De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT

Bommetje in miniformaat

De tweede generatie Renault Twingo werd bewust sportief ingezet. Renault Sport bemoeide zich met het model en dat leverde een vermakelijke sportversie op. Met de huidige derde verschijningsvorm gooit Renault het over een iets andere boeg, maar stuurde het model wederom via Renault Sport.

Vanaf veraf staat de Renault Twingo GT al te stralen in de opvallende kleur Orange Piment, die specifiek is voor deze uitvoering. De uiterlijke veranderingen ten opzichte van de minder bedeelde Twingo-varianten zijn van dichtbij direct te herkennen. Zo staat de auto op fraaie 17-inch lichtmetalen wielen met een eigen ontwerp. De banden zijn precies even breed als bij de Twingo Dynamique (185 voor en 205 achter), maar ze vallen een maatje platter uit om dezelfde omtrek te houden. Waar bij de Twingo al wordt gespeeld met stickers, is de striping van de GT weer een eigen element. Die loopt niet alleen over de zijkanten van de koets, maar ook over het dak en de motorkap. Vervolgens is de GT goed te herkennen aan de toegevoegde luchtinlaat op de linker flank. Een element dat niet bij iedereen waardering krijgt, maar wel lekker eigenwijs staat.

Ver insturen

De uiterlijke toevoegingen vertellen maar een deel van het verhaal. De Twingo GT profiteert van de plaatsing van de driecilinder turbomotor boven de achteras onder de vloer van de bagageruimte. De korte neus biedt slechts plaats aan de radiator en de vulopeningen voor andere vloeistoffen dan de benzine. Daardoor kunnen de voorwielen extra ver insturen met een grote plus voor de wendbaarheid onder krappe omstandigheden. De turbomotor leverde tot nu toe een vermogen van maximaal 90 pk en een koppel van 135 Nm. Behoorlijk wat voor een model uit het A-segment. Maar Renault Sport vond dat uiteraard niet overtuigend genoeg. Zij wisten de bestaande krachtbron verder te kietelen tot een vermogen van 110 pk. Dat is gelijk aan dezelfde motor in de Smart Forfour Brabus. Dit resultaat wordt bereikt door wijzigingen aan de turbo, het inlaattraject, motormanagement en de benzine- en waterpomp. Daardoor neemt ook het koppel toe tot 170 Nm bij 2.000 tr/min. Het resultaat is uiteraard een positieve invloed op de prestaties. De auto sprint in 9,6 seconden naar de 100 km/h en haalt een topsnelheid van 182 km/h. Bijzonder is dat de krachtigste Twingo in de praktijk de meest zuinig blijkt te zijn. Zuiniger dan de SCe 70 en de TCe 90 met EDC-bak.

Veren en dempers

Maar met alleen uiterlijk vertoon en een extra krachtige motor is de Twingo GT er nog niet. De auto vraagt om een aangepaste afstemming van het onderstel en juist daar heeft Renault Sport een behoorlijke winst wetente behalen. De aanpassingen betreffen onder meer het verlagen van het onderstel, terwijl tegelijk ook specifieke veren en dempers worden gemonteerd. Een nabehandeling werd gedaan op de elektronische stabiliteitscontrole en de tractiecontrole. Dat alles blijft niet zonder effect. De stuggere afstemming beperkt het overhellen in bochten en geeft achter het stuur het gevoel alsof het zwaartepunt aanzienlijk is verlaagd. De algehele stabiliteit van de Twingo gaat er enorm op vooruit en daarbij biedt de GT de plus van de betere prestaties. Eigenlijk zou iedere Twingo dit onderstel moeten krijgen.

Driepitter

Het rappe Franse karretje nodigt enorm uit tot maximaal presteren en kijken waar de grenzen liggen. Dat kan overigens behoorlijk ongestraft. In iets te snel genomen bochten zorgt ESP er meteen voor dat het koppel wordt afgebouwd zodat de richtingsverandering zonder kleerscheuren wordt volbracht. Uiteraard is dan wel even voelbaar dat de auto gas terug neemt. Dat mag de pret zeker niet drukken. De vlotte driepitter klinkt best krachtig achterin en laat zijn geluid de vrije loop via een uitlaatsysteem met twee verchroomde uitmondingen onder de achterbumper. De bumpers zijn gelijk aan de optionele exemplaren van de minder gemotoriseerde versies. Daarbij horen smalle zwarte randen langs de spatborden en een diffuserachtige inzet in de achterbumper met bij de GT twee halfronde uitsparingen voor de twee uitlaatmonden.

Presteren

Net als de gewone Twingo beschikt de GT over een handgeschakelde vijfbak. De pook maakt voldoende korte slagen om snel te kunnen schakelen. Als de motor zoveel mogelijk binnen het optimale toerenbereik wordt gehouden, gaat presteren kinderlijk eenvoudig en levert de Twingo GT optimaal genot. Het mag geen pure sportversie worden genoemd vergelijkbaar aan een Clio en Mégane R.S., maar compacte lol biedt dit kleintje volop.

Dashboard

Het interieur blaast qua kleurenpracht een vrolijk nootje mee. De stoelen met aangebouwde hoofdsteunen hebben een witte, kunstlederen contrastrand die om de rugleuning en zitting loopt. Oranje stiksels worden rijkelijk toegepast, terwijl die kleur ook terugkomt in de drie banen op de bekleding. Verder beschikt de Twingo GT over oranje randen langs de ventilatieroosters en rond de pook. Het dashboard is feitelijk gelijk aan de andere Twingo's. De glanzende panelen zijn in donkergrijs metallic uitgevoerd net als de spaken van het stuur.

De standaarduitrusting mag rijk worden genoemd met onder meer een elektronisch geregelde klimaatbeheersing met airco, parkeersensoren in de achterbumper, mistlampen met actieve bochtenverlichting en een regen/lichtsensor. De instaplijsten en aluminium pedalen zorgen er tot slot voor dat Renault Sport er met een gerust hart zijn handtekening op zet. Die staat dan ook te lezen op de genoemde dorpellijsten, op de inleg in de meegespoten strip op de portieren alsmede met chromen letters op de glazen achterklep.

Prijzen

De officiële prijslijst van de Renault Twingo begint bij 11.690 euro. Voor dat bedrag levert de 1.0-liter motor een vermogen van 70 pk. De 0.9-liter turbo met 90 pk is er alleen als Intens voor 15.890 euro. De GT staat nog een flinke trede hoger en kost 18.290 euro. De auto behoort tot een piepklein segment met weinig concurrenten. Kijk in onze leasevergelijker voor alle mogelijkheden van de Renault Twingo.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (36)

De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Ik rij er tijdelijk in, maar liever niet dan wel. Ik kan mijn koppelingsvoet niet kwijt naast de pedaal, er onder of er achter of met opgetrokken been kan wel, maar dat is erg gevaarlijk. Sorry, geen positieve ervaring. Alles is positief, maar hij (zij?) rijdt niet veilig. Het belangrijkste onderdeel.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Klein, rijdt op zich voordelig, niet duur in aankoop, erg kompleet

Minpunten

Erg slechte wegligging, heel erg windgevoelig, achterklep systeem erg onhandig, te weinig ruimte voor de voeten vd bestuurder ; 'koppeling' te dicht tegen de zijkant.
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Wat een geweldige auto! Dit had ik eerder moeten doen.
Allemaal grote auto's gehad, nieuwe vooral maar dit rijdt echt beter.
De Twingo schakelt soepel, is snel genoeg, zuinig en hij ligt geweldig op de weg. Het is elke keer een plezier om in te rijden.
De ruimte van binnen valt mij ook heel erg mee; de achterstoelen kunnen onafhankelijk van elkaar naar beneden geklapt worden zodat ik helemaal geen ruimte te kort kom.
Zuinig in onderhoud en een duurzame motor..wat wil je nog meer?!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Veel ruimte van binnen
Rijdt geweldig
Snel genoeg

Minpunten

geen
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Nu de Smart nog, het tweeling broertje.
Top deze samenwerking met Mercedes.
Al doen ze bij Mercedes een beetje vreemd als je er naar vraagt.
B.v, Kangoo / Citaan enz.
Is totaal anders zeggen ze daar.
De franse kunner er ook wat van. Het hoeft niet altijd Duits te zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig, alles goed gebouwd

Minpunten

tot nu toe nog weinig
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.

Minpunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!

Minpunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!

Minpunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
In maart 2011 kochten wij de Twingo eco 1,5 dci Dynamique. De verschuifbare en opklapbare achterstoelen geeft een enorme ruimte winst. Een lange bestuurder en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Ik heb de auto nu een kleine 6 maanden. er is nog geen maand voorbij geweest zonder een bezoekje aan de garage. Trilling in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Review update van mijn review dd 15 maart 2008 (p.schoenmaker op pagina 1) Jawel,, daar ben ik weer en ik rijd nu inmiddels al.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Jarenlang Twingo gereden. Totaal 5 stuks. Met elke keer een totaal ander gedrag, overdreven elektrische stuuronderstuening, maximum snelheid 188 echt km. Uiteindelijk geëindigd met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
In 2003 mijn eerste 2e hands Twingo gekocht, puur op uiterlijk en kleur. Deze Twingo was uit 1995 en twee jaar geleden heb ik hem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
geweldige gerobotiseerde 5-versnellingsbak Heerlijk bedieningspaneel (ook op stuur) etc. Heeft een zeer ruime laadruimte doordat de achterstoelen in zijn geheel kunnen neerklappen en zelfs met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Na eerst een Twingo 1 gehad te hebben, was ik verrast hoe de uitstraling in de Twingo 2 verbeterd is: van slapgeveerd stadsautootje met vage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Als tussenoplossing een renault twingo van 1993 gekocht. Wat heb ik daar een spijt van. Verwarming wat idd alleen maar lauwe lucht blaast. Auto wat niet.. Lees volledige review.
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
we hebben onze twingo 1.2 in april 2009 aangechaft,rijdt zeer sportief en pittig-daarbij ook zeer zuinig 1:20 is haalbaar. heb ook voldoende zitruimte zowel voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Ik kocht in 1999 een Twingomatic en heb er sindsdien niets anders dan kosten aan gehad : terugroepactie omwille van airbags die spontaan opengingen, benzinemeter.. Lees volledige review.
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Leuk, snel en zeer goed handelbaar. (Met Cup-onderstel.) Vermogen onderin had beter gemogen, ik mis toch wel de turbo. Stoelen zitten perfect, schakelt uitstekend en ziet er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
een Renault Twingo is een mooi weer auto als het om verwarming gaat. Als het buiten koud is of het waait hard, dan is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Vindt het een heerlijk autootje, lekker stil, maar zodra je boven 120 komt ga je het wel horen. Is ie dan ook niet op gebouwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Mijn vrouw rijdt sinds een maand in de nieuwe Twingo met 1200 cc 60 pk eco motor. Vanzelfsprekend geen scheurijzer, maar daar is-tie dan ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Nadat ik mijn Opel Vectra, twee jaar geleden "iets kleiner had gemaakt", waren de centen even op en dus moest ik op zoek naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
wie heeft het nog over de oude twingo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Auto gekocht in 2000 (nieuw) ABS, Airco en stuurbekrachtiging. Ruime auto, zit comfortabel. Tijdens garantieperiode kachelunit + fan vervangen. No problemo. Nu 45000 km op teller. Na garantieperiode: -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
dit is mijn 2 de twingo het rijdt geweldig maar bij mijn eerste was de quickshift steeds kapot elke 3 mnd en deze is na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Ik heb een aantal jaren in een twingo gereden. Heerlijk autootje. Mis hem nog steeds. Ik kon er prima mee uit de voeten, was best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Kocht mijn Initiale nieuw in 2001. Auto met alles erop en eraan. 4 airbags, ABS, radio-cd -bediening aan stuur. c.v., anti hi-jack knop.,schuifdak, leren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
over het algemeen vind ik het een prettig autootje, die me al 2x naar italie en terug heeft gebracht en dit jaar naar spanje brent. motors.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Ik heb altijd grote en zware auto's gereden en nu een Twingo. Ik hield mijn hart vast maar het valt niets tegen. Blijft wel even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Het is een leuk autootje, alleen lijkt hij me neit geschikt om mee te nemen op vakantie. Hij is wel erg zuinig (1 op 16.. Lees volledige review.
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Geweldige auto, ook best voor redelijk lange stukken. Interieur geluid is eigenlijk enige nadeel. Neem voor prestaties wel altijd een 16v. uitvoering (75pk, das.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Mijn oordeel: prima stadsauto, maar voor lange afstanden thuis laten. Absoluut geen auto voor veel gebruik, lange afstanden of lange mensen. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
In het begin vond ik een twingo maar niets,maar vanaf het moment dat ik daar had mee gereden was ik verkocht!We hebben ook nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
leuk model,zeer compleet voor het geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
EEEEEEEEEEEEEEEEEEERG SLECHT PLAATWERK ZIT ZO EEN DEUK IN VERDER PRIMA AUTO.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De sportieve aspiraties van de Renault Twingo GT
Prima, zeer compleet uitgeruste auto voor weinig geld. Erg veel ruimte, ook voor lange mensen. Paar pk's erbij zou prettig zijn, maar dat kon in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5