Positionering
Jaren lang genoten plug-in hybrides van een fors bijtellingsvoordeel. Dat was in de eerste maanden na lancering van de Outlander PHEV zelfs 0 procent en ging vervolgens in stappen naar 15 procent voor auto's die in 2016 werden gekocht. Het kleinere broertje van de Outlander, dat is de ASX. Een auto die qua formaat midden in het middenklasse SUV-segment valt, maar waar het merk zelf en de kopers in ons land jaren geen aandacht voor hebben gehad. Die ASX stamt al weer uit begin 2010. Zeven jaar lang ging de auto zo goed als onveranderd door het leven. Het model maakt gebruik van dezelfde bodemgroep als de Outlander. Dat is onder meer te merken aan de wielbasis van 2,67 meter die bij beide modellen identiek is. Feitelijk kan gesteld worden dat de ASX de vijfzitter is en de Outlander de zevenzitter. In veel gevallen heeft de consument en ook de zakelijke gebruiker aan vijf zitplaatsen genoeg.
Design
De facelift van de ASX betreft vooral het front, althans, daar zijn de veranderingen het meest duidelijk. De ontwerpers hebben zich vooral beziggehouden met de bumper. Daarop wordt meer chroom gebruikt, een materiaal dat in een vrolijke slinger een verbinding legt tussen de koplampen en de ronde mistlampen onderin. Ook de grille en luchtinlaat onderin zijn anders vormgegeven. De koplampen bleven gelijk van vorm en datzelfde geldt voor de motorkap. Knap dat een auto die al zeven jaar oud is met alleen een nieuwe voorbumper zo enorm is opgeknapt. Bij een facelift wordt de achterkant vaak vergeten. Mitsubishi beperkt ook hier de veranderingen tot de bumper. Het zwarte kunststofgedeelte aan de onderkant wordt iets lager gehouden, waardoor het mistlicht nu in het meegespoten gedeelte is opgenomen. Deze zwarte rand wordt overigens over de dorpels en langs de spatbordranden doorgetrokken.
Wordt een vergelijk getrokken met andere zeer populaire modellen zoals de Kia Sportage, Nissan Qashqai en Renault Kadjar, dan blijkt de Mitsubishi ASX qua uitstraling nog prima mee te kunnen.
Interieur
Omdat de ASX tussen de wielen vrijwel gelijk is aan de Outlander betekent dat, dat de geboden interieurruimte voor vijf personen ook identiek is. Voorin biedt de auto meer dan genoeg ruimte. Jammer dat de stoelen, zeker in deze versie met lederen bekleding, wat aan de harde kant zijn. Al blijkt dat na een aantal dagen wel te wennen. De verstelbaarheid is goed, datzelfde geldt voor de zijdelingse ondersteuning. Jammer dat juist de zitting wat aan de korte kant is. De achterbank biedt eveneens voldoende plaats. Twee volwassenen passen er prima, een derde persoon is ook nog mogelijk. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en een opklapbare armleuning in het midden.
De ASX mag dan wel 30 centimeter in lengte missen ten opzichte van de Outlander, het bagagevolume van minimaal 442 liter is meer dan behoorlijk en daardoor komt de auto tussen z'n soortgenoten prima mee. Na het neerklappen van de bank in twee delen groeit dit naar 1.219 liter.
In het interieur bleef vrijwel alles bij het oude. De vorm van het dashboard, de portierpanelen en de vlakverdeling in de stoffering. Het enige punt waar Mitsubishi wijzigingen heeft doorgevoerd is bij de middenconsole en het stuurwiel. Matzwart en aluminiumkleur hebben daar plaats gemaakt voor glanzend zwart met chroom. Maar dat is niet het enige. Mitsubishi heeft ook het infotainment op niveau gebracht. Het gaat dan overigens wel over de meest uitgebreide variant nog steeds gekoppeld aan een Rockford Fosgate-audio-installatie met grote bassbox in de bagageruimte. Helaas neemt die wel wat liters weg van het volume. Het stuurwiel is qua vorm helemaal nieuw inclusief de bedieningsknoppen voor telefoon, audio en cruise control.
Motoren
Mitsubishi beperkt het motorenprogramma tot louter 1.6-liters op naar keuze benzine of diesel. De nadruk van de verkopen ligt beslist op de eerste. Die levert een vermogen van 117 pk en komt tot een koppel van 154 Nm bij 4.000 tr/min. Jawel, er zijn dus nog steeds merken die traditionele atmosferische motoren aanbieden. Gezien het bescheiden gewicht van 1.235 kg functioneert de viercilinder prima. Verwacht geen uitschieters op prestatiegebied, maar ook in heuvelachtig terrein komt de auto prima van z'n plaats. Dat wordt geïllustreerd door een topsnelheid van 183 km/h en een acceleratie naar 100 km/h in 11,5 seconden. Verrassend is dat deze motor, gekoppeld aan een eveneens traditionele vijfbak, behoorlijk spaarzaam met de brandstof omspringt. Een gemiddelde in de praktijk van 1 op 13,5 bewijst dat.
Mitsubishi maakt auto's zonder al te veel poespas. Modellen die doen waarvoor ze bedoeld zijn, gedegen en goed rijden. Verwacht op dat vlak geen uitschieters, maar wel een prima rijgedrag dat voldoende comfortabel blijkt. Een SUV of crossover is ook niet bedoeld om ermee op het scherpst van de snee te rijden. Als gezinsauto voldoet de ASX prima, is voldoende ruim en biedt in de topversie een rijke uitrusting.
Prijs/uitrusting
Zoals gezegd zijn er twee motorvarianten in de vernieuwde ASX. De diesel is volledig op de zakelijke doelgroep afgestemd. Die motor kan dan ook worden gecombineerd met de drie hoogste uitrustingsvarianten, Intense+, Connect Pro en Instyle. De prijzen lopen uiteen van 32.380 tot 34.380 euro. Het benzineprogramma omvat zes uitrustingsvarianten, te beginnen met de Entry voor 21.680 euro en daarmee heeft Mitsubishi een prijsknaller in de hand. Een auto die standaard al voorzien is van airco. In stappen loopt het programma door tot de Instyle die voor 29.680 euro in de prijslijst staat. Specifieke leaseversies levert Mitsubishi van dit model niet. Kijk voor de leaseprijzen in onze leasevergelijker en vraag een offerte aan.
Schrijf een review