De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief

Hoe rijdt Audi's geëvolueerde coupé?

Vrijwel ongemerkt vierde de vorige Audi A5 al weer bijna zijn tiende verjaardag. Hoewel dat niet direct aan de auto af te zien is, werd het langzaam tijd voor een vervanger. Die is er nu, in de vorm van de tweede generatie. Volgens Audi-traditie presenteert de nieuweling zich als een evolutie van zijn voorganger. Wij zochten uit hoe de nieuwe coupé bevalt.

Design

Zoals we van Audi gewend zijn, is de nieuwe Audi A5 wat het design betreft een evolutie van zijn voorganger. Er staat weer een strakke auto, die een soort zakelijke sportiviteit uitstraalt. Met de optionele aankledingspakketten kiest men welke kant wordt benadrukt.

Motoren

Het motorenaanbod van de nieuwe A5 Coupé begint met een 2.0 TFSI Ultra. Die motor levert een vermogen van 190 pk en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een zeventrapsautomaat kan ook worden besteld. De 2.0 TFSI bestaat er tevens in combinatie met Quattro-vierwielaandrijving. In dat geval klimt het vermogen naar 252 pk. Dat vloeit standaard via een zeventrapsautomaat naar de vier wielen. De sterkste benzinemotor hangt alleen in de S5. Dat betreft de 3.0 TFSI met een vermogen van 354 pk, standaard Quattro-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.

Het aanbod aan dieselmotoren is voldoende ruim en vertrouwd. Het aanbod begint met een 2.0 TDI Ultra, die net als de benzineversie over 190 pk beschikt. Ook in dit geval is de handgeschakelde zesbak standaard met optioneel een zeventrapsautomaat. De volgende trede op de ladder is dezelfde motor, maar dan gekoppeld aan vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat. Bovenaan de lijst staat de 218 pk sterke 3.0 TDI Quattro met zeventrapsautomaat. De Audi S5 krijgt vooralsnog geen dieselmotor.

Alle motoren beschikken over een start-stopsysteem met energieterugwinning. De geteste 2.0 TFSI Quattro verbruikt in de praktijk 1 liter op 11,1 kilometer, een fors verschil met de officieel opgegeven 1 op 16,7.

Prestaties/Rijeigenschappen

Waar het uiterlijk van de auto een combinatie biedt van zakelijke en sportieve eigenschappen, komt het rijkarakter meer uit op een mengeling van comfort en sportiviteit. Tijdens het rijden gaat de voorkeur uit naar de rijmodus Dynamic. Doordat de automaat de toerentallen in de andere rijmodi zo laag mogelijk houdt, moet de auto vaak eerst terugschakelen zodra om een (tussen)acceleratie wordt gevraagd. In Dynamic liggen de toerentallen net iets hoger, ligt het koppel gunstiger voor vlot presteren en reageert de auto mooi direct op het gas. Ook vanuit stilstand luistert de Audi in Dynamic net iets vlotter naar de gascommando’s.

Ook in andere opzichten heeft Dynamic de voorkeur. De lagere toerentallen in de andere rijmodi zorgen ervoor dat de motor geregeld net boven de 1.000 toeren draait, wat een zware brom veroorzaakt. Ook stuurt de auto in de andere rijmodi net even lichter dan prettig is. In Dynamic wordt de besturing iets zwaarder en daarmee precies goed. Ook klinkt de motor in Dynamic meteen anders. De 2.0 TFSI produceert dan een mooi, donker geluid dat wat hoger in de toeren overgaat in een sportieve schreeuw. Daarmee nodigt de auto uit tot gasgeven.

Bij constante snelheden houdt de motor zich ook in Dynamic mooi op de achtergrond en dan doet deze nagenoeg onhoorbaar zijn werk. De rijgeluiden bestaan dan alleen uit bandengeruis en – afhankelijk van de snelheid – een beetje wind. Het veercomfort is op het sportieve af, maar het comfort wordt zeker niet uit het oog verloren. Korte oneffenheden voelt de bestuurder goed, langere worden keurig geneutraliseerd.

Ergonomie/Ruimte

De voorstoelen bieden goede ondersteuning en een prettige zit. Alleen als écht sportief gereden wordt, zou wat extra steun wenselijk zijn. Achterin houdt de zitruimte niet over, maar het is te doen. Echter het gebrek aan hoofdruimte maakt dat de achterbank vooral voor kinderen en kleinere mensen geschikt is. Coupé-rijders maken doorgaans echter met maximaal twee personen van hun auto gebruik. De bagageruimte meet een nette 465 liter.

Prijs/uitrusting

De nieuwe Audi A5 staat in de prijslijst vanaf 45.995 euro. Voor dat bedrag rijdt men weg in een Coupé met onder de kap de 190 pk 2.0-liter turbomotor. De standaarduitrusting bevat onder meer een automatisch openende achterklep, warmtewerend glas, MMI-radio, automatische airco, rijstandenselectie, parkeerhulp achter, autonoom noodremsysteem, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen en LED-achterlichten. Ook tot de standaarduitrusting behoort een gordelaanreiker. Dat scheelt ver achter je naar de gordel graaien.

In deze Sport-uitvoering kleedt Audi de A5 verder aan met een lederen stuurwiel, sportstoelen voorin en een opbergpakket. Verder is het exterieur voorzien van chromen en aluminium details.

Het voorlopige topmodel wat sportiviteit betreft is de S5, die vanaf 82.545 euro in de prijslijst staat. Naast de Coupé behoren ook de A5 Sportback en A5 Cabrio tot de mogelijkheden. Die zijn er vanaf respectievelijk 52.065 en 61.665 euro. De S5 Sportback en S5 Cabrio hebben prijzen vanaf 82.145 en 91.495 euro.

Lease

De nieuwe Audi A5 is in de lease het voordeligst als Sportback. Dan is de auto te rijden voor prijzen vanaf 525 euro per maand, met een netto bijtelling vanaf 297 euro. De Coupé en Cabrio zijn er vanaf respectievelijk 526 en 742 euro per maand, met netto bijtellingen vanaf 300 en 405 euro. Weten wat de Audi A5 kost in jouw specifieke situatie? Stel de auto dan geheel naar wens samen in de leasevergelijker en vraag een offerte aan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Deze schitterende auto heb ik nu bijna een jaar en heb er inmiddels 56.000 km mee gereden. Iedere dag stap ik met een big smile.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Momenteel heb ik de A5 2.0 T Cabrio en wellicht heb ik een maandagochtendmodel maar ik ben de auto nu in totaal al meer dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Heerlijke auto, met mooi weer zonnebrand mee nemen. Nodigt aan de ene kant uit om flink op te trekken en stevig te rijden. Het schakel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Ik rijd deze Audi sinds kort en ben er heel erg blij mee. Kom uit BMW's vandaan. Het is toch even wennen dan... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Ik heb de Audi A5 sinds 06-06-09 int/ ext helemaal zwart. Zeer goede wegligging, een plaatje om te zien, gunstig verbruik en je hebt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Geweldige wegligging. Reageert zeer direct zonder zenuwachtig te zijn. Relatief gunstig verbruik met de s-tronic. Prijs kwam al snel op 60.000 euro zonder al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Ik heb sinds eind april 2008 mijn 2.7 tdi. De auto is voor mij bedoeld als een comfortabele GT. Dus niks geen tuning en.. Lees volledige review.
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Kapotte EGR koeler na 60.000 km. Netjes onder garantie opgelost door dealer. Waarom niet overal LED verlichting ? Dagrijlicht en knippers in de spiegels wel led,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
prima auto. A5 tdi 3.0 Q... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Heb zelf een S5 sinds een maand met 20 inch en F1 flippers, kanteldak etc. Een plaatje en heel veel bekijks. Strakke wegligging en de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
heb een heel weekend in een A5 gereden, in een woord fantastisch... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
3.2 fsi quattro - zeer snel, zeer comfortabel. De wegligging is super. Net terug naar 1500km in 2 dagen ek ik eas niet eens moe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Supper wegligging niet uit de bocht te krijgen.. Lees volledige review.
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Nog 5 weekjes wachten op mijn A5 2.7 tdi. En ja de optie lijst is langer dan de gemiddelde meerwerklijst van een woning. Dat zal het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Het genoegen in een S5 te mogen testrijden. Echter was de voorpret hoger dan de pret in de auto.... Het is een echt snelle auto,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
De mooiste automobiel in zijn klasse die wij op het ogenblik mogen aanschouwen op s'werelds wegen. Italiaans top design gecombineertd met Duitse spits technologie. Tijdens een proefrit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Sinds zeer kort 2.7 in bezit, na a6 2.0 ware verademing, heb de meeste opties maar erbij genomen, heeft de auto helaas wel nodig. Sportstoelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Schitterende wagen prachtig, nu is het nog juist wachten op de RS5 als die er ooit komt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
One of the most beautiful cars on the road... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Ontworpen door een top designer, en gereden door een echte auto liefhebber. De auto spreekt voor zich en het is zo veel beter dan een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
De mooiste audi tot nu toe. Duidelijk Walter da Silva. Slechte match tussen exterieur en interieur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
de perfecte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
een top wagen met ulitime rijeigenschappen. Super automaat, stuurt zeer strak en een wegligging die top is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Rijdt zelf een S5. Het is een 4-persoon Porsche 911 4S ! ! ! Stuurt strak. Vervoer voor 4 personen in een schitterend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
rijdt strak, sportief, maar ook rustig 60 km/h in de 4e versnelling. Goede sound... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Top wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
opzicht hele mooie auto met mooie prijs eraan, alleen bij interieur mag wel wat meer in zitten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Ik heb mijn rijbewijs pas een half jaar. en als cadeautje kreeg ik van de vader van mijn beste vriend een testrit in de audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
Een bijzonder fijne auto, ik heb tijdens de in introduktiedag samen met een vriend van mij in Frejus ruim anderhalf uur in deze super coupe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De Audi A5 Coupé: zakelijk sportief
S5 Coupe mooi maar nog erg mooie S5 Cabiriolet specialis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5