Peugeot 5008 creëert eigen klasse

Grote crossover behoudt zeven zitplaatsen

Peugeot bouwt met voortvarendheid aan een compleet programma SUV’s en crossovers. Met de 5008 als derde loot aan de stam bereikt het merk inmiddels het doel van een breed aanbod. Onderhuids deelt de nieuwkomer veel met de kortere 3008. Rechtvaardigt de zevenzitter zijn meerprijs door deze om zetten in een echte meerwaarde?

Design

De lichtgewicht bodemgroep van Peugeot en Citroën wordt gebruikt bij veel actuele modellen zoals de 308 en de C4 Picasso. Zo’n moderne bodemgroep kan flexibel worden ingezet zodat de ontwerpers niet vastzitten aan bepaalde formaten. Bij de 3008 is het SUV-concept vertaald naar een sportief ogende vijfdeurs die een zeer eigen uitstraling heeft. Maar Peugeot heeft in het C-segment meer ambitie en daarbij hoort nu eenmaal een zevenzitter.

Ruimtewagens in de traditionele betekenis zijn er niet of nauwelijks meer. De eerste 5008 behoort wel tot deze categorie. Veel klanten vragen echter om de stoere uitstraling van een SUV. Gelukkig heeft zo’n auto ook de hoge zitpositie die zo van een ruimtewagen wordt gewaardeerd. Alleen blijkt het aanbod zevenzits SUV’s in de middenklasse uitermate beperkt. Veel verder dan de nieuwe Skoda Kodiaq en de Nissan X-Trail komt Peugeot in zijn vergelijking niet. Dat betekent dat het Franse merk een niche heeft gevonden binnen het al maar groeiende SUV-segment, dat in Europa inmiddels goed is voor zo’n 25 procent van alle verkopen. Het gaat het merk echter te ver om twee volledig nieuwe modellen naast elkaar op de markt te brengen. Vandaar dat de 3008 en 5008 dezelfde basis delen. Dat betekent niet alleen het onderstel en de techniek, maar ook de carrosserie globaal tot en met de voorportieren. Vreemd genoeg bouwt Peugeot de 3008 in de moederfabriek in Sochaux, terwijl de 5008 uit Rennes komt.

Het front draagt dezelfde kenmerken als de 3008. De motorkap ligt behoorlijk vlak, terwijl de grille mooi rechtop staat. Dat zorgt voor een stoere en krachtige uitstraling. De wielen zijn groot terwijl dat effect nog eens wordt versterkt door de brede zwarte randen rond de spatborden. Belangrijk bij de 5008 is de toegenomen lengte, niet alleen nodig om meer ruimte op de tweede zitrij te kunnen bieden, maar ook om een derde rij toe te kunnen passen. De auto meet ten opzichte van de 3008 exact 19 centimeter meer in lengte, waarvan 16,5 cm in de wielbasis zit. Verder staat de ruit van de achterklep veel meer rechtop, waardoor ook het dak verder is doorgetrokken. Dit geeft een meer zakelijke uitstraling die net wat minder frivool is dan bij de 3008. Aan de zijkant wordt de hogere stand op de wielen van dit type voertuig extra benadrukt door de brede zwarte randen onder langs de portieren die met een chromen bies aan de bovenkant weer bijdragen aan het allure van de grote Peugeot. Want met een lengte van 4,64 meter mag nauwelijks nog van een ‘middenklasser’ worden gesproken.

Opvallend

De grotere lengte, langere wielbasis en verder doorgetrokken dak geven een forse winst in het interieur voor alles wat er zich achter de voorstoelen afspeelt. Voorin is de cockpit, of liever de i-Cockpit, identiek aan de 3008. Dat betekent ook dat in diverse varianten het dashboard wordt bekleed met een grijze stof die zorgt voor een huiselijk en warm karakter. Het dashboard ziet er uiterst modern uit, maar is wel wennen waar het gaat om het snel vinden van diverse bedieningsorganen. Ook thuisraken in het multimediasysteem vergt enige tijd.

Peugeot kiest bij de 5008 voor drie losse stoelen op de tweede zitrij, waar de 3008 is voorzien van een normale achterbank. Die drie stoelen kunnen afzonderlijk worden verschoven en neergeklapt. Ze zijn ook alle drie exact even breed, zodat iedere passagier gelijk wordt behandeld. Wie optimaal de ruimte wil gebruiken wordt afgeraden het glazen dak te bestellen. Daarvan zorgen de randen voor een afname van de hoogte voor alle inzittenden op de tweede rij. De buitenste stoelen kunnen met één handel naar voren worden geklapt voor een redelijke toegang tot de achterste twee stoelen die altijd standaard zijn. Deze kunnen gemakkelijk uit de bagagevloer tevoorschijn worden gehaald. De beenruimte is daar met de tweede zitrij in de achterstand miniem. Maar vanwege een flink verstelbereik van de drie losse stoelen kan er altijd een ruimtecompromis worden gevonden. Als alle vijf de achterstoelen worden neergeklapt ontstaat een vrijwel vlakke laadvloer. Ook kan de rugleuning van de passagiersstoel voorin voorover worden geklapt waardoor een interne laadlengte ontstaat van 3,20 meter. Het bagagevolume als vijfzitter bedraagt minimaal 780 liter en dat is enorm. Bovendien kunnen de twee achterste stoelen worden uitgenomen. Gelukkig zijn ze niet zwaar. In dat geval krijgen gebruikers er 40 liter per stoel bij. Dit alles geeft al aan dat de grote plus van de 5008 zit in de extra mogelijkheden aan de binnenkant.

De ten opzichte van de 3008 toegenomen wielbasis zorgt voor een comfortabel rijgedrag, al is de onderstelafstemming vanwege de grotere lengte wel aangepast. Over het geheel genomen weten de grote wielen oneffenheden goed op te vangen en blijft overhellen in bochten zeer beperkt. Ondanks het forse interieurvolume heeft de bestuurder niet het gevoel met een kolos van een auto op pad te zijn. Het zicht door de drie spiegels geeft een goed beeld van de afmetingen en van de mogelijkheden bij (achteruit) inparkeren. Een achteruitrijcamera helpt daar ook aan mee.

Peugeot past ook in de 5008 het kleine stuurwiel toe, waardoor de bestuurder er overheen op het instrumentarium kan kijken. Het betreft een compleet digitale unit waarvan de eigenaar zelf de vormgeving kan kiezen. Eenmaal een keuze gemaakt zal er weinig behoefte zijn om dat nog te wijzigen. Alhoewel, wie normaal voor een traditionele toerenteller en snelheidsmeter kiest, kan tijdens ritten op onbekend terrein heel handig de navigatieaanwijzingen op het scherm tonen. Het beeldscherm midden boven de console zorgt dan voor de informatievoorziening naar de passagiers.

Motoren

Het motorenprogramma van de 3008 en 5008 lopen volledig met elkaar in de pas. Dat betekent dat de 1.2-liter driecilinder met turbo van 130 pk aan de basis staat. Dat wordt ook meteen de meest bestelde versie. Het vermogen blijkt genoeg, zeker bij het niet overdreven gewicht. Toch groeit de bewondering in de praktijk voor de motor dankzij het flinke koppel van 230 Nm al bij 1.750 tr/min. Zonder veelvuldig te hoeven schakelen presteert deze krachtbron meer dan bevredigend. De 100 km/h staat in 10,9 seconden op de teller. Deze motor kan tegen meerprijs worden geleverd met een automaat die de acceleratie fractioneel sneller laat verlopen, terwijl de topsnelheid met 188 km/h identiek is. De enige andere benzineversie is de 1.6-liter vierilinder goed voor 165 pk en een nauwelijks hoger koppel van 240 Nm, maar wel bij een nog lager toerental. Deze benzinetopper verlaat louter met zestrapsautomaat de fabriek. Daarnaast beschikt Peugeot over een flink dieselaanbod, een 1.6- en 2.0-liter. De kleinste diesel levert een vermogen van 120 pk, terwijl de 2.0-liter met 150 en 180 pk wordt aangeboden. Die laatste versie altijd in combinatie met de GT topuitvoering en een automaat.

Leaseversies

Peugeot zet zijn succesvolle formule van speciaal op de zakelijke rijder afgestemde Blue Lease-uitvoeringen voort. Die auto’s kennen als prijs de zogenaamde fiscale waarde waarin niet de afleveringskosten worden meegenomen. De klant kan kiezen uit de standaard Blue Lease, maar ook een Blue Lease Executive, Premium en GT-Line. Bekijk en vergelijk alle leasetarieven in onze leasevergelijker.

Uitvoeringen/Prijzen

Aan de basis staat het uitrustingsniveau Access die met de 1.2-liter benzinemotor wordt aangeboden voor 32.660 euro. De rijker uitgeruste Active komt miniaal op 34.460 euro terwijl het derde niveau Allure heet en vanaf 35.660 euro in de prijslijst staat. De GT-Line heeft een meer sportieve uitrusting vanaf 37.660 euro. De duurste uit de hele reeks is de 2.0 BlueHDi 180 GT met automaat voor 51.950 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (14)

Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Heel veel problemen met de motor, al 2x storing in het emissie systeem ( er kan geen gas gegeven worden) , kapotte turbo, de ketting.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Zonder verklaarbare reden na 40.000 km wiellager kapot en vervangen kosten € 317. Bij navraag of dit normaal was geen antwoord en bij Peugeot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Kwalittatief vind ik de auto ver onder de maat, zeker in vergelijking met andere auto's. Hiervoor Saab gereden, kwam éénmaal per jaar in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Een echte luxe wagen met veel rij-comfort. Je leert zuinig rijden door vroeg opschakelen naar een hogere versnelling omdat dit aangegeven wordt op het instrumentenpaneel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
na 7500 km met de autogereden te hebben voldoet de auto prima. Heb echter wel problemen met electronica.auto geeft voortdurend storing aan in parkeer hulp.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Pas enkele proefritten gedaan en op basis daar van bestelling geplaatst. Echte ervaringen moeten nog komen, vandaar nog maar 1 ster bij duurzaamheid. Dat is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
erg fijne auto rijd super. suist over de weg. Motor erg krachtig ook met caravan geen enkel probleem. De bewuste helling bij Luik appeltje eitje... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
rij dieselvariant. prima schakelen. remmen zijn absoluut minder tov vgl auto's. prima wegliggging, aktieradius ietwat beperkt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Heeft iemand ervaring met de 1,6 THP-Automaat? Staat op mijn verlanglijst, maar ik wacht op berichten van 'Rijders" op dit type... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Fijne auto met krachtige motor ook laag in de toeren heel schakellui te rijden en als het moet meer dan voldoende kracht om meer dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Zeer komplete auto met fraai dashboard en heerlijke zit. Lage spiegels is even wennen maar geen probleem. Rijdt erg goed en de lichte diesel doet het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
auto nu 2 maand in mijn bezit rijdt echt super. zeer comfortabele auto 1.6 thp heeft voldoende vermogen en perfecte trekauto. head up display werkt erg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Ik heb de auto nu 3 weken en hij bevalt prima, Dit is op alle stoelen prettig. De forse A-stijl zit wel is in de weg... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Peugeot 5008 creëert eigen klasse
Zeer fijne reiswagen, goede wegligging, veel ruimte en comfort, jammer dat de binnenspiegels zo laag zitten precies in het gezichtsveld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5