Design
Zoals we van Audi gewend zijn, is de nieuwe Audi A5 wat het design betreft een evolutie van zijn voorganger. Er staat weer een strakke auto, die een soort zakelijke sportiviteit uitstraalt. Met de optionele aankledingspakketten kiest men welke kant wordt benadrukt.
Motoren
Het motorenaanbod van de nieuwe A5 Coupé begint met een 2.0 TFSI Ultra. Die motor levert een vermogen van 190 pk en wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een zeventrapsautomaat kan ook worden besteld. De 2.0 TFSI bestaat er tevens in combinatie met Quattro-vierwielaandrijving. In dat geval klimt het vermogen naar 252 pk. Dat vloeit standaard via een zeventrapsautomaat naar de vier wielen. De sterkste benzinemotor hangt alleen in de S5. Dat betreft de 3.0 TFSI met een vermogen van 354 pk, standaard Quattro-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat.
Het aanbod aan dieselmotoren is voldoende ruim en vertrouwd. Het aanbod begint met een 2.0 TDI Ultra, die net als de benzineversie over 190 pk beschikt. Ook in dit geval is de handgeschakelde zesbak standaard met optioneel een zeventrapsautomaat. De volgende trede op de ladder is dezelfde motor, maar dan gekoppeld aan vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat. Bovenaan de lijst staat de 218 pk sterke 3.0 TDI Quattro met zeventrapsautomaat. De Audi S5 krijgt vooralsnog geen dieselmotor.
Alle motoren beschikken over een start-stopsysteem met energieterugwinning. De geteste 2.0 TFSI Quattro verbruikt in de praktijk 1 liter op 11,1 kilometer, een fors verschil met de officieel opgegeven 1 op 16,7.
Prestaties/Rijeigenschappen
Waar het uiterlijk van de auto een combinatie biedt van zakelijke en sportieve eigenschappen, komt het rijkarakter meer uit op een mengeling van comfort en sportiviteit. Tijdens het rijden gaat de voorkeur uit naar de rijmodus Dynamic. Doordat de automaat de toerentallen in de andere rijmodi zo laag mogelijk houdt, moet de auto vaak eerst terugschakelen zodra om een (tussen)acceleratie wordt gevraagd. In Dynamic liggen de toerentallen net iets hoger, ligt het koppel gunstiger voor vlot presteren en reageert de auto mooi direct op het gas. Ook vanuit stilstand luistert de Audi in Dynamic net iets vlotter naar de gascommando’s.
Ook in andere opzichten heeft Dynamic de voorkeur. De lagere toerentallen in de andere rijmodi zorgen ervoor dat de motor geregeld net boven de 1.000 toeren draait, wat een zware brom veroorzaakt. Ook stuurt de auto in de andere rijmodi net even lichter dan prettig is. In Dynamic wordt de besturing iets zwaarder en daarmee precies goed. Ook klinkt de motor in Dynamic meteen anders. De 2.0 TFSI produceert dan een mooi, donker geluid dat wat hoger in de toeren overgaat in een sportieve schreeuw. Daarmee nodigt de auto uit tot gasgeven.
Bij constante snelheden houdt de motor zich ook in Dynamic mooi op de achtergrond en dan doet deze nagenoeg onhoorbaar zijn werk. De rijgeluiden bestaan dan alleen uit bandengeruis en – afhankelijk van de snelheid – een beetje wind. Het veercomfort is op het sportieve af, maar het comfort wordt zeker niet uit het oog verloren. Korte oneffenheden voelt de bestuurder goed, langere worden keurig geneutraliseerd.
Ergonomie/Ruimte
De voorstoelen bieden goede ondersteuning en een prettige zit. Alleen als écht sportief gereden wordt, zou wat extra steun wenselijk zijn. Achterin houdt de zitruimte niet over, maar het is te doen. Echter het gebrek aan hoofdruimte maakt dat de achterbank vooral voor kinderen en kleinere mensen geschikt is. Coupé-rijders maken doorgaans echter met maximaal twee personen van hun auto gebruik. De bagageruimte meet een nette 465 liter.
Prijs/uitrusting
De nieuwe Audi A5 staat in de prijslijst vanaf 45.995 euro. Voor dat bedrag rijdt men weg in een Coupé met onder de kap de 190 pk 2.0-liter turbomotor. De standaarduitrusting bevat onder meer een automatisch openende achterklep, warmtewerend glas, MMI-radio, automatische airco, rijstandenselectie, parkeerhulp achter, autonoom noodremsysteem, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen en LED-achterlichten. Ook tot de standaarduitrusting behoort een gordelaanreiker. Dat scheelt ver achter je naar de gordel graaien.
In deze Sport-uitvoering kleedt Audi de A5 verder aan met een lederen stuurwiel, sportstoelen voorin en een opbergpakket. Verder is het exterieur voorzien van chromen en aluminium details.
Het voorlopige topmodel wat sportiviteit betreft is de S5, die vanaf 82.545 euro in de prijslijst staat. Naast de Coupé behoren ook de A5 Sportback en A5 Cabrio tot de mogelijkheden. Die zijn er vanaf respectievelijk 52.065 en 61.665 euro. De S5 Sportback en S5 Cabrio hebben prijzen vanaf 82.145 en 91.495 euro.
Lease
De nieuwe Audi A5 is in de lease het voordeligst als Sportback. Dan is de auto te rijden voor prijzen vanaf 525 euro per maand, met een netto bijtelling vanaf 297 euro. De Coupé en Cabrio zijn er vanaf respectievelijk 526 en 742 euro per maand, met netto bijtellingen vanaf 300 en 405 euro. Weten wat de Audi A5 kost in jouw specifieke situatie? Stel de auto dan geheel naar wens samen in de leasevergelijker en vraag een offerte aan.
Schrijf een review