepen op de komst van de nieuwe 3008 en 5008 vooral op details werden doorgevoerd.

Vlakke motorkap

Zo voerde de vernieuwde Peugeot 2008 als eerste model in het programma de nieuwe designtaal van het merk. Waar een facelift zich beperkt tot een nieuwe voorbumper, grille en koplampen ging Peugeot met de 2008 nog een flinke stap verder. De vernieuwde compacte SUV is het gemakkelijkst te herkennen aan de voorzijde. De nieuwe grille met facetten groeit qua formaat en staat meer rechtop. De voorbumper komt helemaal nieuw van de tekentafel en omsluit nu de volledige grille. De motorkap is hierop aangepast en ligt vlakker in het front. Daarmee benadrukt Peugeot de stoere uitstraling van de auto. Bovendien zijn de rechtopstaande grille en de vlakke motorkap dé kenmerken van een Peugeot SUV.

Naast de bestaande uitrustingsvarianten breidt Peugeot de 2008 uit met de GT-Line, een sportieve versie die al van de 108 tot en met de 508 wordt gevoerd inclusief de 3008 en 5008. De 2008 SUV GT-Line kent een aantal specifieke elementen om te zorgen voor een meer sportief onderscheid. Zo worden de grille, de dakrails, de lijsten rond de mistlampen, de spiegelkappen, elementen van de dorpels en de dakspoiler in glanzend zwart afgewerkt. Bij deze uitvoering horen tevens 17 inch lichtmetalen wielen. Zoals bij alle nieuwe Peugeot-modellen staat de leeuw weer trots op de grille. De GT-Line draagt een rode Peugeot-vermelding in de omlijsting van de grille en hier en daar GT-Line typeplaatjes. Tot slot siert een diffuser de onderkant van de achterbumper.

Laadruimte

Hetzelfde zwart/rood thema siert het interieur waardoor Peugeot een mooie interactie bereikt tussen binnen- en buitenkant. Prachtige rode stiksels en een rode omlijsting van het instrumentarium zorgen in het interieur voor een bijna spannende toevoeging. De royale ruimte voor vier volwassen en een flexibele laadruimte van 410 tot 1.400 liter blijven uiteraard behouden net als de hoge zitpositie met bijpassend uitzicht. Immers deze elementen en functionaliteit worden zo hoog door de kopergroep gewaardeerd.

Motor

Twee technische opties zijn sinds een jaar nieuw in de 2008. Allereerst kan de 1,2 liter Puretech-motor met een vermogen van 130 pk worden gekozen, naast de bestaande versie van 110 pk. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak presteert deze krachtbron uitstekend. Wie het schakelen liever aan de techniek overlaat, kan nu ook kiezen voor de 110 pk variant gekoppeld aan een zestraps automaat. Handmatig schakelen kan indien gewenst ook met de pook die een + en - stand kent. De 110 pk biedt volop trekkracht en functioneert tegelijk mooi zuinig. Het geluid wordt slechts gedempt doorgegeven, waardoor de 2008 onder alle omstandigheden mooi stil zijn werk doet.

Grip Control

Een nieuwe optiemogelijkheid is Grip Control, een functie die kan worden bediend met een draaiknop tussen de voorstoelen. Er zijn in totaal vijf standen waarmee een elektrisch bediend limited slip differentieel wordt ingesteld. Het systeem biedt onder gladde omstandigheden of op een zanderige ondergrond meer grip. Peugeot levert Grip Control samen met Mud & Snow banden voor een optimaal effect. Op de GT-Line is Grip Control standaard, bij de Allure kan het als optie voor slechts 230 euro worden aangekruisd.

Prijzen

Het aanbod van de Peugeot 2008 SUV is breed met voor elk wat wils. De 1,2 liter Puretech krachtbron levert 82 pk (koppel 118 Nm). Deze vesie kost 21.200 euro in de basis Active uitvoering. Dezelfde motor met turbo haalt 110 pk en 205 Nm en begint als Active bij 23.200 euro. Wie 25.500 euro uitgeeft krijgt de Allure-uitvoering, terwijl de GT-Line op 26.600 euro uitkomt. De krachtigste benzinemotor is dezelfde 1,2 liter turbo die aan 130 pk en maar liefst 230 Nm komt. Die is er als Allure voor 27.250 euro en GT-Line die 28.350 euro op moet brengen. Dieselrijders wordt de 1.6 BlueHDi 120 pk aangeboden. Die is er alleen als Allure voor 29.810 euro. De zakelijke rijder bedient Peugeot met de zogenaamde Bleu Lease varianten. Kijk op onze leasevergelijker voor de exacte prijzen en uitvoeringsmogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.