Kia Picanto, volwassen zonder te groeien

Debuterende elektronica in A-segment

Het Koreaanse Kia behaalt in Nederland bijna de helft van haar verkopen met de kleine Picanto. Het model wordt wereldwijd succesvol verkocht en daarom vormt de lancering van een nieuwe generatie een belangrijk nieuwsfeit. Maar hoe nieuw is de derde verschijningsvorm daadwerkelijk? AutoVandaag zocht het uit tijdens de eerste kennismaking.

Op het moment dat een autofabrikant ‘nieuw’ van de daken schreeuwt en het betreffende exemplaar qua lengte, breedte en motorenaanbod identiek lijkt, is het zaak op je qui vive te zijn. Maar Kia mag de nieuwe Picanto met recht nieuw noemen. De basis van de compacte vijfdeurs geeft daar alle aanleiding toe. De bodemgroep is volledig nieuw ontwikkeld en zal binnen afzienbare tijd ook worden ingezet voor de volgende generatie Hyundai i10. Binnen Hyundai-Kia kreeg de laatste al vaker de primeur van nieuwe onderstellen.

Design

Uit onderzoek weet Kia dat kopers van een model uit het A-segment de bescheiden afmetingen als belangrijk aankoopargument zien en dat verklaart waarom de Picanto niet is gegroeid. Alleen in hoogte nam de koets fractioneel toe. Belangrijker is dat de wielbasis met 15 mm toeneemt. Dat lijkt wellicht bescheiden, maar als dit ten goede komt aan de beenruimte voor de achterpassagiers, dan zet dat beslist zoden aan de dijk.

Worden de laatste versie van de bestaande Picanto en het nieuwe model naast elkaar gezet, dan blijkt al snel dat Kia geen grondige wijzigingen aan de vorm heeft doorgevoerd. Binnen de vrijwel identieke afmetingen streeft het merk er wel naar om met name het front optisch breder te maken. De koplampen zijn van het formaat aquarium, terwijl de chromen belijning van de grille de breedte benadrukt. Afhankelijk van de uitrustingsvariant bestaan er meerdere mogelijkheden. Zo levert Kia het model met twee typen koplampen en wordt de GT-Line-versie bedeeld met een scherper gesneden voorbumper met contrasterende elementen. Die contrasten worden dan overigens ook gelegd op de skirts en achterbumper. Ook achter is er verschil, niet alleen in de bumper, maar eveneens in de verlichting die bij de duurdere versies met LED’s wordt ingevuld. Het C-vormige ontwerp kent zijn origine in de bestaande verschijningsvorm. Het profiel van de nieuwe Picanto vertoont ook een gelijkenis met de Rio, vooral door de onderste belijning van de zijruiten die naar achteren iets omhoog knikt. Al bij al tekende de ontwikkelingsafdeling van Kia een licht aangepaste versie van het bestaande model. Dat maakt al duidelijk dat de Picanto qua uitstraling weinig toevoeging nodig had. Wel spreekt Kia nu nadrukkelijk over sportief en sexy. De nadruk daarop komt van de wielen (14, 15 of 16 inch) en de genoemde GT-Line elementen.

Opmerkelijk

Kopers van een auto uit het A-segment gaan voor een formaat dat lekker compact moet blijven voor onder meer probleemloos manoeuvreren in stadsverkeer en handig inparkeren. Tegelijk bestaat er grote waardering voor juist veel binnenruimte. Kia pakt dat voortvarend aan ondanks dat binnen de bestaande afmetingen moest worden gewerkt. Extra ruimte wordt gecreëerd door de grotere hoogte. Opmerkelijk hoeveel hoofdruimte zo’n compacte auto op de achterbank biedt. Verder zorgt de langere wielbasis voor meer ruimte voor de inzittenden en veranderde de plaatsing van het dashboard waardoor met name meer plaats ontstaat voor de benen van de voorpassagiers. Goed gedaan, waardoor de Picanto een ruimere indruk achterlaat dan de buitenafmetingen doen vermoeden. Dat gaat ook nog een stukje verder. De bagageruimte groeit van 200 naar 255 liter. De bagagevloer kent twee niveaus waartussen heel gemakkelijk en met één hand kan worden gewisseld.

Kleur

In tegenstelling tot diverse andere merken durft Kia met kleur te spelen. Niet alleen met opvallende lakkleuren als geel, oranje, rood, felblauw, appelgroen en babyblauw, maar ook met de mogelijkheden in het interieur. Jammer dat die vaak voorhouden blijven aan de hogere uitrustingsniveaus. Maar wie zijn of haar Picanto compleet wil aankleden kan onder meer kiezen voor een bruine stof, jeansblauw, rode accenten op een zwarte basis en het zogenaamde sportsblack.

Hetzelfde kan worden gezegd met betrekking tot andere uitrustingsdetails die door Kia worden aangeprezen als primeur in het A-segment. Daartoe hoort een uitgebreid multimediasysteem en tal van elektronische veiligheidsvoorzieningen. Mooi dat ze verkrijgbaar zijn, maar wel pas na een financiële aderlating. Gelukkig dat de prijsverschillen tussen de diverse uitrustingsvarianten relatief bescheiden zijn.

Motoren

Het motorenprogramma van de Kia Picanto blijft identiek. Aan de basis staat de 1.0-liter driecilinder die een vermogen levert van 67 pk en een koppel van 96 Nm. Gezien het bescheiden gewicht van de auto een prima motor voor ons vlakke land. Rijdend in heuvelachtig terrein blijkt de eerste versnelling met regelmaat nodig om de gang er in te houden. De viercilinder 1.2-liter van 84 pk en met 122 Nm heeft dan net iets meer te vertellen, maar het verschil lijkt niet enorm, ook niet voor wat betreft de geluidsproductie. Kopers van een automaat krijgen altijd deze grotere motor gekoppeld aan de introductieuitvoering. De enige andere variant betreft de GT-Line die niet met de 1.0-liter op de prijslijst voorkomt. Eind 2017 schotelt Kia in de Picanto nog een derde motor voor, een 1.0-liter turbo goed voor 100 pk bekend uit andere modellen van het merk. Hiermee sluit Kia aan bij modellen als de Volkswagen Up! 1.0 TSI en de Renault Twingo GT. Het hoeft geen betoog dat de meest krachtige motor goed zal aansluiten bij het GT-Line karakter.

Het rijgedrag van de nieuwe Picanto overtreft de verwachtingen. Kia zet gewoon een hele goede auto neer die prima weg weet met oneffenheden ondanks de compacte afmetingen. De besturing is net wat scherper geworden. Wel hebben de grote 16-inch wielen met lage banden op de GT-Line een voelbare invloed op het comfort. Kia heeft echter de pech dat concerngenoot Hyundai met de huidige i10 in het A-segment de smaakmaker was en dat ook blijft.

Prijzen/Uitrusting

De Picanto-koper krijgt een veelheid aan uitrustingsvarianten voorgeschoteld, van de eenvoudige EconomyLine tot en met de zeer complete ExecutiveLine en daarboven nog de sportieve GT-Line. De stapjes tussen deze niveaus kosten tussen de 500 en 1.500 euro. De basisversie verlaat voo 11.725 euro de dealer onder meer met een start/stopsysteem, radio met twee luidsprekers, meegespoten bumpers, centrale vergrendeling en getint glas. Bijzonder dat de instapper slechts vier zitplaatsen heeft. Voor een extra hoofdsteun en gordel wordt 500 euro in rekening gebracht! De EconomyPlusLine lijkt aantrekkelijker met airco, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en meegespoten buitenspiegels en deurgrepen. Die komt op 12.475 euro. Kijk voor de (lease)prijzen op onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

Kia Picanto, volwassen zonder te groeien
PS: mijn beschrijving gaat over een Chevrolet Spark bi-fuel, niet over een Picanto.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

zoals genoemd zie onder

Minpunten

idem
Kia Picanto, volwassen zonder te groeien
probleemloze auto, bi-fuel, veel waar voor je geld.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

rijdt net zo goed op gas als op benzine. Nu ruim 200.000 km gereden en zo'n 13.000 euro bespaard door de lpg. Daarmee heb ik de nieuwprijs dik terugverdiend en is de auto gratis.
Dus wie wil een kleine auto op lpg? Ik!

Minpunten

stoel vind ik matig
geen trekhaak mogelijkheid
Kia Picanto, volwassen zonder te groeien
2 dingen in dit artikel waar uit blijkt dat de schrijver alleen zijn eigen beeldvorming volgt.1;waarom zou een particulier in een kleine auto niet veel kilometers willen rijden?dat is maar net hoe comfortabel je wilt rijden en hoeveel geld je er aan uit wilt geven.2;waarom zou er iemand behoefte hebben aan de lpg uitvoering?dat heeft ook met geld te maken,en comfort te maken.
mijn vrouw rijdt ca 30000 kilometer per jaar,vindt de picanto heerlijk rijden en heeft ook liever geen grote auto.met deze kilometers is op gas veel voordeliger rijden als benzine.de mrb is €20,-/kwartaal hoger dan een benzine uitvoering.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

comfort,betrouwbaar

Minpunten

klein gastankje,dus vaak tanken
Kia Picanto, volwassen zonder te groeien
Dit interview geeft een redelijk beeld van van de Aygo. Alleen mijn eindoordeel is anders. Ik heb hem als leenauto drie dagen gehad.

De 1e doodzonde is dat op de stoelen is bespaard. Voor mij een knockoutpunt. Ik start de motor en denk: heb ik een diesel? De acceleratie is inderdaad traag; het went ook niet echt na een aantal dagen. De spuuglelijke radio is van het ramsmateriaal, dat je kent van goedkope Chinese apparaten te koop bij de Action voor € 10. De geluidskwaliteit is dubieus.

Mijn indruk na een zeer beperkte tankbeurt van € 6 was dat de wagen erg zuinig was (1:30), maar dat kan een meetfout van mijn kant zijn. Maar 1:17,6 uit de test is zo onzuinig voor dit type dat je het concept van de kleine zuinige auto ter discussie zou moeten stellen. Mijn gewone auto is een 14 jaar oude Volvo S40 met 1,8 Mitsibishimotor (125 pk/1240 kg) en doet in de zomer 1:16 (winter 1:15). Dus ik heb altijd moeite als het zuinigheidssegment met lage cijfers uit de bus komt. Waar gaat het mis vraag ik me af of zijn de heren fabrianten wederom bezig met "Windowdressing"

De algemene indruk toen ik instapte in mijn 4 maanden jonge Agyo dat hij aanvoelde als 10 jaar oud. En dat overal op is bezuinigd is merk je. Voor mij krijgt deze auto een dikke onvoldoende. Ik check graag mijn mening (ben ik niet te kritisch) dus recent hoorde ik van een kennis dat zij eveneens een Aygo geleend had. Haar oordeel: "een rampauto".
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Uiterlijk
Zuinigheid

Minpunten

Motor
Stoel
Krenterigheid
Kia Picanto, volwassen zonder te groeien
Buiten enkele puntjes zoals aan braam op nhet stuurwiel, een lekende hoofdremcylinder (die trouwens onmiddellijk vervbangen is) en een verbruik dat wat hoger lag dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5