Op het moment dat een autofabrikant ‘nieuw’ van de daken schreeuwt en het betreffende exemplaar qua lengte, breedte en motorenaanbod identiek lijkt, is het zaak op je qui vive te zijn. Maar Kia mag de nieuwe Picanto met recht nieuw noemen. De basis van de compacte vijfdeurs geeft daar alle aanleiding toe. De bodemgroep is volledig nieuw ontwikkeld en zal binnen afzienbare tijd ook worden ingezet voor de volgende generatie Hyundai i10. Binnen Hyundai-Kia kreeg de laatste al vaker de primeur van nieuwe onderstellen.
Design
Uit onderzoek weet Kia dat kopers van een model uit het A-segment de bescheiden afmetingen als belangrijk aankoopargument zien en dat verklaart waarom de Picanto niet is gegroeid. Alleen in hoogte nam de koets fractioneel toe. Belangrijker is dat de wielbasis met 15 mm toeneemt. Dat lijkt wellicht bescheiden, maar als dit ten goede komt aan de beenruimte voor de achterpassagiers, dan zet dat beslist zoden aan de dijk.
Worden de laatste versie van de bestaande Picanto en het nieuwe model naast elkaar gezet, dan blijkt al snel dat Kia geen grondige wijzigingen aan de vorm heeft doorgevoerd. Binnen de vrijwel identieke afmetingen streeft het merk er wel naar om met name het front optisch breder te maken. De koplampen zijn van het formaat aquarium, terwijl de chromen belijning van de grille de breedte benadrukt. Afhankelijk van de uitrustingsvariant bestaan er meerdere mogelijkheden. Zo levert Kia het model met twee typen koplampen en wordt de GT-Line-versie bedeeld met een scherper gesneden voorbumper met contrasterende elementen. Die contrasten worden dan overigens ook gelegd op de skirts en achterbumper. Ook achter is er verschil, niet alleen in de bumper, maar eveneens in de verlichting die bij de duurdere versies met LED’s wordt ingevuld. Het C-vormige ontwerp kent zijn origine in de bestaande verschijningsvorm. Het profiel van de nieuwe Picanto vertoont ook een gelijkenis met de Rio, vooral door de onderste belijning van de zijruiten die naar achteren iets omhoog knikt. Al bij al tekende de ontwikkelingsafdeling van Kia een licht aangepaste versie van het bestaande model. Dat maakt al duidelijk dat de Picanto qua uitstraling weinig toevoeging nodig had. Wel spreekt Kia nu nadrukkelijk over sportief en sexy. De nadruk daarop komt van de wielen (14, 15 of 16 inch) en de genoemde GT-Line elementen.
Opmerkelijk
Kopers van een auto uit het A-segment gaan voor een formaat dat lekker compact moet blijven voor onder meer probleemloos manoeuvreren in stadsverkeer en handig inparkeren. Tegelijk bestaat er grote waardering voor juist veel binnenruimte. Kia pakt dat voortvarend aan ondanks dat binnen de bestaande afmetingen moest worden gewerkt. Extra ruimte wordt gecreëerd door de grotere hoogte. Opmerkelijk hoeveel hoofdruimte zo’n compacte auto op de achterbank biedt. Verder zorgt de langere wielbasis voor meer ruimte voor de inzittenden en veranderde de plaatsing van het dashboard waardoor met name meer plaats ontstaat voor de benen van de voorpassagiers. Goed gedaan, waardoor de Picanto een ruimere indruk achterlaat dan de buitenafmetingen doen vermoeden. Dat gaat ook nog een stukje verder. De bagageruimte groeit van 200 naar 255 liter. De bagagevloer kent twee niveaus waartussen heel gemakkelijk en met één hand kan worden gewisseld.
Kleur
In tegenstelling tot diverse andere merken durft Kia met kleur te spelen. Niet alleen met opvallende lakkleuren als geel, oranje, rood, felblauw, appelgroen en babyblauw, maar ook met de mogelijkheden in het interieur. Jammer dat die vaak voorhouden blijven aan de hogere uitrustingsniveaus. Maar wie zijn of haar Picanto compleet wil aankleden kan onder meer kiezen voor een bruine stof, jeansblauw, rode accenten op een zwarte basis en het zogenaamde sportsblack.
Hetzelfde kan worden gezegd met betrekking tot andere uitrustingsdetails die door Kia worden aangeprezen als primeur in het A-segment. Daartoe hoort een uitgebreid multimediasysteem en tal van elektronische veiligheidsvoorzieningen. Mooi dat ze verkrijgbaar zijn, maar wel pas na een financiële aderlating. Gelukkig dat de prijsverschillen tussen de diverse uitrustingsvarianten relatief bescheiden zijn.
Motoren
Het motorenprogramma van de Kia Picanto blijft identiek. Aan de basis staat de 1.0-liter driecilinder die een vermogen levert van 67 pk en een koppel van 96 Nm. Gezien het bescheiden gewicht van de auto een prima motor voor ons vlakke land. Rijdend in heuvelachtig terrein blijkt de eerste versnelling met regelmaat nodig om de gang er in te houden. De viercilinder 1.2-liter van 84 pk en met 122 Nm heeft dan net iets meer te vertellen, maar het verschil lijkt niet enorm, ook niet voor wat betreft de geluidsproductie. Kopers van een automaat krijgen altijd deze grotere motor gekoppeld aan de introductieuitvoering. De enige andere variant betreft de GT-Line die niet met de 1.0-liter op de prijslijst voorkomt. Eind 2017 schotelt Kia in de Picanto nog een derde motor voor, een 1.0-liter turbo goed voor 100 pk bekend uit andere modellen van het merk. Hiermee sluit Kia aan bij modellen als de Volkswagen Up! 1.0 TSI en de Renault Twingo GT. Het hoeft geen betoog dat de meest krachtige motor goed zal aansluiten bij het GT-Line karakter.
Het rijgedrag van de nieuwe Picanto overtreft de verwachtingen. Kia zet gewoon een hele goede auto neer die prima weg weet met oneffenheden ondanks de compacte afmetingen. De besturing is net wat scherper geworden. Wel hebben de grote 16-inch wielen met lage banden op de GT-Line een voelbare invloed op het comfort. Kia heeft echter de pech dat concerngenoot Hyundai met de huidige i10 in het A-segment de smaakmaker was en dat ook blijft.
Prijzen/Uitrusting
De Picanto-koper krijgt een veelheid aan uitrustingsvarianten voorgeschoteld, van de eenvoudige EconomyLine tot en met de zeer complete ExecutiveLine en daarboven nog de sportieve GT-Line. De stapjes tussen deze niveaus kosten tussen de 500 en 1.500 euro. De basisversie verlaat voo 11.725 euro de dealer onder meer met een start/stopsysteem, radio met twee luidsprekers, meegespoten bumpers, centrale vergrendeling en getint glas. Bijzonder dat de instapper slechts vier zitplaatsen heeft. Voor een extra hoofdsteun en gordel wordt 500 euro in rekening gebracht! De EconomyPlusLine lijkt aantrekkelijker met airco, afstandsbediening op de centrale vergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en meegespoten buitenspiegels en deurgrepen. Die komt op 12.475 euro. Kijk voor de (lease)prijzen op onze leasevergelijker.
Schrijf een review