Mini Countryman groeit naar maxi

Hoog niveau heeft een prijs

In 2010 lanceerde Mini de vijfdeurs Countryman, een crossover die alles behalve Mini is. De tweede generatie treedt keurig in de voetsporen van de eerste oplage maar groeit verder in formaat. Grote veranderingen zijn er qua concept niet te melden, met uitzondering van extra elektronische voorzieningen.

Als instapmerk van het BMW-concern blijkt Mini een groot succes overal ter wereld. Geïnspireerd op het klassieke, Britse origineel weet de compacte, sportieve driedeurs velen voor zich te winnen. De afgelopen tien jaar heeft het moederbedrijf aan Mini de nodige vleugels gegeven door het programma flink uit te breiden. Daardoor beschikken de kopers van de hatchback inmiddels al langere tijd over alternatieven om in door te groeien.

Design

De Mini Countryman is in de huidige verschijningsvorm 4,30 meter lang, maar liefst 20 centimeter meer dan voorheen. Dat betekent dat de crossover qua formaat nu kan concurreren met onder meer de Nissan Qashqai en Fiat 500X. Kortom, auto’s die het in de markt goed doen. Maar Mini geeft er wel een geheel eigen draai aan en plaatst zich door zijn kwaliteiten en afwerking hoger in de markt. Het is grappig om te zien hoe de basiselementen van een echte Mini in deze aanzienlijk grotere auto zijn verwerkt. Zo blijven bijvoorbeeld de koplampen in positie als de motorkap wordt geopend. Maar ook de vorm van de achterlichten, de afgeronde hoeken en het ‘zwevende’ dak gaan allemaal terug naar het origineel. Mini levert zijn crossover bovendien in aantrekkelijke kleuren, dus volop alternatieven voor het standaard zwart, grijs en wit. Gelukkig weten Mini-kopers dat te waarderen. Mini is een merk waarin je als berijder kleur mag bekennen. De Countryman voegt er diverse stoere details aan toe zoals dakrails, grote wielen, brede spatbordranden en aluminium beplating onder de bumpers. Het grappige is dat als de Countryman helemaal geïsoleerd staat van andere auto's, het model helemaal niet zo groot overkomt. Pas geparkeerd in een rijtje komt de ware aard naar boven.

Interieur

Is het een sterkte of een zwakte als een ontwerper binnen hele strakke voorwaarden een auto moet tekenen? Want zoals de buitenkant volop typische Mini-details vertoond, zit ook het interieur er vol mee. Kijk maar naar het dashboard. Een kleine unit met twee ronde klokken hoort inmiddels standaard bij iedere Mini. De grote stationsklok van weleer in het midden heeft door de jaren heen een andere functie gekregen dan de snelheidsmeter. Daarin is al weer jaren een digitaal scherm geïntegreerd met daarop alle bijbehorende functies als audio, navigatie, telefoon en diverse voertuiginstellingen. In die laatste categorie moet de gebruiker met grote regelmaat flink zoeken om bepaalde functies te kunnen vinden. Gelukkig is ook het instructieboekje geïntegreerd. Daarin kan gemakkelijk een zoekwoord worden ingevuld en volgt daarna de uitleg.

Een ander Mini-item zijn de verchroomde schakelaars die zowel in de console als tegen het dak worden ingezet. Omdat deze lang niet altijd logisch geplaatst zijn, is het in het begin wel een beetje zoeken. Laag in de console zit hier ook de rode startschakelaar tussen.

Materialen

De gebruikte materialen zijn van een hoog niveau en dat is één van de terreinen waarop de Mini zich binnen bescheiden afmetingen als premium neerzet. Of het nu om de kunststoffen gaat van dashboard en portierpanelen of het fraaie, optionele leer van het meubilair, het voldoet allemaal aan hoge verwachtingen. De stoelen zijn, zoals bij iedere Mini, kort van zitting, maar doordat in dit geval de voorkant kan worden verschoven, wordt een betere ondersteuning van de bovenbenen verkregen. De ruimte op de achterbank blijkt heel behoorlijk, maar ook hier is de zitting kort. De hoofdruimte laat nergens te wensen over.

Spelen met kleuren kan ook in het interieur, of men nu kiest voor stof of leer. Het prachtige mokkakleurige leer contrasteert fraai bij de blauwe buitenkleur. Het is best even puzzelen met de vele mogelijkheden, maar iedereen kan een geschikte combinatie vinden.

Motoren

Mini levert in de Countryman louter motoren die ook uit andere Mini’s bekend zijn. Aan de basis staat de 1.5-liter driecilinder met turbo die met 136 pk al voldoende krachtig is voor normale prestaties. Op de tweede trap staat de Cooper S met een 2.0-liter viercilinder met turbo. Die levert maar liefst 192 pk en een koppel van 280 Nm. Dat is natuurlijk meer dan voldoende en zorgt voor uitermate vlotte prestaties. In dit geval beschikt de auto ook over een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Een prima combinatie die zorgt voor een goede mix van sportiviteit en comfort. Op verschillende manieren kan de bestuurder kiezen uit welk karakter hij of zij van zijn of haar Mini Countryman verwacht. De automaat kent een normaal en sportief schakelprogramma en kan eventueel ook nog handmatig worden bediend. Daarnaast zit er een ring rond de pook waarmee voor drie instellingen kan worden gekozen van Eco, via normaal naar Sport. In dat laatste geval reageert de auto feller op bewegingen van het gaspedaal, terwijl ook de besturing strakker wordt. Nu past een kartachtig karakter niet direct bij een crossover, maar Mini nut het concept wel zo optimaal mogelijk uit. Wie voor optimaal presteren kiest haalt de 100 km/h in een 7,5 seconden en topt op 225 km/h. Nodig? Nee! Leuk? Beslist!

Functionaliteit

Mini heeft goed begrepen dat de Countryman een gezinsauto is en dat betekent dat de auto niet alleen genoeg ruimte achterin biedt, maar ook minimaal 450 liter aan bagageruimte biedt. Na neerklappen van de bank groeit dit tot 1.390 liter. Ook qua onderstelafstemming blijkt de Countryman voldoende vergeeflijk, al blijkt het veergedrag wel afhankelijk van het formaat wielen. Over het geheel genomen maakt de Mini Countryman een frivole, maar tegelijk zeer serieuze indruk door zijn techniek en rijgedrag. Het brandstofverbruik van de 2.0-liter met automaat valt een beetje tegen met een gemiddelde van krap 1 op 11,5.

Prijzen/Uitvoeringen

Mini biedt de Countryman in diverse uitrustingsvarianten, maar het grootste verschil wordt verkregen door te kiezen uit pakketten en losse opties. De instapversie is de Cooper 1.5 met handbak voor 32.900 euro. Wie gaat voor de extra kracht van de 2.0 Cooper S, die is miniaal 39.900 euro kwijt of 41.304 euro voor de automaat. Vrolijk optellend in de optielijst kan iedereen met gemak de auto op een prijs royaal boven de 50 mille krijgen. Het aardige is dat dat van Mini ook wordt geaccepteerd. Kijk in onze leasevergelijker voor de leaseprijzen en verschillende mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.