De Compass is een compact model, dat gaat wedijveren met onder meer de Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar, Ford Kuga en de Hyundai Tucson. Een drukbezet SUV-segment, dat naar verwachting de komende jaren in Europa groeit van 1,6 miljoen verkopen in 2016 naar twee miljoen in 2020. Het wordt dringen dus in het compacte SUV-segment, aangezien ieder merk zijn graantje op dat vlak wil meepikken. Onderscheidend vermogen moet dan de doorslag geven bij de keuze. In dat licht voert Jeep de 4x4-capaciteiten op. Techniek waarmee het merk van huis uit vertrouwd is. Vanzelfsprekend koppelt het die offroadcapaciteiten aan alle bekende verbindingsmogelijkheden en veiligheidsvoorzieningen. Maar ja, die hebben de concurrenten ook aan boord. Een ander doorslaggevende factor bij aankoop is de prijs. De Compass is met 30.995 euro verre van de meest scherp geprijsde in het segment. Met veel voorzieningen en de luxe aan boord moet die positionering worden verklaard.
Design
Door de zeven luchtopeningen in de grille aan de voorzijde is de auto meteen herkenbaar als een Jeep. Ook de hoekige wielkasten versterken dat beeld. Dat geldt eigenlijk voor de gehele carrosserie, want die heeft aardig wat affiniteit met de grotere Cherokee. De neus is fors, oogt een beetje agressief en vraagt om ontzag. Het lijnenspel aan de zijkant en de iets aflopende daklijn aan de achterzijde ontkrachten die agressiviteit. Ze geven de Compass iets elegants. Aardig detail is de glanzend zwarte van de grille waarbij randen van de zeven openingen wel chroom zijn. De portierruiten lijken optisch uit één stuk te bestaan. ‘Full Windows Surround’ zeggen de Compass-designers. Aan de achterzijde vragen de rechthoekige achterlichten aandacht. Optioneel is een elektrisch te bedienen achterklep. Het zwarte dak verlaagt de carrosserie optisch. De Compass heeft een lengte van 4,40 meter en een wielbasis van 2,63 meter.
Achter de portieren
In het interieur past Jeep mooie materialen toe. Boven de middenconsole komt een trapeziumvorm terug. Daarin heeft het Uconnect-systeem een plaats gekregen. De consument kan kiezen tussen een scherm in de formaten 5-, 7- of 8,4-inch. Daarin schuilen communicatie-, entertainment- en navigatiefuncties. Deze compleet nieuwe systemen maken gebruik van de twee grootste schermen door middel van een hoge resolutie en een hoogwaardige aanraakfunctie. Apple en Android zijn standaard opgenomen in de Limited- en Trailhawk-versies. De bedieningselementen in de middenconsole zijn onder meer de Selec-Terrain-knop, elektronische handrem, airconditioning en oplaadmogelijkheden voor de nodige elektronica. Achter het stuur zit in de uitvoeringen Limited en Trailhawk een 7-inch LED-kleurenscherm. In de andere versies, Sport en Longitude, is dat een 3,5-inch scherm. Daarop zijn zaken als bandenspanning af te lezen. Als er zich een telefoontje aandient verschijnt een hoorn in beeld. De bagageruimte biedt met 368 liter twintig liter meer inhoud dan in kleine broer Renegade. Door de laadvloer te verlagen kan er 438 liter aan bagage mee. De zit is op alle plekken prima. Er is beduidend meer ruimte dan in de Renegade. Ook achterin, waar de aflopende daklijn zelfs voor lange mensen de pret niet drukt.
Onderstel
De Compass staat op een verlengde versie (+8 centimeter) van het onderstel dat ook bij de Renegade wordt toegepast. In combinatie met andere onderhuidse techniek vormt het, volgens de makers, de basis voor de beste offroadcapaciteiten in zijn klasse. Standaard is voorwielaandrijving. De 4x4-versies zijn uitgerust met inschakelbare achteras. Jeep levert in de Compass de 4x4-systemen: Active Drive en Active Drive Low. Laatstgenoemde is als extra voorzien van een kruipversnelling. Beide systemen verdelen indien nodig het beschikbare koppel naar elk wiel. De instelmogelijkheden zijn Auto, Snow, Sand, Mud en Rock als extraatje op de Trailhawk. Laatstgenoemde is voorbehouden aan de Trailhawk. Ook veiligheid is een belangrijk aandachtspunt geweest bij de ontwikkeling. Een veiligheidskooi van meer dan 65 procent gehard staal vormt de basis. Er zijn meer dan zeventig actieve en passieve veiligheidsfuncties leverbaar op de Compass. Teveel om op te noemen. Toch enkele voorbeelden: LaneSence Departure Warning-Plus is een standaard voorziening. Ook ziet de auto andere voertuigen in de dode hoek. Verder kent Adaptive Cruise Control vier niveaus. Een geavanceerd parkeerhulpsysteem met camera staat de bestuurder ter zijde bij het heel strak inparkeren.
Motoren
Jeep levert de Compass in ons land met een keuze uit een benzine en twee dieselmotoren. De 1.4 MultiAir2 turbomotor levert 140 pk bij 5.000 tpm. Het koppel bedraagt 230 Nm en dat met een handbak met zes overbrengingen. Die motor is er ook met 170 pk en een koppel van 250 Nm met negentrapsautomaat en 4x4-aandrijving. De diesels zijn een 120 pk sterke 1.6-liter MultiJet II met een koppel van 320 Nm en handbak. De 2.0-liter MultiJet II is 170 pk sterk en heeft 4x4-aandrijving. Om de komst van de Compass te vieren, brengt Jeep in ons land een Opening Edition op de markt. Zowel de ‘Opening’ benzine (170 pk, 41.990 euro) als diesel (140 pk, 46.990 euro) is vierwiel aangedreven en staat bol van de luxe, daarnaast ook nog een benzine met voorwielaandrijving voor 37.990 euro. Denk bij deze versie aan achtvoudig instelbare voorstoelen, ruitenwisontdooier en lederen bekleding. Maar zoals gezegd start de auto bij 30.995 euro. Kijk voor alle mogelijkheden in onze leasevergelijker.
Kennismaking
Rijden met de Compass is op alle ondergronden verrassend. De 1.4-liter met 170 pk Limited geeft thuis op het asfalt, maar ook in het terrein. De negentrapsautomaat doet niet alleen razendsnel, maar ook zonder schokken zijn werk. In het terrein overtuigt de Limited-uitvoering als er wordt gekozen voor de diverse onderstelinstellingen. De Trailhawk doet op een nog ruiger terrein zijn reputatie eer aan en heeft net wat meer mogelijkheden. Op een verharde ondergrond, waar de auto in ons land hoofdzakelijk wordt gebruikt, koppelt de Compass zijn stoere kwaliteiten aan een prima comfort. Op dat vlak weet de Renegade al aardig te overtuigen. Door de langere wielbasis gaat de Compass nog een stapje verder.
Schrijf een review