BMW 530d Touring biedt volume met klasse

Achteroverleunen in de file

Kort na de lancering van de nieuwe BMW 5-serie sedan volgt nu ook de ruimtelijke Touring. Een auto die meer gebruiksgemak toevoegt, maar aan elegantie nauwelijks inlevert. AutoVandaag ging op stap met de zescilinder diesel, de 530d.

BMW kiest overduidelijk voor een evolutie met de nieuwe 5-serie. Dat bleek al bij de kennismaking met de 520d sedan, maar het gaat eveneens op voor de Touring.

Gebruiksmogelijkheden

Het zal niemand verbazen dat de sedan en Touring exact dezelfde basis hebben met een wielbasis van op 2,5 centimeter na drie meter. De overhang aan de achterkant is bij de Touring met 7 millimeter toegenomen. De koets wint in hoogte bijna 2 centimeter. Alles draait bij dit model natuurlijk om de extra gebruiksmogelijkheden. Door het dak hoger te maken en een stuk verder door te trekken, biedt de Touring meer plaats voor bagage. De sedan scoort al meer dan behoorlijk met 530 liter. Bij de ruimtelijke versie is er 570 liter beschikbaar achter de achterbank en onder de rolhoes. In uitgetrokken toestand beweegt deze hoes automatisch omhoog als de klep wordt geopend. Uiteraard gaat dat bij een auto van deze klasse geheel elektrisch. De bagageruimte is mooi hoekig van vorm en daardoor goed in te laden. De vloer ligt vrijwel op hetzelfde niveau als de bumper. Onder de vloer is nog wat extra ruimte beschikbaar. Ook kent BMW rails aan beide kanten van de bagageruimte waar diverse accessoires in vergrendeld kunnen worden. Denk aan verplaatsbare sjorogen, maar ook bagagenetten. Het neerklappen van de achterbank gebeurt uiteraard in twee delen met behulp van knoppen die direct achter de klep liggen. De neergeklapte bank loopt iets op, waardoor de laadvloer niet honderd procent vlak is. Het maximale volume bedraagt dan 1.700 liter. Daarmee is de 5-serie Touring niet de meest volumineuze in het segment, maar de gemiddelde gebruiker kan er prima mee uit de voeten.

Piping

BMW levert de 530d met louter achterwielaandrijving in één uitrustingsvariant die met behulp van pakketten en losse items geheel aan de wensen van de koper kan worden aangepast. Dit exemplaar heeft de nodige elementen met M-signatuur. Hoever dat gaat bewijst het fraaie leer op de stoelen. In de piping zijn op een paar plaatsen rode, donkerblauwe en lichtblauwe markeringen opgenomen, de kleurstelling van de sportieve tak van BMW. Het donkerbruine hout in deze auto vormt een gewaagde combinatie met de blauwe stiksels van het meubilair. Verder heerst er beschaving, overal waar men kijkt. Fraaie materialen, doordachte bedieningselementen en een prachtige afwerking brengen de 5-serie waar de auto hoort. Nu zal de gemiddelde automobilist zich wel even wegwijs moeten maken in een auto uit deze reeks, omdat de elektronische mogelijkheden behoorlijk ver gaan.

Vertrouwen

BMW levert in het nieuwe model namelijk vergaande mogelijkheden tot autonoom rijden, zeker op de snelweg. De auto houdt zelfstandig koers tussen de lijnen op de weg, remt af en trekt op afhankelijk van het gedrag van de voorganger en neemt in files feitelijk alles van de bestuurder over. Dat rijdt enorm relaxed. Het duurt wel even voordat de bestuurder het vertrouwen heeft dat de techniek het minimaal net zo goed kan.

Comfortabel

In het vooronder van dit exemplaar ligt de bekende 3.0-liter zescilinder in lijn. Een diesel die een flink vermogen levert van 265 pk en een koppel van 620 Nm al bij 2.000 tr/min. Een zeer levendige machine gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Een prima combinatie die veel mogelijkheden laat aan zijn bestuurder. Met een druk op de knop verandert het karakter van de auto. Er kan comfortabel en rustig worden gereden, maar in de Sport-stand wordt de auto meer agressief en extra krachtig. Als alles op scherp wordt gezet sprint de 530d in 5,7 seconden naar de 100 km/h en topt op 250 km/h. De zespitter klinkt onder alle omstandigheden voornaam en op de achtergrond. Omdat BMW een van de beste onderstellen bouwt, heeft de 530d Touring geen enkel probleem om zijn eigen krachten te beteugelen en in goede banen te leiden. De auto is een echte lange afstandloper met een groot uithoudingsvermogen. Natuurlijk is de zespitter dorstiger dan de 2.0-liter viercilinder, maar een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 13,9 is beslist netjes.

Programma

BMW houdt het programma eenvoudig qua opbouw, al komen er nog meer technische varianten aan. BMW belooft zelfs voor het eerst een M5 Touring. De Touring kost als 530d zo'n 3.800 euro meer in vergelijking met de sedan en komt op 76.020 euro. De 520i Touring start vanaf 58.297 euro en de 520d heeft een vanafprijs van 62.768 euro. Dat is tevens de enige versie uit de hele reeks met een handgeschakelde zesbak. Alle andere modellen beschikken over een automaat. Xdrive-vierwielaandrijving is op bijna alle motorversies verkrijgbaar, ook op de 530d. Kijk in de leasevergelijker voor alle mogelijkheden en prijzen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.