Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wie als particulier een dubbele cabine Amarok wil kopen met de meest krachtige 224 pk V6 dieselmotor is daar inclusief BTW en BPM maar liefst 91.325 euro voor kwijt. Kortom, onverkoopbaar, veel luxueuze SUV's zijn stukken goedkoper. Maar de pick-up heeft natuurlijk vooral een zakelijke roeping.
4-Motion
De verschillende mogelijkheden bij de Amarok zijn uitgebreid. Het merk biedt drie cabinevarianten aan, allemaal met vier portieren. De zogenaamde Plus Cabine heeft een tussenschot achter de voorstoelen waardoor er achterin een afgesloten laadruimte ontstaat. De dubbele cabine heeft dat schot niet en biedt vier tot vijf zitplaatsen. De dubbele cabine 'lang' profiteert van én de maximale hoeveelheid zitplaatsen en een langere laadbak voor meer praktische mogelijkheden. Juist met deze voor de Nederlandse markt aantrekkelijke versie maken we hier kennis. Uiterlijk is deze variant gemakkelijk te herkennen aan het 'inzetstuk' direct achter de cabine. Hierdoor neemt de laadlengte met 31 centimeter toe. De totale auto meet 5,63 meter in lengte en dat betekent dat de Amarok een serieuze verschijning is. 4-Motion vierwielaandrijving is bij deze variant altijd standaard, alleen de minst krachtige diesel kan met louter achterwielaandrijving worden geleverd.
6.000 kg
Achter het stoere front zit sinds kort een nieuwe 3.0-liter V6 diesel die verkrijgbaar is met 163, 204 en 225 pk. De eerste twee hebben standaard een handgeschakelde zesbak, terwijl de 225 pk is voorzien van een achttrapsautomaat die op de 204 pk als optie mogelijk is. Het maximale koppel van 550 Nm zorgt ervoor dat deze stevige jongen overtuigend weet te presteren. Voor de acceleratie naar 100 km/h is maar 7,9 seconden nodig. Let wel, het gaat hier over een pick-up, een bedrijfwagen die bovendien een topsnelheid heeft van ruim 190 km/h. De motor klinkt krachtig, maar is zeker niet rumoerig, terwijl de automaat heerlijk soepel schakelt. Eigenlijk geeft de Amarok door zijn techniek helemaal niet het gevoel van een bedrijfswagen, maar veel meer die van een SUV. Eén verschil is er wel, de starre achteras met bladveren gedraagt zich het best met belading en is in lege toestand aan de stugge, stuiterige kant. Een groot voordeel van de constructie van de Amarok is dat de 2.023 kg zware pick-up voor zo'n 800 kg aan gewicht mag meenemen en bovendien een aanhanger mag trekken van 3.200 kg. Dat brengt het maximaal toelaatbare treingewicht op maar liefst 6.000 kg. Rijdend met een lege Amarok blijkt de krachtigste motor het brandstofverbruik nog keurig binnen de perken te houden met een gemiddelde van bijna 1 op 12.
Highline
Een blik in het interieur leert inderdaad dat de moderne pick-up op het niveau van de SUV is uitgekomen. Deze Highline versie heeft prachtig leer, een bekleed stuurwiel, elektrische ramen, elektrische stoelbediening, automatische klimaatbeheersing, uitgebreid multimediasysteem, kortom alles wat ook in een topversie van een groot SUV-model te vinden is. De stoelen zijn voldoende groot en bieden een uitstekende ondersteuning, terwijl de bank achterin veel vlakker is en slechts licht is voorgevormd voor drie passagiers die gelukkig volop been- en hoofdruimte hebben. Alles bij elkaar is de sfeer aan boord hoogwaardig en doet de Amarok in niets denken aan spartaanse bedrijfswagens van weleer.
Prijzen
Volkswagen levert de Amarok in de drie genoemde cabinevarianten en daarnaast de drie vermogensversies van de 3.0-liter V6. Verder kan de klant ook nog een keuze maken uit drie uitrustingsvarianten. De prijslijst begint bij 24.950 euro voor de achterwielaangedreven 163 pk met zesbak in de uitvoering Trendline. 4-Motion-vierwielaandrijving kost 1.800 euro extra. Daarnaast is er de Comfortline vanaf 28.400 euro. Dat is ook het instapniveau voor de 204 pk die met zesbak 32.100 euro kost. De 225 pk is er uitsluitend als Highline 4-Motion met automaat vanaf 37.050 euro. De dubbele cabine mogen we in Nederland gevoeglijk vergeten in verband met de eisen op het gebied van grijs kenteken. Daar kan de verlengde versie wel weer aan voldoen. Die begint bij 30.350 euro als Trendline 163 pk met zesbak en achterwielaandrijving. De door ons gereden 225 pk Highline 4-Motion automaat kost in deze versie 42.350 euro. Let wel deze prijzen zijn zonder BTW en BPM. In onze leasevergelijker vindt u de exacte mogelijkheden en leaseprijzen.
Schrijf een review