Een dikke, vette knipoog naar het verleden, dat geeft Fiat met de al weer 10 jaar oude 500. Een groot succes mede ingegeven door de verterende gevoelens die mensen bij het model hebben. Met de nieuwe 124 Spider doet het merk feitelijk hetzelfde zonder het model vanaf de eerst schroef af opnieuw op te bouwen.
14 centimeter
Voor dit nieuwe Fiat-model is een bijzondere samenwerking ontstaan tussen Fiat en het Japanse Mazda. De MX-5 is al sinds 1989 heer en meester in het roadstersegment. De hoog gewaardeerde tweezitter vormt een prima en actuele basis voor Fiat om op voort te borduren. De basis van de nieuwe MX-5 werd genomen om daarop een Italiaanse koets te ontwerpen. Een koets die op de voorruit na niets uitwisselbaars heeft met zijn Japanse evenknie. Uiteraard draagt de auto elementen die naar het verleden verwijzen, naar de vroegere 124 Spider uit midden jaren zestig. Kijk maar naar de groeven in de motorkap, de vorm van de grille en de positie van de koplampen. De vroegere door Pininfarina ontworpen koets klinkt overduidelijk in het nieuwe model door. Met een lengte van 4,05 meter blijkt de Fiat 14 centimeter gegroeid ten opzichte van de Japanse basis.
Softtop
Winst in ruimte levert dat nauwelijks op. Wel biedt de Fiat 10 liter meer aan bagagevolume, maar dat valt te verklaren door de iets meer bolle vorm van het kofferdeksel. De langere koets zorgt bij de Fiat wel voor een meer langgerekte uitstraling. Naast de genoemde voorruit neemt Fiat ook de buitenspiegels en de richtaanwijzers op de flanken van Mazda over. Datzelfde geldt voor het onderdeel dat de berijder het liefst zo min mogelijk in stelling brengt, de softtop. Die werkt net als bij Mazda handbediend. Prima, want het is de snelste manier om een kap te openen of te sluiten. Bovendien kan het met enige handigheid gewoon vanaf de bestuurdersstoel worden gedaan.
Interieur
Aan de binnenkant heeft Fiat maximaal geprobeerd om de verschillen zo groot mogelijk te laten lijken. Het dashboard blijft in grote lijnen identiek. Toch ontwierp Fiat een eigen overkapping van het instrumentarium. Ook de portierpanelen kennen een volledig andere indeling. Daarentegen zitten de bedieningsorganen en hendels wel op identieke plekken. Ten opzichte van de MX-5 durft Fiat bij de 124 Spider meer met kleur te spelen. Bij dit exemplaar contrasteert de felblauwe buitenkant mooi met het abricotkleurige leer.
Italiaanse motor
Waar het om de aandrijftechniek gaat, brengt Fiat zijn eigen motor in. Onder de relatief lange neus huist namelijk niet een krachtbron van Japanse komaf, maar de vertrouwde 1.4-liter turbo van Italiaanse huize. Die levert met 140 pk niet alleen meer vermogen, maar komt door zijn koppel van 240 Nm veel kwieker voor de dag. De motor hangt lekker actief aan het gas. Iedere beweging van het pedaal wordt beloond door een uitnodigende brom in de uitlaat. De viercilinder geeft aan de 124 voor het overgrote deel een ander karakter dan de atmosferische 1.5-liter van de Mazda. Het vermogen van 131 pk is daar meer dan voldoende. Maar het koppel van 150 Nm laat het in vergelijking met de Italiaan afweten. Dat de Fiat-motor krachtiger presteert betekent nog niet dat de auto overdreven dorstig is. Een gemiddelde van 1 op 14,2 blijkt nog steeds voldoende zuinig.
Gooi- en smijtkarretje
Op details na profiteert de Fiat van hetzelfde, beproefde en zeer tot vermaak dienende onderstel van de Mazda MX-5. Een onderstel dat geen enkel probleem heeft met de grote krachten van de turbomotor. Dat maakt van de 124 Spider net z'n heerlijk gooi- en smijtkarretje dat uitnodigt tot een vlotte, sportieve rijstijl. Het maakt niet uit of het droog of nat, koud of warm is. Het rijplezier laat zich nauwelijks beïnvloeden door de stand van de cabriokap. Fiat heeft een uitstekende keuze gemaakt door de Mazda MX-5 als basis te kiezen voor de nieuwe 124 Spider. De Italianen scherpten het concept verder aan en leveren daardoor een net wat vermakelijker rijdende roadster in verrassende kleurstellingen.
Prijzen
Het is logisch dat de Fiat met betere prestaties wat meer geld mag kosten dan de Mazda. Fiat start de 124 Spider bij 35.840 euro, terwijl de Mazda MX-5 al voor 31.880 euro in de prijslijst staat. Fiat kent ook een rijker uitgeruste Lusso-uitvoering voor 38.340 euro. Bovendien kan de Italiaan worden gekozen in combinatie met een automaat. Die mogelijkheid biedt Mazda niet. Abarth levert zijn eigen versie van de 124 Spider met een handbak of automaat. Het vermogen van de 1.4-liter turbo wordt daarin verder opgezweept tot 170 pk, terwijl het koppel van 250 Nm zich op hetzelfde niveau bevindt. De handgeschakelde versie wisselt voor 47.595 euro van eigenaar. Kijk voor de exacte specificaties en prijzen in onze leasevergelijker.
Schrijf een review