Binnen de Volkswagen Groep, waartoe Skoda behoort, verovert de driecilinder 1.0-liter met turbo een grote plek. De kleinste stadsauto's tot middenklasse SUV's bedienen zich van deze relatief nieuwe benzinemotor en nu dus ook de Fabia.
Levendig
Voorheen kon de Fabia-koper aan de basis kiezen voor een 60 of 75 pk driecilinder. Daarvan is alleen nog de absolute basisversie leverbaar als Greentech Active. De eerstvolgende stap lepelt Skoda al de nieuwe 1.0-liter driecilinder TSI met turbo voorin. Feitelijk volgt deze motor een reeks voorgangers op. Er kan namelijk worden gekozen uit twee vermogensvarianten, 95 en 110 pk. De 95 pk volgt in de voetsporen van de 75 pk turboloze motor als ook de 1.2 TSI van 90 pk. De variant die 110 pk levert vervangt de net zo krachtige 1.2 TSI, die ook in twee versies bestond. Zoals van een moderne, compacte turbomotor mag worden verwacht, zorgt de 1.0-liter voor volop leven in de brouwerij. Het koppel van 160 Nm is niet alleen fors, deze maximale waarde wordt ook al bij 1.500 tr/min bereikt. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de prestaties. Door middel van het gaspedaal geeft de bestuurder zijn Fabia lekker de sporen. In 10,6 seconden gaat de snelheidsnaald de 100 km/h al voorbij en de auto haalt een topsnelheid van 185km/h. Ook tussenacceleraties om even snel te passeren verlopen lekker vlot. Over geheel genomen is de Fabia met deze motor een lekker levendige auto.
Multimedia
Natuurlijk levert Skoda deze 1.0-liter motor met turbo in beide carrosserievarianten van de Fabia, zowel deze hatchback als de Combi. Skoda behoort tot de schaarse aanbieders van een B-segment stationwagon. De klant kan kiezen uit drie uitrustingsvarianten, Ambition, Drive en Style. In dit geval wordt de Drive voorgereden. Die auto is onder meer al voorzien van sleutelloos openen/sluiten en starten, elektrische ramen op alle portieren, handbediende airco (automatisch optioneel), parkeersensoren achter, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, verstelbare stuurkolom in twee richtingen, middenarmleuning voor en stuurwielbediening van de audio. Bij de Drive-uitrusting hoort ook al een uitgebreid multimediasysteem inclusief navigatie te bedienen op het kleurenscherm boven de middenconsole. Ook Bluetooth en DAB+ maken hier deel van uit. De klimaatbeheersing laat zich nog op een afzonderlijk paneel bedienen.
Vakken
De Fabia is met zijn lengte van 3,99 meter een auto die midden in het B-segment staat. Een groot segment op de Europese markt met een harde concurrentie. Het model weet zich er goed staande te houden, mede dankzij een aansprekende vormgeving en bekende Volkswagen-techniek. Het interieur is door de wat hoekige vormen ruim van opzet, zodat met name ook de hoofdruimte op de achterbank uitstekend is. Skoda schotelt de Fabia-koper een behoorlijk bagagevolume voor met minimaal 330 liter en 1.150 liter als de bank is neergeklapt. Het merk levert handige vindingen om bijvoorbeeld vakken te creëren in de bagageruimte en niet te vergeten de in het tankklepje aangebrachte ijskrabber. Handig en altijd bij de hand.
Bescheiden
Het rijgedrag van de Fabia is veilig en vertrouwd. Zoals gezegd presteert de vijfdeurs lekker vlot, remt trefzeker en gedraagt zich zowel op bochtige trajecten als op de snelweg uitermate stabiel. Eigenlijk zo'n auto die nauwelijks iets te wensen overlaat. Wie een nog rijkere uitrusting wil, klopt bij Skoda aan voor de Style-uitvoering. De onder dit exemplaar aanwezige lichtmetalen wielen zijn een optie die voor een bescheiden meerprijs worden geleverd. Bescheiden is de Skoda 1.0 TSI met zijn brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 16.
Prijs
Skoda begint de Fabia-reeks bij de non-turbo 1.0 60 pk Active voor 14.890 euro. De volgende stap is meteen deze 95 pk-versie in de Ambition-uitgave voor 17.790 euro. Een flinke stap van bijna drieduizend euro voor een aanzienlijk snellere motor en een rijker uitrustingsniveau. De Drive-uitvoering is nog completer en komt op 17.890 euro. Geen enkele reden dus om voor 100 euro extra niet deze rijkere uitrusting te kiezen. Wie gaat voor een zeventrapsautomaat is meteen 21.190 euro kwijt voor de Fabia Drive, maar dan levert de motor ook meteen 110 pk. De meerprijs voor de Combi blijkt uiterst bescheiden met 900 euro. Kijk in de leasevergelijker voor de uitgebreide mogelijkheden binnen het Fabia-programma.
Schrijf een review